April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
با پذیرفته شدن در انجمن جهانی صورت گرفت
کد خبر: ۴۰۳۷۴۰
۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
انجمن جهانی فولاد با درخواست عضویت شرکت آهن و فولاد ارفع در این انجمن جهانی موافقت کرد.

قدکشیدن فولاد ارفع در جهان

مدتهاست فریاد مسوولان از اقتصاد نفتی به آسمان بلند است. اقتصاد وابسته به نفت باعث شده تا از دیگر ظرفیت‌های اقتصادی غافل بمانیم و عرصه‌های گسترده اقتصادی را به دیگر کشور‌ها واگذار کنیم. با شدت گرفتن کینه توزی‌های دشمنان علیه نظام، تحریم‌ها و تهدید‌ها جدی‌تر شد و دشمن صادرات نفت به عنوان رگ حیات اقتصادی کشور را هدف گرفت. این وضعیت باعث شد تا در فکر استفاده از دیگر ظرفیت‌ها بیفتیم.

توان بالای ایران در فولاد

یکی از مهمترین ظرفیت‌های اقتصادی ایران، در زمینه تولید فولاد است. با نگاهی به فولادسازی‌های مطرح ایران و گسترده فعالیت آنها، متوجه می‌شویم که تا چه اندازه در این زمینه غفلت کرده ایم. از هنگامی که فولادسازی به عنوان یکی از برجسته‌ترین ظرفیت‌های اقتصادی مورد توجه قرار گرفت، پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری و با سرعت طی کرده ایم، به نوعی که خام فروشی سنگ آهن منتفی شده و در قالب احداث صنایع پایین دستی، محصولات زیر مجموعه سنگ آهن از میلگرد تا انواع ورق‌ها و... را در داخل کشور تولید می‌کنیم. با نگاهی به تراز تجاری، متوجه می‌شویم که بخش اعظم نیاز صنایع کشور به فولاد در داخل تولید و تامین می‌شود و ارز بری در این زمینه به صورت چشمگیری کاهش یافته است.

ایران در جایگاه هفتم فولاد

رشد قابل توجه و تاثیرگذار تولیدات فولادی ایران، باعث شد تا در زمینه تامین نیاز داخل به خودکفایی بالایی برسیم، اما تولید بیش از نیاز داخلی باعث شد تا بدنبال تسخیر بازار‌های جهانی برویم، به نوعی که امروزه در تعیین قیمت جهانی فولاد تاثیرگذار هستیم. افزایش تولید فولاد ایران باعث شد تا انجمن جهانی فولاد، جایگاه ویژه‌ای برای ایران قایل شود به نوعی که ایران توانست خود را به جهان تحمیل کند. نتیجه قدرت نمایی فولادسازی ایران بدینجا رسید که ایران با تولید ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد، جایگاه هفتم تولید فولاد جهان را بخود اختصاص دهد.

 

بیشتر بخوانید:

"تندیس سیمین" در دست شرکت آهن و فولاد ارفع



تولید فولاد در مسیر رشد

در حالی فولادسازی‌های ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷.۴ درصد رشد تولید داشته اند که ۵ کشور از ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد در جهان با کاهش تولید مواجه شده و تنها ایران، چین، هند، آمریکا و روسیه افزایش تولید داشته اند. آمار‌ها نشان می‌دهد که ایران بیشترین افزایش تولید و ترکیه بیشترین کاهش تولید را به خود اختصاص داده‌اند.

برندسازی در فولاد

در تمامی صنایع و محصولات تولیدی، برندسازی با جدیت دنبال می‌شود. برای تحقق این مهم، تشکل‌هایی مرتبط با صنایع شکل گرفته که عضویت در آن‌ها به عنوان افتخار یاد می‌شود. در زمینه فولاد نیز انجمن جهانی فولاد (World Steel Association) گرفته است. این انجمن سازمان غیرانتفاعی بین‌المللی است که به عنوان بزرگترین انجمن تجاری صنعت فولاد در جهان شناخته می‌شود و در زمینه معرفی بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده فولاد و سنگ آهن جهان فعالیت می‌کند. انجمن جهانی فولاد فعالیت خود را از سال ۱۹۶۷ آغاز کرد و اکنون شرکت‌های عضو این انجمن بالغ بر ۸۵ درصد ظرفیت تولید جهانی فولاد را در اختیار دارند. مرکز انجمن جهانی فولاد در شهر بروکسل بلژیک قرار دارد.

تولید شرط عضویت

اکنون بیش از ۱۵۰ شرکت فولادسازی از سراسر جهان عضو انجمن جهانی فولاد هستند که شرط نخست برای عضویت در این انجمن، در اختیار داشتن ۲ میلیون تن ظرفیت تولید در سال است. انجمن جهانی فولاد هر ساله بزرگترین شرکت‌های فولاد جهان را بر پایه میزان تولید، رتبه‌بندی می‌کند.

فولاد ارفع در انجمن

شرکت آهن و فولاد ارفع یکی از فولادسازی‌های موفق کشور است که برای بدست آوردن جایگاه خود و جهانی شدن تلاش می‌کند. از آنجا که ارفع تلاش‌های قابل توجه و تاثیرگذاری در اقتصاد ایران و جهان دارد، همزمان با تلاش‌های هدفمند و فراگیر دولت جهت تحکیم و بهبود روابط با سایر کشور‌های دنیا و ورود و حضور هرچه بیشتر در همکاری‌های بین‌المللی در پیشبرد و تدبیر امور، انجمن جهانی فولاد موافقت خود را با درخواست شرکت آهن و فولاد ارفع مبنی بر عضویت این شرکت در این انجمن جهانی اعلام کرد. عملکرد ارفع به اندازه‌ای مثبت و موثر بود که عضویت آهن و فولاد ارفع در انجمن جهانی فولاد در وب سایت رسمی این انجمن نیز اعلام شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: