April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
پتانسل‌های بانک ملت چیست؟
کد خبر: ۳۴۴۸۴۵
۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
0
وضعیت تراز درآمدی بانک ملت نسبت به سایر بانک‌ها در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد و پتانسیل‌های این شرکت نوید روزهای بهتری را به سهامداران این بانک می‌دهد.

به گزارش تحلیل و ارزیابی پول نیوز، صنعت بانکداری کشور این روزها پر خبر هستند؛ از آثار تغییر نرخ تسعیر ارز تا تهاتر بدهی‌های دولت به بانک‌ها از طریق واگذاری سهام دولتی.

 

وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف شده نسبت به واگذاری 145 هزار میلیارد ریال از باقیمانده سهام متعلق به دولت در شرکت‌های بورسی به بانک‌های ملت، صادرات ایران و تجارت اقدام کند. همچنین مبلغ 290 هزار میلیارد ریال از باقیمانده سهام متعلق به دولت در شرکت‌های بورسی بابت تادیه بخشی از بدهی دولت به بانک‌های مذکور واگذار خواهد شد. از آن جا که مشخص نیست سهام کدام شرکت‌ها و به چه میزان و قیمت به بانک‌ها واگذار می‌شود، نمی‌توان نسبت به اثر درآمدی آن اظهارنظر کرد اما؛ همین که بخشی از مطالبات بانک‌ها قابلیت نقدشوندگی پیدا می‌کنند، خود نکته مثبت است و می‌تواند کمک شایانی به فرایند عملیاتی بانک کند.

 

از سوی دیگر، بانک ملت که یکی از بانک‌های مطرح و سودساز کشور شناخته می‌شود، اعلام کرده افزایش نرخ تسعیر ارز، اثر مثبت 57 هزار و 800 میلیارد ريالی بر عملکرد بانک دارد که در صورت‌های مالی دوره 6 ماهه نخست سال 1399 لحاظ شد.

 

بر اساس گزارش حسابرس، این بانک رقمی‌بالغ بر 69 هزار و 303 میلیارد ريال سود خالص در نیمه اول سال جاری محقق کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان از رشد خیره‌کننده 353 درصدی دارد.

 

علت اصلی جهش بلند سودآوری بانک در سال 1397 افزایش نرخ تسعیر ارز بود که انتظار می‌رود با رشد شدید نرخ ارز در یک سال گذشته، این اتفاق در صورت‌های مالی سال 1399 نیز رخ دهد و بار دیگر سودآوری «وبملت» 15 رقمی‌شود و از مرز 100 هزار میلیارد ريال عبور کند.

 

بانک ملت از معدود بانک‌های کشور است که از تراز درآمدی مثبت برخوردار است و این موضوع به نقطه قوت بانک در فرایند سودسازی بدل شده است.

 

همان‌طور که در تصویر ذیل مشخص است تراز درآمدی بهبود یافته و میزان رشد سود تسهیلات اعطایی در سال جاری بیشتر از میزان سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری است. لازم به ذکر است که عملکرد بانک در بخش تسهیلات نسبت به ابتدای سال رشد 41 درصدی را حکایت می‌کند.

 

«وبملت» از جمله نمادهای بازار سهام است که پتانسیل‌های واقعی آن می‌توانند روی ارزش بازار آن اثر بگذارد.

 

تسعیر ارز پتانسیل P/E بسیار پایین را در «وبملت» ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، این بانک که چندی پیش افزایش سرمایه 314 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را ثبت کرده بود، مدتی است تصمیم به افزایش سرمایه از محل سود انباشته و اندوخته‌ها گرفته تا مبلغ سرمایه اسمی‌را به 300 هزار میلیارد ريال برساند. این موضوع منجر به رقیق‌تر شدن قیمت سهم می‌شود و فضای روانی مثبتی را به تابلوی معاملات آن تزریق می‌کند.

 

بانک ملت زیرمجموعه‌هایی همچون گروه مالی ملت دارد که پتانسیل عرضه آن‌ها در بازار وجود دارد و شرکت نیز نظر مساعدی برای عرضه آن‌ها طی سال جاری دارد.

 

به طور کلی، در کوتاه مدت افزایش سرمایه و در میان مدت عرضه زیرمجموعه‌ها و تسعیر ارز با نرخ‌های جاری، پتانسیل اصلی «وبملت» به شمار می‌روند و با بهبود شرایط بازار سهام، این سهم توانایی تجربه قیمت‌های بالاتر را دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: