April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
افراد را بر اساس نیاز بازار تربیت کنیم
کد خبر: ۳۸۰۳۲۳
۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
0
یک کارشناس بازار کار گفت:نرخ بیکاری ۴۵ درصدی دانشجویان و فارغ التحصیلان نشانگر نبود تناسب بین رشته‌های دانشگاهی و بازار کار است.
نبود تناسب بین رشته های دانشگاهی و بازار کار
یک کارشناس بازار کار با با بیان اینکه نرخ بیکاری ۴۵ درصدی دانشجویان و فارغ التحصیلان نشانگر نبود تناسب بین رشته‌های دانشگاهی و بازار کار است، گفت: امکان این‌که دولت بتواند تمام نیرو‌های تربیت شده دانشگاهی را جذب کند، وجود ندارد و لازم است ضمن تعریف مشاغل جدید و بازنگری در رشته‌های دانشگاهی، افرادی را تربیت کنیم که بازار کار به آن‌ها نیاز دارد.

حمید حاج اسماعیلی، درباره رشته‌های دانشگاهی برخی فارغ‌التحصیلان که برای آن‌ها بازار کاری وجود ندارد، اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی در کشور این است که نرخ بیکاری فارغ التحصیلان نسبت به باقی طبقات اجتماعی بیشتر است. درحال حاضر نرخ بیکاری دانشجویان و فارغ التحصیلان ۴۵ درصد است که نشان می‌دهد تناسبی بین رشته‌های دانشگاهی و بازار کار در کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برای دانش آموختگان ظرفیت‌سازی برای بازار کار صورت نداده‌ایم، افزود: یکی از اقدامات لازم این است که متناسب نیاز‌های جامعه، رشته‌های دانشگاهی را در کشور تعریف کنیم و افرادی را تربیت کنیم که بازار کار به آن نیاز دارد لذا اولین مسأله این است که تربیت دانش آموختگان متناسب با بازار کار و نیاز‌های آن باشد و این مسئله باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

به گفته حاج اسماعیلی، نرخ بیکاری بالا در فارغ‌التحصیلان حاکی از آن است که متناسب با بازار کار، دانشگاه‌ها ظرفیت‌سازی و تربیت نیروی کار برای بازار انجام ندادند.

وی گفت: دومین مسأله‌ای که در بحث انطباق دانشگاه با بازار کار باید مورد توجه قرار گیرد، این است که سازمان‌های متولی و وزارتخانه‌های مربوطه مثل صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارتخانه‌های علوم و امور اقتصاد و دارایی باید مشاغل جدید در بازار کار را تعریف کنند. امروز در کشور‌هایی که به نسبت ما از جمعیت و منابع کمتری برخوردارند، نزدیک به ۱۵ هزار شغل تعریف شده است، ولی متاسفانه در ایران حداکثر مشاغلی که تعریف شده حدود ۴۲۰۰ شغل است که نشان می‌دهد متناسب با نیاز‌های کشور مشاغل را تعریف نکرده‌ایم لذا تعریف مشاغل جدید باید در دستور کار قرار گیرد.

این کارشناس بازار کار با بیان اینکه وقتی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در کشوری بالاست باید بخش خصوصی در آن شکل بگیرد، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد اقتصاد در اختیار دولت است و امکان این که دولت بتواند این تعداد نیروی تربیت شده دانشگاهی را جذب کند، وجود ندارد، چون حداکثر استخدام در کشور به زور به ۵۰ هزار نفر می‌رسد.

به گفته حاج اسماعیلی وجود ۴ میلیون فارغ التحصیل در کشور نشان می‌دهد که تناسبی بین بازار کار و دانشگاه‌ها نیست لذا این مسأله نیز باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بر اساس سیاست‌های اصل ۴۴ باید اقتصاد را به مردم و بخش خصوصی و تعاونی واگذار کنیم تا ظرفیت‌های لازم برای فارغ التحصیلان در کشور فراهم شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: