April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۷۷۲۰
۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
در این گزارش عملکرد بازار سرمایه در دومین هفته خرداد ماه ۱۴۰۱ را می‌خوانید.
بررسی عملکرد بازار سرمایه در دومین هفته خرداد ماه ۱۴۰۱
شاخص کل بورس در نخستین هفته خردادماه (۷ خرداد ۱۴۰۱)، پس از درگیری چند روزه با سطح ۶/ ۱میلیون واحدی در نهایت موفق به عبور از این مرز روانی نشد تا پس از ۵ هفته صعود متوالی، ۹/ ۱درصد عقب‌نشینی کند. در این میان ترکیب مقاومت نموداری با عوامل بنیادی در قالب گزارش‌های ضعیف‌تر از انتظار اکثر شرکت‌ها در زمستان۱۴۰۰ موجب شد از خوش‌بینی قبلی مبنی بر امکان تداوم رالی صعودی در کوتاه‌مدت کاسته شود و شاهد خروج حقیقی‌ها از بورس و بازگشت بخشی از این منابع به پناهگاه صندوق‌های معامله‌پذیر باشیم. شاخص بازار سهام در هفته گذشته پس از درگیری چندروزه با سطح ۶/ ۱‌میلیون واحدی در نهایت موفق به عبور از مرز روانی مزبور نشد تا با عقب نشینی ۹/ ۱‌درصدی فعلا در عبور از قله ۱۹‌ماهه ناکام بماند. ترکیب مقاومت نموداری با عوامل بنیادی در قالب گزارش‌های ناامیدکننده عملکرد زمستان اکثر شرکت‌ها موجب شده تا از خوش‌بینی قبلی مبنی‌بر امکان تداوم رالی صعودی در کوتاه‌مدت کاسته شود. در همین راستا، کاهش بیش از ۲۰‌درصدی ارزش معاملات خرد روزانه نسبت به نیمه دوم اردیبهشت ماه، بعد از یک موج رونق، می‌تواند نشان‌دهنده تضعیف طرف تقاضا و پررنگ‌شدن سناریو‌های اصلاح قیمت در کوتاه‌مدت باشد. در همین حال، به‌رغم پایداری دلار آزاد در سطوح قابل‌قبول، نرخ برابری دلار در سامانه نیما به‌عنوان اصلی‌ترین مجرای تبدیل ارز صادرکنندگان به ریال، یک گام هم عقب‌نشینی کرده و در کانال ۲۴‌هزار‌تومان نوسان می‌کند.

شاخص کل بورس در دومین رو از هفته جاری، معامله‌گران در دو بازار بورس و فرابورس بیش از ۳ میلیارد و ۳۴ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار را به ارزش ۴۶ هزار و ۱۷۳ میلیارد ریال معامله کردند. شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات با ۱۹ هزار و ۱۱۰ واحد کاهش، در ارتفاع یک میلیون و ۵۵۳ هزار واحد ایستاد. شاخص هم‌وزن با چهار هزار و ۲۵۲ واحد کاهش به ۴۳۲ هزار و ۳۷۲ واحد و شاخص قیمت با ۴ هزار و ۷۴۲ واحد افت به ۲۶۱ هزار و ۸۵۵ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۱۹هزار و ۳۶۰ واحد و شاخص بازار دوم ۲۳‌هزار و یک واحد کاهش را ثبت کردند. در معاملات بورس تهران، بیش از ۹ میلیارد و ۳۴ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۶ هزار و ۱۷۳ میلیارد ریال و در ۵۹۷ هزار و ۴۰۵ نوبت معامله شد. در مقابل فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با یک هزار و ۶۹۶ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۵۳۹ واحد، یک هزار و ۳۷۸ واحد، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) بایک هزار و ۲۵ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۸۰۵ واحد، معدنی و صنعتی گلگهر (کگل) با ۷۰۵ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۵۹۴ واحد و کشتیرانی جمهوری اسلامی (حکشتی) با ۵۸۶ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند. علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد پتروشیمی بوعلی (بوعلی) با ۳۰۹ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۲۰۸ واحد، سیمان آّیک (سابیک) با ۶۰ واحد، سیمان تهران (ستران) با ۵۴ واحد و سرمایه گذاری شفا دارو (شفا) با ۴۰ واحد با تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند.
 
شاخص کل بورس در روز بعد ۹ خرداد ۱۴۰۱، معامله‌گران در دو بازار بورس و فرابورس بیش از ۱۱ میلیارد و ۴۸۸ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار را به ارزش ۶۹ هزار و ۷۳ میلیارد ریال معامله کردند. شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات با سه هزار و ۳۱۶ واحد افزایش، در ارتفاع یک میلیون و ۵۳۷ هزار واحد ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۳۵۱ واحد افزایش به ۴۲۵ هزار و ۲۰۰ واحد و شاخص قیمت با ۲۱۶ واحد رشد به ۲۶۱ هزار و ۷۳۱ واحد رسید. شاخص بازار اول، یک هزار و ۸۲۲ واحد و شاخص بازار دوم هشت هزار و ۵۶۰ واحد افزایش را ثبت کردند. در معاملات بورس تهران، بیش از ۶ میلیارد و ۸۵۴ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۴ هزار و ۷۹۹ میلیارد ریال معامله شد. همچنین پتروشیمی نوری (نوری) با یک هزار و ۲۹۱ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۳۸۹ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۳۰۲ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۲۳۹ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۲۱۱ واحد، پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۲۰۸ واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۱۸۳ واحد با تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند. در مقابل گروه مپنا (رمپنا) با ۱۶۱ واحد، بانک صادرات ایران (وبصادر) با ۱۵۴ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۹۶ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۹۰ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۸۲ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.

در معاملات روز سه‌شنبه دهم خرداد، شاخص کل بورس پایتخت با افزایش ۵ هزار و ۳۳۱ واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۵۴۲ هزار و ۷۱۲ واحد رسید. شاخص هم وزن بورس نیز با رشد ۳ هزار و ۱۲۲ واحدی در سطح ۴۲۸ هزار و ۳۲۱ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۶۳ واحد بالا آمد و در سطح ۲۱ هزار و ۴۱۲ واحد قرار گرفت. نماد‌های پالایشی و بانکی دو سر طیف بازار قرار داشتند. قیمت سهام اغلب نماد‌های پالایشی افزایش یافت و در سوی دیگر بانکی‌ها قرمزترین گروه بازار بودند. در کنار پالایشی‌ها، دو گروه «محصولات غذایی» و «قند و شکر» سبزترین گروه‌های بازار در روز سه‌شنبه بودند. نماد‌های «شپنا»، «فملی» و «شبندر» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نماد‌های «وتجارت»، «وبصادر» و «خودرو» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل داشتند. در فرابورس نیز نماد‌های «فغدیر»، «آریا» و «غصینو» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «کزغال»، «خدیزل» و «پخش» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.
 
بورس روز چهرشنبه ۱۱ خرداد افزایش ۹۷۳ واحدی را تجربه کرد و در نهایت به سطح یک میلیون و ۵۴۳ هزار واحد رسید. معاملات بورس تا حدودی نوسانی شد و در نهایت شاخص کل توانست مثبت بسته شود. بر اساس داده‌های شرکت بورس و اوراق بهادار، شاخص کل هم‌وزن ۰٫۴ درصد افزایش داشت و به محدوده ۴۳۰ هزار و ۳۰۵ واحدی رسید. معامله‌گران در این روز ۴۱۵ هزار و ۳۱۱ معامله به ارزش ۳۳ هزار و ۳۰۸ میلیارد تومان انجام دادند. نماد‌های بفجر، کگل، رمپنا، وبملت، فایرا، خبهمن، شبریز و پارس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. همچنین نماد‌های نوری، شپدیس، شپنا، شتران و حکشتی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس گذاشتند. در روز چهارشنبه شاخص فرابورس با کاهش ۱۸۴ واحدی به محدوده ۲۱ هزار و ۲۱۹ واحد رسید. تعداد معاملات انجام شده در فرابورس نیز ۷۶۴ هزار ۸۳۱ معامله بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: