May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با «پول نیوز»:
کد خبر: ۳۵۳۱۹۲
۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
0
یک کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه در حال حاضر مثل تمام کالاهای دیگر، برای مسکن هم تقاضایی وجود ندارد گفت: شرایط بازار مسکن به گونه ای است که هم قیمت ها و هم میزان عرضه در بازار بالا است.

ورود دولت جدید به بخش ساخت و ساز قطعی است/ قیمت¬ها حتی با تولید مسکن نمی شکند

 

به گزارش پول نیوز، بابک حاجیان در گفت و گو با پول نیوز با بیان این مطلب افزود: این وضعیت حاکم بر بازار مسکن از مصادیق رکود تورمی است. یعنی در رکود تورمی از یک سو قیمت ها بالاست و از سوی دیگر میزان عرضه زیاد است. با این حال به دلیل بالا بودن قیمت ها تقاضایی برای آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: در اقتصاد وقتی قیمت یک کالایی افزایش یابد، تقاضا برای آن پایین می آید؛ اما امروز تقاضای مسکن کم نشده است. یا حتی وقتی عرضه کنننده ها می بینند قیمت مسکن رو به بالا می رود، شروع به تولید بیشتری می کنند. امروز شرایط خاضی بر بازار مسکن حاکم است و مردم منتظرند که ببینند مانند بقیه بخش ها، سیاست های دولت آتی در بخش مسکن چه خواهد بود.

حاجیان همچنین درخصوص برنامه های دولت آینده در بازار مسکن گفت: با توجه به سیاست های رییس جمهور منتخب، اگر وی بخواهد علی نیکزاد را در بدنه دولت به کار بگیرد، روحیات این افراد به سمت ساخت مسکن به عنوان نیروی متحرکه اقتصاد خواهد بود. ضمن اینکه چند ماه پیش هم مجلس با قید دوفوریت طرح ایجاد صندوق توسعه مسکن را راه اندازی کرد که محوریت آن هم بر عهده نیکزاد بود.

وی افزود: به هر صورت نیکزاد چه در بدنه دولت ورود کند و چه ورود نکند، به یقین سازوکار مسکن را به جریان خواهد انداخت و در این راستا چند رویکرد مطرح است که می تواند شامل نوسازی بافت های فرسود؛ اجرای مسکن ملی (مسکن حاشیه ای) و مسکن خودمالکیتی باشد به طوری که خود اشخاص با کمک دولت اقدام به ساخت مسکن می کنند.

حاجیان در پاسخ به اینکه اجرای هر کدام از این طرح ها چه تاثیری بر بازار مسکن خواهد داشت گفت: شکی نیست که تیم دولت جدید به دنبال ایجاد تحرک در بخش مسکن خواهند بود و به نظر می رسد اجرای مسکن ملی را به منظور تامین مسکن اقشار ضعیف جامعه در پیش بگیرند. همانطور که مسکن مهر را در حجم انبوهی اجرا کردند.

وی افزود: اما چنین نیست که تصور کنیم مسکن ملی یا مسکن اجتماعی یا هر طرح دیگری که قرار است بسیار ارزان تمام شود، تاثیر مستقیمی بر قیمت مسکن که معمولا تهران و کلان شهرها آن را تعیین می کند، خواهد داشت. به همان دلیل که ساخت بیش از 2.5 میلیون مسکن مهر نتوانست قیمت مسکن را تعدیل کند.

این کارشناس مسکن یادآور شد: بنابراین دولت جدید حتما در حوزه مسکن ورود خواهد کرد، اما رویکرد آنها عمدتا ارزان سازی است و حجم انبوه عرضه مسکن هم نمی تواند قیمت مسکن را بشکند. چون قیمت مسکن را ساخت و ساز تعیین نمی کند، بلکه قیمت مسکن بیشتر متاثر از سیاست های کلان کشور و سیاست های بین المللی و سیاست های پولی است.

حاجیان تصریح کرد: یعنی فرضا اگر سیاست دولت در این جهت باشد که تمام تسهیلات را به بخش کشاورزی بدهد، پس نمی توانیم در بخش مسکن ورود کنیم و این هم تاثیر خود را به دنبال دارد. یا اگر دولت اعلام کند که بابت خرید مسکن وام نمی دهد، تاثیر خود را خواهد داشت. پس مسکن فرابخشی است و قیمت مسکن در بازار متاثر از سیاست های دیگر است.

این کارشناس مسکن همچنین در پاسخ به اینکه آیا می توان انتظار کاهش قیمت مسکن را داشت، گفت: نمی توان این انتظار را داشت. چون کشور ما به لحاظ ساختاری دارای رشد قیمت ها است. هر ساله نرخ حقوق کارگران و پرسنل، نرخ حامل های انرژی و... در کشور را افزایش می دهند. بنابراین ساختار کشور ما به نحوی است که افزایش قیمت ها بخشی از رویکردهای دولت است.

وی با بیان اینکه یکی از موانع افزایش قیمت مسکن هزینه تولید است، گفت: با توجه به ساختار اقتصادی کشور، از آنجایی که کاهش هزینه های تولید مسکن غیرممکن است، بنابراین کاهش قیمت مسکن دور از ذهن است.
حاجیان همچنین یکی از دلایل بروز تورم را تورم ساختاری برشمرد و گفت: در کشوری که هرسال قیمت ها اضافه می شود، طبیعی است که متناسب با افزایش هزینه ها، تورم هم بالا می رود. پس نمی توانیم انتظار کاهش قیمت ها را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: البته این موضوع مشمول خانه های شمال تهران نیست که ناگهان چند صد میلیون بر قیمت آنها اضافه می شود، میزان تقاضا بر قیمت این خانه ها اثرگذار است و ممکن است کاهش قیمت داشته باشند، اما این خانه ها بازار مسکن اقشار متوسط و ضعیف جامعه نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: