April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۰۲۰۲
۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
در تقویم شمسی ۱۷ مرداد به‎ خاطر شهادت محمود صارمی شهید عرصه خبر به ‎عنوان روز خبرنگار نام نهاده شده است.

نه ‎نگاری دارند و نه ‎نانی، فقط خبر است و خبر...

از معروفترین خبرنگاران عرصه خبر در تلویزیون می‌توان نام لری کینگ که یک خبرنگار امریکایی می‌باشد نام برد. نام اصلی او لارنس هاروی زیگر می‌باشد که در شبکه سی ان ان مشغول به کار است او بیش از چهل هزار گفتگوی رادیو و تلویزیونی داشته است.

خبرنگار کیست؟

خبرنگار (Reporter) فردی است که علاقه‌مند به فعالیت در این حرفه است و دارای استعداد ویژه‌ای در این حرفه است. او پس ازطی کردن دوره آموزش تخصصی به دنبال تهیه، جمع‌آوری، تنظیم و انتقال اخبار به مخاطبان می‌رود. او اخبار را از طریق مطبوعات، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری به اطلاع مردم می‌رساند. خبرنگار برای تهیه اخبار روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون گاهی از راه دور خبر تهیه می‌کند.

در سال ۱۹۷۸ توسط سازمان یونسکو اعلامیه‌ای درباره نقش رسانه‌های جمعی در تقویت و ایجاد صلح جهانی و تفاهم بین‌المللی به تصویب رسید. در این اعلامیه در مورد لزوم تربیت اخلاقی واجتماعی خبرنگاران مطالبی ارائه شد. این اعلامیه بیان کرده است که خبرنگاران باید تلاش و کوشش خود را به کار گیرند تا اخباری که به مردم انتقال می‌دهند، صحیح و دقیق و معتبر باشد و از تحریف اخبار بپرهیزند.


قلم زدنت، قدم زدن در سرزمین زیبای آرمان هاست و پرگشودن تا قاف. یادمان باشد …

مصادف با روز سه شنبه ۱۷ مرداد ماه سال ۱۴۰۲ و ۲۱ محرم سال ۱۴۴۵ و ۸ آگوست سال ۲۰۲۳ می‌باشد.

 

علت نامگذاری روز خبرنگار؟

شهادت خبرنگار جمهوری اسلامی به نام محمود صارمی به همراه ۸ نفر از کنسولگریای جمهوری اسلامی در افغانستان در روز ۱۷ مرداد سال ۷۷ علت نامگذاری این روز توسط شورای فرهنگ عمومی، به نام روز خبرنگار شد.

 

نه ‎نگاری دارند و نه ‎نانی، فقط خبر است و خبر...

چه بسیار خبرنگارانی که تیتر منتخب روز را ساختند و بسیارند خبرنگارانی که در بوته خبر ذوب شدند و بر سرعهدی که بستند، بی صدا جان دادن و جان بخشیدند ...

آنان که نگارنده خبر شدند، رسولان آگاهیند و آنکه خبرساز شد و ققنوس وار سوخت و جان داد و جان دادن آموخت، شمع راه آزادی شد.

بی شمارند آنانکه قلم را شرافت خبر و عزت را در آزادگی دیدند و پیمان بستند که اگر قلم از بیداد ننویسد، قلم باد.

در روز خبرنگار خیلی‎ها دست به کار می‎شوند و به انحای مختلف از خبرنگار‌ها تجلیل می‎کنند. این امر گاه با یک هدیه همراه است و گاهی با یک پیامک و هدف قدردانی از زحمت‎کشان عرصه اطلاع‎رسانی است. عرصه خبر در این روز به شدت گسترده می‎شود و شاید در تنها مواقعی که خبرنگار‌ها به چشم می‎آیند، اواسط مرداد باشد.

تنها ۱۷ مرداد روز خبرنگار نیست و روز‌های ما وقتی است که در راستای رسالت‎مان گام برداریم و قلم بزنیم و آن‎گاه می‎توانیم این ادعا را داشته باشیم که خبرنگار هستیم. هر وقت هم از دایره رسالت و قلم عدول کنیم، بی‎شک خیانت کرده‎ایم و واژه خبرنگار بر ما حرام است.

خبرنگاران ۳۶۴ روز از سال را برای مطالبه گری و رفع دغدغه‌ها و مشکلات مردم گام برمی‌دارند و خودشان تنها در یک روز از سال و آن هم در روز خبرنگار دیده شد هر چند در همین روز نیز شنونده‌ای برای مشکلات نیست.

هر سال به امید اینکه مشکلی از مشکلات خبرنگاران کاسته شود روز خبرنگار با یک دورهمی و جشن ساده سپری شده و مسئولان نیز قول‌هایی برای رفع این مشکلات می‌دهند.

بر کسی پوشیده نیست که خبرنگاران به عنوان پل ارتباطی میان مردم و مسئولان هستند و در این راه با عشق و علاقه هر خطری را پذیرا هستند و انعکاس دهنده مشکلات و آلام اقشار و طیف‌های مختلف جامعه هستند.

امروز وضعیت کاری خبرنگاران نیز حکایت یک بام و دو هواست و شاید اگر خبرنگار به وجدان حرفه‌ای خود گوش کند باید جسورانه از مشکلات مردم بنویسد و اگر دل در گروی منافع شخصی داشته باشد باید میرزابنویس مسئولان شود.

خبرنگاران به دور از منافع و دغدغه‌های معیشتی و اقتصادی شخصی خود ذهن را خالصانه به سمت بازتاب مطالبات عامه مردم هدایت می‌کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: