واگذاری تصدی گری دولتی به مردم ضرورت دارد
کد خبر: ۳۸۵۸۹۰
۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
0
یک کارشناس بازار کار، حذف قرارداد‌های شفاهی از قانون کار و مکتوب شدن قرارداد‌ها را از جمله اقدامات موثر در جهت برقراری امنیت شغلی نیرو‌های کار دانست

امنیت شغلی با حذف قرارداد‌های شفاهی

حمید حاج اسماعیلی تاکید کرد: اگر تصدیگری‌های دولتی به مردم و بخش خصوصی واگذار شود و مشارکت کارآفرینان، فارغ‌التحصیلان و تعاونی‌ها افزایش یابد، ظرفیت‌سازی در حوزه اشتغال ایجاد شده و نرخ بیکاری کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به پیگیری لغو دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت اداری در کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: بحث امنیت شغلی با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری یکی از مطالبات جدی کارگران است که سال‌های سال است مطرح می‌شود، بنابراین دولت باید برای آن چاره کند، ولی اینکه برای حفظ امنیت شغلی قرارداد‌های موقت دائمی شود معتقدم موانعی سر راه این کار وجود دارد.

وی افزود: هم اکنون بالای ۹۵ درصد قرارداد‌های کار موقت است و از این جهت سخت است که قرارداد‌ها را دائمی کرد. درست است که ناامنی شغلی باید از مسیر‌های مختلف مورد تحلیل و بررسی و ریشه‌یابی قرار گیرد، ولی تجربه دنیا نشان می‌دهد که اگر بخواهیم برای تمام کارگران در کارگاه‌ها و بنگاه‌ها قرارداد دائم وضع کنیم موانع زیادی وجود دارد که بخش اعظمی از آن در اختیار دولت نیست لذا معتقدم نمی‌توان به شکل تحمیلی چنین مصوبه‌ای را از سوی مجلس، دولت یا تشکل‌های کارگری دنبال کرد.

این کارشناس بازار کار به راهکار‌های ایجاد و حفظ امنیت شغلی نیرو‌های کار و کارگران اشاره کرد و گفت: اولین اقدام برای ایجاد امنیت شغلی این است که ظرفیت‌های شغلی اضافه شود و این کار مستلزم کاهش تصدیگری‌های دولت در حوزه اقتصاد و واگذاری امور به مردم و بخش خصوصی است. اگر مردم مشارکتشان در حوزه اقتصاد بیشتر شود، تعداد کارگاه‌ها و کارآفرینان هم بیشتر و بنگاه‌های کوچک تاسیس می‌شوند. در حال حاضر دولت از طریق صدور مجوز‌ها این کار را تسهیل کرده و بخشی از موانع کسب و کار در کشور برداشته شده است، ولی به تنهایی کافی نیست و برای افزودن ظرفیت‌های اشتغال باید کار‌های بیشتری صورت گیرد.

حاج اسماعیلی درباره تدوین آیین‌نامه تبصره دو ماده ۷ قانون کار اظهار کرد: اگر فقط بخواهیم آیین‌نامه را تغییر بدهیم که قرارداد‌ها در کار‌های مستمر، دائمی شود، ممکن است مشکلاتی در حوزه روابط کار ایجاد کند، کارگاه‌ها بسته شود و بخشی از کارفرمایان از حوزه کسب و کار بیرون بیایند، چون نمی‌توانیم کارگر را به کارگاه تحمیل کنیم، اما اگر دولت بپذیرد اصلاحاتی را در تبصره دو ماده ۷ قانون کار صورت دهد که قرارداد‌ها مکتوب شود این کار می‌تواند یک امتیاز مثبت تلقی شود و به امنیت شغلی کارگر کمک کند.

وی حذف قرارداد‌های شفاهی از قانون کار و مکتوب شدن قرارداد‌ها را از جمله گام‌های مثبت در جهت برقراری امنیت شغلی کارگران دانست و تاکید کرد: با این کار قرارداد‌ها در سامانه روابط کار ثبت و نظارت می‌شود و امکان بستن قرارداد‌های شفاهی و سفید امضا از بین می‌رود.

به گفته این کارشناس روابط کار، ۸۵ درصد اقتصاد در اختیار دولت است و اگر به مردم و بخش خصوصی واگذار شود، ظرفیت سازی در حوزه اشتغال و مشارکت کارآفرینان، فارغ التحصیلان و تعاونی‌ها افزایش و موج بیکاری کاهش می‌یابد.

حاج اسماعیلی در پایان با اشاره به برخی محدودیت‌ها در حوزه کسب و کار تصریح کرد: ما باید راه را برای مشارکت بخش خصوصی و مردم در عرصه اقتصاد باز کنیم و تصدیگری‌ها را کاهش دهیم. در عین حال تشکل‌های کارگری و کارفرمایی هم باید قوی شوند و بخشی از نقش آفرینی در بازار را قبول کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: