May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاظمیان از نگاه سیاسی و حیاط خلوت در دولت‌های گذشته انتقاد کرد
کد خبر: ۳۸۷۶۷۶
۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
سخنگوی منطقه آزاد انزلی از نگاه سیاسی دولت‌های گذشته به مناطق آزاد انتقاد کرد و گفت: دولت سیزدهم با نگاه اقتصادی صرف، جایگاه واقعی را به مناطق آزاد بازگرداند.

بازگشت نگاه اقتصادی به مناطق آزاد در دولت سیزدهم

مهدی کاظمیان در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز به تشریح وظایف و جایگاه مناطق آزاد پرداخت و با اعلام اینکه منطقه آزاد محدوده حراست‌شده بندری و غیربندری است که از شمول برخی مقررات جاری کشور خارج است گفت: این مناطق با بهره‌گیری از مزایایی مانند معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، نبود تشریفات دست‌وپاگیر ارزی و اداری، تسریع در فرآیند‌های صادرات و واردات با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه کشور کمک می‌کنند.


وی با اعلام اینکه در ایران ۹ منطقه آزاد انزلی، کیش، بانه و مریوان، قصرشیرین، قشم، چابهار، ارس، اروند و ماکو فعال است گفت: عملکرد مناطق آزاد در ایران به دلیل تطابق نداشتن با راهبرد توسعه، موفق نبوده‌است.


سخنگوی منطقه آزاد انزلی با یادآوری اینکه بر اثر تحولات صورت گرفته پس از فروپاشی شوروی و در پی تغییر و تحولات ساختاری روابط بین‌الملل، منطقه قفقاز و کشور‌های حاشیهٔ دریای کاسپین در معادلات منطقه‌ای و جهانی اهمیت یافتند گفت: این امر با دوران پس از جنگ تحمیلی در ایران و آغاز عصر سازندگی کشور هم‌زمان شد.


وی افزود: در این دوره، ورود به اقتصاد جهانی و اخذ سرمایه و تبع آن، دانش و تکنولوژی جدید، هدف ایران بود و دولت وقت با ایجاد مناطق آزاد در پی تحقق آن بود.

 

بیشتر بخوانید:تبدیل واردکننده به تولیدکننده در منطقه آزاد انزلی


کاظمیان با یادآوری اینکه در پی سفر ریاست جمهوری وقت به شهرستان انزلی و با توجه به خواست همگانی و براساس مصوبه هیئت دولت در سال ۷۵، منطقه وی‍ژه اقتصادی بندرانزلی در دو بخش جداگانه تعیین شد گفت: در سال ۸۲ منطقه ویژه اقتصادی انزلی به منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی بدل شد و در سال ۸۳ نیز اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی انزلی مورد تصویب هیئت وزیران قرار گرفت و محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی در سال ۸۴ از طرف هیئت وزیران تعیین و ابلاغ شد.


وی با تاکید بر اینکه اگر نگاه‌ها به مناطق آزاد نگاه مثبتی باشد، تاثیرات قابل توجهی بر اقتصاد کشور برجای می‌گذارد گفت: خوشبختانه در دولت سیزدهم نگاه‌ها به مناطق آزاد مثبت شده است.


سخنگو و مدیر روابط عمومی منطقه آزاد انزلی با ابراز تاسف از اینکه در دولت‌های گذشته همواره نگاه به مناطق آزاد، نگاهی سیاسی بوده است گفت: متاسفانه در بیشتر موارد از مناطق آزاد به عنوان حیاط خلوتی استفاده شده است.


وی با اعلام اینکه در دولت سیزدهم نگاه به مناطق آزاد مطابق اهداف تعیین شده یک نگاه اقتصادی بوده است گفت: این بهترین فرصت برای مناطق آزاد است که نگاه دولت به مناطق آزاد از نگاه سیاسی و منفعت طلبانه صرف به نگاه اقتصادی صرف تغییر یافته است.


کاظمیان از مناطق آزاد به عنوان مهمترین و بهترین ظرفیت گردشگری یاد کرد و گفت: نگاه به بحث گردشگری در مناطق آزاد می‌تواند یک نگاه اقتصادی باشد، زیرا ماهیت گردشگری، اقتصادی است.


وی با ابراز تاسف از اینکه در بسیاری از موارد حتی نگاه سیاسی به گردشگری وجود داشته که باعث شده مناطق گردشگری در بازی‌های سیاسی اسیر شوند گفت: چنانچه نگاه اقتصادی به مناطق آزاد که در دولت سیزدهم کلید خورده، ادامه داشته باشد و با همین رویکرد گام برداریم، می‌توانیم شاهد رشد اقتصادی کشور از درگاه مناطق آزاد باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: