April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۱۰۹۸
۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
علی دهقانی / حقوقدان

دولت مردمی در گذر زمان

‏به مناسبت انفجار دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور سال ۱۳۶۰ و شهادت محمد علی رجایی رییس جمهور و محمد جواد باهنر نخست وزیر، از یاران واقعی امام و انقلاب، اسوه دولت مردمی، ساده زیستی، ایمان و تقوا و نیز به مناسبت برگزاری هفته دولت، فرصتی است تا قدری تأمل کنیم و به آنچه درگذر زمان پنهان مانده، نظر افکنیم تا شاید بتوانیم اندکی از کوتاهی و اشتباهات گذشته را در قبال این نظام و مردم شریف ایران جبران کنیم.

در جامعه اسلامی هدف اصلی دولت اسلامی، اجرای حدود الهی و احکام آسمانی اسلام، اجرای عدالت، ایجاد جامعه‌ای سرشار از امید و نشاط، برقراری نظم و امنیت و فراهم کردن زندگی توام با رفاه و آسایش برای همه آحاد و مردم جامعه است.

با توجه به این اهداف متعالی، در اصول مترقی و متعدد قانون اساسی، بویژه اصل ۴۳ این قانون، بر ریشه‌کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیاز‌های ضروری انسان در جریان رشد و تعالی او و تأمین امکانات مساوی برای همه افراد جامعه تاکید و تصریح شده است.

‏با این نگاه، دولت اسلامی و مردمی، باید نهایت سعی و تلاش خود را بنماید تا به هر نحو ممکن، امکانات لازم را برای همه اقشار جامعه فراهم و به طور مساوی توزیع کند تا آحاد مردم از حداقل نیاز‌های اساسی و زندگی متناسب با شان یک انسان در جامعه اسلامی برخوردار شوند و سطح زندگی مردم با مسوولان بطور عادلانه ارتقا یابد.

متاسفانه در طول سال‌های گذشته برخی دولتمردان با سواستفاده از موقعیت و جایگاه شغلی خود که بعضا ناشی از امکانات دولتی و بیت المال بوده، برخلاف رویه شهیدان رجایی و باهنر، از اصول اولیه انقلاب عدول کرده و با فاصله گرفتن از زندگی عامه مردم و آلوده شدن به زندگی اعیانی که با هیچ یک از معیار‌های اسلام، آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، رفتار‌ها و رهنمود‌های امام راحل و مقام معظم رهبری همخوانی نداشته، باعث شدند فرهنگ اشرافی گری و اختلاف طبقاتی در جامعه رواج یابد و در نتیجه، رابطه میان ملت و دولت تا حدودی خدشه دار شود؛ که البته نقش دشمن در این میان بسیار قابل توجه است.

بدون شک همراهی ملت با دولت و پشتیبانی آحاد مردم از آن، از عوامل ثبات و اقتدار آن است و این رابطه، تا هنگامی که دولت، یک دولت مردمی، ارزشی، صادق و خدمتگزار باشد و دولتمردان آن نیز در میان مردم و همانند آن‌ها زندگی کنند، پایدار خواهد ماند. دولتی که حمایت و پشتیبانی مردمی خود را از دست بدهد یا رابطه قلبی و معنوی میان آن‌ها متزلزل شود، با چالش‌های جدی روبرو می‌شود.

واقعیت این است که انقلاب اسلامی بر پایه حکومت مردمی بنا شده و مردم، پایه اصلی و ستون مستحکم این حکومت و انقلاب هستند، لاجرم در این حکومت، دولت آن نیز باید مردمی و اسلامی باشد. در دولت مردمی، مدیر یا مسوول سیاست زده، فاسد و فریبکار که پس از رسیدن به قدرت، با فراموش کردن اصول اولیه، نگاه ارباب رعیتی به مردم داشته باشد و از سوی دیگر روحیه جهادی نداشته و همانند مردم زندگی نکند و به عبارتی از کف خیابان و گرفتاری‌ها و مشکلات آحاد مردم خصوصا طبقات پایین جامعه اطلاع نداشته باشد، جایگاهی نخواهد داشت.

در دولت مردمی، مدیرانی که فاقد تخصص لازم بوده و نگاه تنگ نظرانه بر حضور جوانان و متخصصان با تقوا در عرصه‌های مدیریتی داشته باشند و سهوا یا عمداً با مانع تراشی و ایجاد نارضایتی بین مردم، بدبینی، یاس و ناامیدی را دامن بزنند و جلوی پیشرفت و توسعه کشور را بگیرند، بدون شک، دست نامرئی دشمن بوده و باید از گردونه مسوولیت خارج شوند.

بر این اساس است که کشور ما، همچنان به بزرگ‌مردانی همچون شهید رجایی و باهنر نیاز دارد تا ضمن جاری شدن امید و نشاط در جامعه، رابطه قلبی میان دولت و مردم، بیش از گذشته مستحکم و تقویت شود؛ لذا ضمن قدردانی و پاسداشت خدمات همه دولتمردانی که تمام وجود خویش را وقف خدمت به اسلام و مردم خویش کرده اند، یاد شهیدان رجایی و باهنر، این اسوه‌های ایثار و فداکاری را گرامی می‌داریم و در مقابل همه این عزیزان سر تعظیم فرود می‌آوریم و امیدواریم، عصر حاضر و حیات ما با فرج آقا امام زمان (عج) مقارن شود. ان‌شاءالله

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: