غلامحسین حسینی نیا در وبینار تخصصی مهارت آموزش کسب و کارهای جدید که با هدف ایجاد فرصتهای تازه در بازار کار و شناسایی راهکارهای موثر جهت ایجاد اشتغال پایدار و مولد برگزار شد، کارآفرینی را موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی در جوامع مختلف و عامل تغییر در نظامهای اقتصادی دانایی محور برشمرد و اظهار کرد: بی تردید راهاندازی کسب و کار موفق آرزوی هر انسانی است و هر فرایند و روش اجرایی نیازمند دانش، مهارت و تخصصهای مختص به خود است.
وی افزود: کارآفرینی به داشتن مهارتهای گوناگون نیاز دارد که قبل از ورود به این عرصه باید این مهارتها را بررسی و در صورت داشتن نسبت به عملی کردن ایده کارآفرینی اقدام کرد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: به طور تقریبی دو سوم کودکانی که در سال ۲۰۱۶ مدرسه را آغاز کردهاند، در مشاغلی که هنوز وجود ندارند مشغول کار خواهند شد. با توجه به پیچیدگیهای عصر حاضر و مقوله آینده مشاغل و مشاغل آینده که متأثر از تکنولوژیهای روز و روند پر شتاب آن است، تصمیم گیری و برنامهریزیهای خطی، پاسخگوی نیاز مهارت مشاغل آینده نیست؛ لذا با راهکارهای دیروز نمیتوان مسایل امروز و آینده را حل کرد و باید مسائل آینده را با راهکارهای آینده، ولی امروز حل کنیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، ضمن اشاره به از بین رفتن ۷۱ میلیون شغل در آینده، گفت: اگر چه طبق آمارهای منتشره ۷۱ میلیون شغل در آینده از بین میرود، ولی ۷۸ میلیون شغل جایگزین میشود و شغلهای جدید نیازمند کسب مهارت و مهارت افزایی هستند و ما باید شغلهای نوظهور در آینده و تکنولوژی برافکن را بررسی و متناسب با آن آموزشهای مورد نیاز را ارائه کنیم.
حسینینیا بر ضرورت رهیافت مهیاسازی برای مهارت آموزی مشاغل آینده تاکید کرد و گفت: امنیت سایبری، اینترنت اشیاء، شبیه سازی، بیگ دیتا، واقعیت افزوده، روباتهای خودکار، یکپارچه سازی سیستم ها، رایانش ابری و تولید افزایشی از تکنولوژیهای کلیدی پایههای انقلاب صنعتی چهارم به شمار میروند و با وجود اینترنت اشیاء تحولی بزرگ در زندگی افراد ایجاد شده است به نحوی که ما در آینده با بیکارانی روبه رو میشویم که در حال حاضر اشتغال به کار دارند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: تنها ۳۰ سال طول کشید تا چندین تکنولوژی به صورت تلفن همراه در جیبهای ما جای بگیرد، بنابراین نباید از سرعت پیشرفت تکنولوژی عقب بمانیم و لازم است با متفاوت دیدن مشاغل در آینده این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای ادامه داد: در دانشگاهها برای تعریف دانش بنیانها سه مفهوم، start up، skill up و scale up را بنا کرده اند. اساس استارت آپها برخاسته از دانش و تولید فناوری است، ولی مفهوم اسکیل آپ، به معنای مطابقت دادن محصولات و خدمات استارت آپها بر اساس نیازهای بازار است.
به گفته وی، سازمان آموزش فنی و حرفهای به عنوان متولی اصلی مهارت آموزی در کشور، نقش حلقه واسط بین start upها و scale upها را با ارائه آموزشهای مهارتی بر اساس نیاز استارت آپها در جهت تولید محصولات و خدمات در مقیاس بالا ایفا میکند.
حسینینیا، درعین حال بر لزوم آماده کردن دانش آموزان برای زندگی در آینده تاکید کرد و گفت: مهارتهای حرفهای هر پنج سال نیازمند به روز رسانی بر اساس تکنولوژیهای جدید هستند و سازمان آموزش فنی و حرفهای در کنار مهارتهای سخت، مهارتهای نرم را هم در نظر گرفته است.
وی گفت: در حال حاضر در نقطه عطف مهارت آموزی هستیم و به یک انقلاب در خروجیهای مهارت آموزی با در نظر گرفتن ورود به انقلاب صنعتی چهارم و از بین بردن شکاف ناشی از تکنولوژیهای جدید نیاز داریم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای در پایان افزود: در حال حاضر ۱۹ گروه هدف تحت پوشش آموزشهای مهارتی سازمان هستند و سازمان آموزش فنی و حرفهای متولی ارائه آموزشهای غیر رسمی مهارتی در دو بخش دولتی و خصوصی است. این سازمان ۶۴۰ مرکز آموزش فنی و حرفهای دولتی، ۵۴۰۰ کارگاه آموزشی و ۱۲ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه فنی و حرفهای آزاد را در اختیار دارد و با هدف تربیت نیروی کار ماهر و نیمهماهر و گسترش چتر مهارتی فعالیت میکند.