کد خبر: ۴۰۵۱۵۱
۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
0
مرادی گفت: بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی ما به بودجه عمومی دولت وابسته‌اند و اکنون فقط ۴ صندوق بزرگ کشور حدود ۳۳۱ هزار میلیارد تومان فقط امسال دریافت کرده‌اند.

بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی ما به بودجه عمومی دولت وابسته‌اند

مرادی کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس با حضور در شبکه خبر در ارتباط با چالش‌های و ناترازی‌های صندوق‌های بازنشستگی و رفع آن از روش‌های دیگر اظهار کرد: برای این بحران دلایل واضحی وجود دارد. بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی ما به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به بودجه عمومی دولت وابسته اند و اکنون فقط ۴ صندوق بزرگ کشور حدود ۳۳۱ هزار میلیارد تومان فقط امسال دریافت کرده‌اند که معادل ۱۶ درصد از بودجه عمومی کشور است.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل راهکار‌های مختلفی وجود دارد که برای حل کامل این مشکل باید مجموعه این‌ها به کار گرفته شوند و ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که با در پیش گرفتن یک راهکار از جمله فقط افزایش سن بازنشستگی یا مثلاً فقط افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری‌هایمان ما بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

وی افزود: مطالعه تجربه کشور‌های دیگر هم نشان می‌دهد که به خاطر حساسیت بالای صندوق‌های بازنشستگی تغییرات جمعیتی کشور‌هایی که به قولی سرمایه‌گذاری‌شان دارایی‌های قابل توجهی دارند به سمت و بازنگری در سن بازنشستگی رفتند.

مثلاً کشوری مثل سوئد، نروژ و یا فنلاند به سمت اصلاحات پارامتریک و بازنگری در سن بازنشستگی رفته‌اند. این‌ها البته منافی هم نیستند و حتماً باید بازنگری‌هایی در روش حکمرانی در این صندوق‌ها مدل انتصابات، مدل بنگاه داری، مدل سهامداری و همچنین بحث‌هایی که در بدهی‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی است، انجام شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: