April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۸۸۲۴
۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
بیشترین میزان ورود نقدینگی افراد حقیقی را صنعت فلزات اساسی و دارویی به خود اختصاص دادند.

نقدینگی افراد حقیقی به سمت صنعت فلزات اساسی حرکت کرد

صنایع مرتبط با فلز همواره نقشی استراتژیک در اقتصاد جهانی داشته است و ایران نیز به واسطه قرار گرفتن معادن فلزی بسیار زیاد در محدوده جغرافیایی خود، در سالیان اخیر به عنوان یکی از کشور‌های مطرح در تولید محصولات مرتبط با فلزات اساسی بوده است. سرمایه گذاری‌های متعدد در صنایع فلزی ایران موجب گسترش شرکت‌ها و کارخانه‌های فعال در این حوزه شده است و همین عامل، گروه فلزات اساسی در بازار سرمایه را تشکیل داد. در حال حاضر گروه فلزات اساسی در بازار سرمایه ایران پس از گروه محصولات شیمیایی، بیشترین ارزش بازار را در اختیار دارد و همواره به عنوان یکی از پر حجم‌ترین گروه‌های این بازار شناخته می‌شود.

در قرن بیستم و با دگرگون شدن تکنولوژی صنایع، در ایران نیز کارخانه‌های متعددی به وجود آمدند و به دلیل وجود معادن مختلف فلزی مانند سنگ آهن، روی، مس و... در ایران، زمینه‌های لازم برای فعالیت در این حوزه فراهم بود و همین موضوع موجب سرمایه گذاری‌های بزرگ در معادن مختلف و سپس احداث کارخانه‌های متعدد برای تکمیل زنجیره تولید مواد اولیه استخراج شده از این معادن بود؛ بنابراین زیربنای اصلی صنایع مرتبط با فلزات اساسی، وجود مواد اولیه کافی در ایران برای فعالیت این صنایع بود؛ از طرف دیگر سیاست‌های دولت‌های گذشته همواره بر عدم وابستگی به درآمد‌های نفتی بوده و صنایع فلزی را می‌توان به عنوان یکی از بخش‌های یاری دهنده به اقتصاد کشور نام برد.

 

اهمیت صنایع فلزی

اصلی‌ترین انگیزه برای احداث صنایع فلزی در ایران، جلوگیری از خام فروشی بوده است؛ چرا که میزان ارزآوری ناشی از خام فروشی مواد اولیه قابل مقایسه با درآمد‌های بدست آمده از محصولات انتهای زنجیره تولید نیست.

تشکیل گروه فلزات اساسی در بازار سرمایه

احداث کارخانه‌های متعدد در حوزه تولید محصولات فلزی همچون صنایع مرتبط با مس، فولاد، روی، آلومینیوم و... در ایران باعث سرمایه گذاری متعدد در این حوزه شد؛ از طرف دیگر عمده شرکت‌های فعال در این حوزه در مالکیت دولت بودند و به همین دلیل سیاست‌های کلی اقتصاد ایران، شرکت‌ها را به سمت خصوصی سازی هدایت کرد و یکی از بخش‌هایی که می‌توانست کارخانه‌ها و شرکت‌های فعال در این حوزه را پذیرش کند، بازار سرمایه بود؛ بنابراین با پذیرش شرکت‌های حوزه فلزات اساسی، گروهی تحت عنوان «گروه فلزات اساسی» به وجود آمد که در حال حاضر با در اختیار داشتن بیش از ۱۷ درصد ارزش بازار سرمایه، به عنوان دومین گروه بزرگ این بازار شناخته می‌شود.

 

غفوری کارشناس بازار سرمایه گفت: روز ۱۷ تیر شاخص کل بورس با افت بیش از ۷ هزار واحدی و درصد تغییرات منفی ۰.۳۴ درصدی در جایگاه ۲ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۱۳۰ واحدی ایستاد شاخص کل هم وزن نیز با رشد بیش از هزار واحدی و درصد تغییرات مثبت ۰.۱۷ درصدی در تراز ۷۷۷ هزار و ۴۶۸ واحدی قرار گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: در معاملات امروز ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون برگه سهم حجم معاملات ثبت شده است و بازار ارزش معاملات حدود ۵ هزار و ۹۳۹ میلیارد تومانی را شاهد بود. همچنین امروز بازار شاهد خروج نقدینگی ۲۱۳ میلیارد تومانی نقدینگی افراد حقیقی از بازار بوده است

او می‌گوید: امروز ۴۳ درصد بازار به عبارتی ۳۰۶ نماد در وضعیت مثبت و حدود ۵۷ درصد بازار یعنی ۴۸۰ نماد در محدوده منفی معامله شدند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: امروز بیشترین میزان ورود نقدینگی افراد حقیقی را صنعت فلزات اساسی و دارویی به خود اختصاص دادند و بیشترین میزان خروج را نیز صندوق‌های با در آمد ثابت و صنعت بانک شاهد بودند.

او می‌گوید: امروز بازار روند متعادل منفی را به سبب شرایط تکنیکالی سپری کرد امروز پذیره نویسی اولین صندوق بخشی صنعت فلزات اساسی را داشتیم و همچنین امروز اولین روز تغییر زمان فعالیت صندوق‌های با درآمد ثابت فرابورس بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: