April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر اجرایی خانه کارگر خرم آباد از وزیر کار انتقاد کرد
کد خبر: ۴۰۰۸۲۱
۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
0
دبیر اجرایی خانه کارگر خرم آباد خطاب به وزیر کار گفت: اگر قرار نیست باری از دوش کارگران بردارید، حداقل نمک به زخم آن‌ها نپاشید. کارگران با قرارداد‌های یک ماهه چگونه می‌توانند از کارفرما مطالبه‌ی افزایش دستمزد داشته باشند؟

چانه زنی دستمزد در مسلخ قراردادهای موقت

حسن موسیوند در واکنش به اظهارات اخیر وزیر کار و ارجاعِ بحثِ ترمیم دستمزد کارگران به چانه زنی در کارگاه‌ها گفت: وقتی نمایندگانِ کارگری در شورایعالی کار نمی‌توانند با وزاری اقتصادی دولت چانه‌زنی کنند، وقتی قانون نمی‌تواند طرف‌های شورایعالی کار را ملزم به تعیین دستمزدِ عادلانه و متناسب برای کارگران کند، کارگران چگونه می‌توانند از کارفرما مطالبه‌ی افزایشِ دستمزد داشته باشند؟ آیا وزیر کار از مناسباتِ جامعه‌ی کارگری خبر دارند؟ ایشان از امنیتِ شغلی پایین کارگران چیزی می‌دانند که چنین اظهاراتی مطرح می‌کنند و چانه‌زنی برای دستمزد را به خود کارگر واگذار می‌کنند؟

وی ادامه داد: شبِ تعیین دستمزد، نمایندگانِ کارگری شورایعالی کار از موافقتِ گروه دولتی با ترمیم دستمزد در صورتِ افزایش نرخ تورم گفتند. ۵ ماه از سال گذشته، اما نه تنها خبری از ترمیم دستمزد نیست، بلکه گروه دولتی چنین شرطی را انکار می‌کند و وزیر کار نسخه‌ی چانه‌زنی با کارفرما و قناعت کردن می‌پیچد. آقای وزیر! اگر قرار نیست باری از روی دوش کارگران بردارید حداقل نمک به زخم آن‌ها نپاشید. کارگران با قراداد‌های یک ماهه چگونه می‌توانند از کارفرما مطالبه‌ی افزایش دستمزد داشته باشند؟

موسیوند گفت: کسانی که از بهبود اوضاع اقتصادی می‌گویند و کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه را ملاک قرار می‌دهند، آیا در جامعه زندگی نمی‌کنند و گرانیِ کالا‌ها را نمی‌بینند؟ توصیه به قناعت نشان می‌دهد وزیر کار دیدی نسبت به زندگیِ کارگران و بازنشستگان ندارند و نمی‌دانند که در بهترین حالت بیش از نیمی از دستمزدِ یک کارگر صرف اجاره خانه می‌شود. ایشان نمی‌دانند حقوق کارگران و بازنشستگان حتی به تأمین اساسی‌ترین نیازهایشان هم نمی‌رسد؟ کارگران از کدام نیازشان باید بزنند تا قناعتی که مدنظر وزیر کار است محقق شود؟! قیمت برخی از مواد غذایی مثل گوشت و مرغ به قدری افزایش پیدا کرده که در آینده باید نگرانِ سوءتغذیه‌ی بخش قابل توجهی از افراد جامعه باشیم.

عضو هیأت مدیره کانون بازنشستگان خرم آباد افزود: کاهش قدرت خرید کارگران بیشترین ضربه را به تولید زده چراکه کارگران به عنوان مهم‌ترن جامعه‌ی هدفِ تولیداتِ داخل توانِ خرید ندارند. متاسفانه مسئولان فکر می‌کنند هرچه از حقوق کارگران کم کنند، رشد اقتصادی بیشتر خواهد شد، اما برای توسعه باید اول از همه به نیروی کار توجه کرد. اگر فریز مزد کارگران سبب رشد اقتصادی می‌شد، امروز نباید این وضعیت را داشتیم، چراکه سیاست‌هایی که تا به امروز پیاده شده همه در راستای کاستن از حقوق کارگران بوده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: