کد خبر: ۴۰۵۱۳۴
۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
0
به ازای تصویب افزایش سن بازنشستگی در مجلس، قرار شده که دولت برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق شاغلین برای بازنشسته‌ها موافقت کند.

پشت پرده تصویب افزایش سن بازنشستگی در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ۲۸ آبان بند الحاقی بند خ ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم را با ۱۲۷ رأی موافق، ۷۸ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

براساس این بند به منظور کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تقویت توان صندوق‌ها در انجام تکالیف محوله آمده است:

۱. بیمه پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آن‌ها برای بازنشستگی اضافه نمی‌گردد.

۲. بیمه پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه می‌گردد.

۳. بیمه پردازانی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه اضافه می‌گردد.

۴. بیمه پردازانی که مطابق قوانین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهارماه اضافه می‌گردد.

۵. بیمه پردازانی که مطابق قوانین تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه اضافه می‌گردد.

تبصره -۱ اجرای تمام یا بخشی از احکام فوق الذکر مشروط بر آن است که سن بیمه شده در زمان بازنشستگی برای مردان از ۶۲ سال و برای زنان از ۵۵ سال بیشتر نباشد.

تبصره -۲ اصلاحات فوق در قوانین صندوقر‌های بازنشستگی به استثنای صندوق‌هایی که حداقل سن بازنشستگی بیمه شدگان آن‌ها از ارقام مذکور در تبصره (۱) بیشتر است به صورت دائمی اعمال می‌گردد.

تبصره -۳ ایثارگران و مشمولان قوانین سخت و زیان آور مشمول قوانین خاص خود هستند.

تبصره -۴ اشخاص موضوع این حکم با رضایت خود و موافقت دستگاه‌های ذی ربط می‌توانند بدون نیاز زمان‌های مذکور در بند‌های (۲) الی (۵) تا سقف سن موضوع تبصره (۱) حسب مورد به خدمت ادامه دهند. خدمت مازاد بر اساس قوانین و مقررات مربوطه امکان پذیر است.

تبصره-۵ چنانچه دستگاه‌ها به خدمات برخی از کارکنان نیاز نداشته باشند حسب مورد می‌توانند بدون لحاظ زمان‌های مذکور با پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه و موافقت معاون اول رئیس جمهور بر اساس قوانین مربوط نسبت به صدور احکام بازنشستگی آنان اقدام کنند.

تبصره ۶_ افرادی که تقاضای خود مایل به بازنشستگی زودتر از موعد فوق الذکر باشند، بازنشستگی آن‌ها مطابق قوانین مربوطه و بدون رعایت بند‌های (۱) تا (۵) بلامانع است و حقوق بازنشستگی آنان مطابق احکام این سند برقرار خواهد شد.
افزایش حقوق بازنشستگان در ازای افزایش سن بازنشستگی

پس از تصویب افزایش سن بازنشستگی در مجلس، محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم در جمع خبرنگاران گفت: پشت پرده این مصوبه آن است که ما در ابتدا سنجه‌های این قانون را در مجلس حذف کرده بودیم و بعد که به بحث حقوق رسیدیم جلسات مکرری داشتیم و تفاهم کردیم که دولت با ۹۰ درصد حقوق شاغلین برای بازنشسته‌ها موافقت کند و از این طرف هم کمک کنیم سنجه‌ها یک مقدار تغییر کند که بتوانیم بار صندوق‌ها را برداریم لذا جمع‌بندی یک بسته است و آن بسته شامل افزایش حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد شاغلین و از این طرف افزایش سن بازنشستگی است.

محسن زنگنه

سخنگوی کمیسیون تلفیق پس از تصویب افزایش سن بازنشستگی در مجلس به اشتباه مطرح کرده بود که سن بازنشستگی برای کسانی که در سال اول خدمت هستند، ۱۵۰ ماه خواهد بود و یا به عبارتی باید ۴۲.۵ سال خدمت کنند که محمدباقر قالیباف، مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح روز (دوشنبه ۲۹ آبان) در خصوص این مصوبه مجلس گفت: آقایان شاغل ورودی ۱۴۰۳ به بعد برای بازنشستگی باید ۳۵ سال سابقه خدمت و یا ۶۲ سال سن و بانوان شاغل ورودی همین سال باید ۳۰ سال سابقه خدمت و یا ۵۵ سال سن داشته باشند و این موضوع برای شاغلان در حال خدمت به صورت زمان‌دار بوده که متوسط آن حدود ۲ ماه است.

محمدباقر قالیباف

وی افزود: روز گذشته در زمان رأی‌گیری و بعد از آن و هنگام ظهر به این موضوع اشاره کردم که خروجی مصوبه مجلس چیست. بر اساس مصوبه مجلس سن بازنشستگی برای آقایان ۶۲ سال است و سنوات خدمتی که انجام می‌دهند ۳۵ سال در نظر گرفته شده است.

رئیس مجلس اظهار کرد: باید در نظر داشت که این قانون برای افرادی که در حال حاضر در حال خدمت هستند به مرور زمان اجرا می‌شود یعنی اگر به متوسط بنگریم، تقریباً متوسط آن حدود دو ماه تا دو ماه و نیم است، یعنی کسی که ورودی امسال است، با ۳۵ سال خدمت بازنشسته می‌شود البته اگر کسی که در حال حاضر شاغل است به صورت داوطلبانه بخواهد تا ۳۵ سال در کار بماند، مانعی برای او نیست.

قالیباف تصریح کرد: به طور روشن می‌گویم تداوم کار به این شکل است که ورودی‌های ۱۴۰۳ حتما باید با ۳۵ سال سابقه خدمت و یا ۶۲ سال سن بازنشسته شوند که این میزان برای خانم‌ها ۳۰ سال سابقه خدمت و یا ۵۵ سال سن است از این رو موضوع بسیار شفاف است و نقل و قول‌ها و جداولی که غیر از این مفهوم تنظیم می‌شود درست نیست.
کاهش سن بازنشستگی از ۶۵ به ۶۲ سال

حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره افزایش سن بازنشستگی گفت: من به قانون افزایش سن بازنشستگی رای منفی دادم.

حمیدرضا حاجی‌بابایی

وی ادامه داد: این قانون بیشتر نظر دولت بوده البته نوعش متفاوت بود، چون دولت روی ۳۲ سال کار کرد، اما در کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم آن را درجه‌بندی کردند.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: در این مصوبه اجازه دادند شاغلان سر ۳۰ سال پاداش را بگیرند و بعد از آن هم باید کار کنند. اگر کسی به ۶۲ سالگی برسد، اما ۳۵ سال خدمتش تمام نشده باشد می‌تواند بازنشست شود البته قبلا سن بازنشستگی ۶۵ سال بود و الان با این مصوبه به ۶۲ سال کاهش پیدا کرده است.
افزایش سن بازنشستگی باید با رضایتمندی فرد باشد

سید غنی نظری خانقاه، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یکسری قوانینی در گذشته داشتیم که شاید آن قوانین در آن زمان خوب بودند. گاهی سن بازنشستگی در کشورمان بسیار پایین است. من افرادی را می‌شناسم که با ۴۳ سال سن بازنشست شدند و افرادی را هم می‌شناسم که با ۴۳ سال سن هنوز نتوانسته‌اند کار پیدا کنند.

سید غنی نظری خانقاه

وی ادامه داد: اگر بتوانیم به بازنشستگان برسیم تا حقوقشان تامین شود و همسان‌سازی صورت بگیرد چاره‌ای نداریم به برخی اقداماتی دست بزنیم که شاید برخی آن را قبول نداشته باشند.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس بیان کرد: امروز که افزایش سن بازنشستگی تصویب شد به آن صورتی نیست که بیرون مطرح می‌شود. با آن‌ها که ۲۸ سال سابقه دارند کار نداریم و بعد از آن کم‌کم یک ماه و دو ماه اضافه می‌شود تا زیر ۱۰ سال که به ازای هر سال یک مقداری به سن بازنشستگی افزوده می‌شود.

نظری خانقاه اظهار کرد: افزایش سن بازنشستگی باید با رضایتمندی فرد باشد مثلا یک فرد که توان کار دارد با نظر خود بماند و ما باید انگیزه درست کنیم نه اینکه صرفا بگوییم باید آن‌قدر کار کنید.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا افزایش سن بازنشستگی شامل کارکنان نیرو‌های مسلح هم می‌شود؟، گفت: قانون استخدام کشوری با قانون استخدام نیرو‌های مسلح متفاوت است، اما اگر در قانون به‌صورت کلی باشد این موضوع مدنظر قرار خواهد گرفت البته مباحث نظامی طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی از اختیارات رهبر انقلاب است لذا نظامیان شرایط خاص خود را دارند.

وی افزود: ما برای همسان‌سازی نیازمند یکسری منابع هستیم، چون نمی‌توانیم حقوق بازنشستگان را افزایش دهیم و بعد منابعی نداشته باشیم.

افزایش سن بازنشستگی در حالی در مجلس تصویب شده است که این مصوبه بخشی از برنامه هفتم است و اگر این قانون کارآیی لازم را نداشته باشد امکان دارد در برنامه هشتم که پنج سال دیگر کار تصویب آن آغاز می‌شود تصمیمات دیگری در این زمینه گرفته شود چراکه برای افزایش سن بازنشستگی هنوز قانون دائمی وجود ندارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: