April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۲۷۰۳
۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
0
خرید سیمان از بورس کالا به محدودیت دسترسی مصرف کنندگان واقعی پایان داد و به عنوان راهکاری صحیح برای حذف واسطه‌گری و رانت در بازار خرید و فروش این محصول شد.

خرید سیمان از بورس کالا به محدودیت دسترسی مصرف کنندگان واقعی پایان داد

برخی از کالا‌ها همچون فولاد و سیمان که ماده اولیه آن‌ها داخلی است و به‌وفور در کشور ما یافت می‌شوند و ارتباطی با خارج ندارند و نباید اجازه قیمت‌سازی و غیرشفاف شدن با سوءاستفاده از پلت‌فرم‌هایی مثل بورس کالا داشته باشند. بنابراین مسئولان باید شرایطی را فراهم کنند که قیمت این محصولات با توجه به قیمت واقعی نرخ ارز (نه قیمت ارز قاچاق و غیررسمی) متناسب باشند و تولیدکنندگان انحصاری و تولیدکنندگان عمده به هیچ وجه نتوانند قیمت را مدیریت کنند. در این شرایط است که با کاهش قیمت ارز شاهد کاهش قیمت این محصولات خواهیم بود.

 

اما همچنان شاهد آن هستیم که تولیدکنندگان عمده یا انحصاری دست به قیمت‌سازی می زنند و قیمت به‌نوعی توسط آن‌ها مدیریت شود و با این اوصاف هیچ‌گاه اجازه کاهش قیمت‌ها را نخواهند داد که این موضوع آثار تورمی مهلکی در حوزه مسکن به‌عنوان یک نیاز پایه مردم خواهد داشت.


در واقع عملاً نهضت ملی مسکن؛ گروگان قیمت‌سازی سیمان و فولاد شده است، این قیمت‌سازی‌های کاذب که توسط تولیدکنندگان عمده صورت می‌گیرد و باید دولت ورود کند و مقابل این قیمت‌سازی‌ها در بورس کالا بایستد. مسئولان زیر ربط نباید به هیچ وجه اجازه دهد که عرضه‌کنندگان عمده در بورس کالا روی بازار تأثیر بگذارند و قیمت‌ها را تصنعی بالا ببرند و اگر سازوکار بورس کالا این اجازه را نمی‌دهد، دولت باید در قیمت‌گذاری‌ها دخالت کند و اجازه افزایش قیمت‌ها را ندهد.

گفتنی است اخیراً وزیر مسکن با اشاره به تمرکز دولت برای کنترل تورم مسکن گفته بود، نظارت و ساماندهی مشاوران املاک، کنترل بازار و مصالح و خروج مصالح سیمان و فولاد از بورس کالا در کنترل و کاهش قیمت مسکن امری مهم است. یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت مسکن، گرانی مصالح ساختمانی است که این موضوع مهم در دستور جلسه شورای‌عالی مسکن هفته آینده قرار دارد و با حضور شخص رئیس جمهور مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار خواهد گرفت.

 

امیرمهدی صبائی مدیر نظارت بر بورس‌ها در پاسخ به این پرسش که امکان خروج سیمان از بورس کالا وجود دارد؟ بیان کرد: قبل از عرضه سیمان در بورس کالا، یکی از معضلات و نگرانی بزرگ افراد فعال حوزه ساخت و ساز، کمبود سیمان با قیمت منطقی، افزایش ناگهانی قیمت آن در زمان شروع پروژه بود و با عرضه سیمان در بورس این مشکل به نحو مناسبی رفع شد.

این مقام مسئول گفت: خرید سیمان از بورس کالا به محدودیت دسترسی مصرف کنندگان واقعی (به سیمان) پایان داد و به عنوان راهکاری صحیح برای حذف واسطه‌گری و رانت در بازار خرید و فروش این محصول شد.

او در ادامه اظهار کرد: بورس کالا یک ساختار نظام‌مند دارد که به سبب ایجاد بستری مناسب برای تعیین نرخ کالا بر اساس عرضه و تقاضا و ایجاد یک فضای رقابتی، مانع از ایجاد رانت در بازار محصولات تولیدی همچون فولاد، سیمان و سایر محصولات عرضه شده در آن می‌شود. همان طور که مطلعید و ریاست سازمان هم در اظهارات اخیر به آن اشاره داشتند، شایعه خروج برخی از محصولات از بورس کالا در چند سال گذشته بعضاً مطرح بوده که با توجه به نقش با اهمیت بورس کالا در حذف واسطه گری، ایجاد شفافیت در قیمت، حجم و خریدار و فروشنده و تامین کالای استاندارد بر اساس نظام عرضه و تقاضا، این موضوع خوشبختانه ابداً به نتیجه نرسیده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: