کد خبر: ۴۰۵۲۸۲
۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
0
نشست خبری طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

نظر سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه افزایش سن بازنشستگی

هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: ضمن تبریک روز بسیج، گزارشی از پنج طرح و لایحه و چهار اساسنامه را ارائه می‌دهم. طرح اول؛ اصلاح بند یک ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس مورد بررسی قرار گرقت و مغایر شرع و قانون نبود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: لایحه حمایت از خانواده از طریق فرهنگ عفاف و حجاب است که در گزارشی آن را در خدمت رسانه‌ها گذاشتم.

وی ادامه داد: طرح اصلاح بند (ک) تبصره قانون بودجه کل کشور که مربوط به قیر است، با یک ایراد شکلی در شورا روبرو شد و با اصرار مجلس بر مصوبه به مجمع تشخیص رفت و تعیین تکلیف شد.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ابهاماتی داشت و نمی‌توان این‌ها را به دولت واگذار کرد.

طحان‌نظیف با بیان اینکه پنج طرح در جلسات اخیر مجلس اصلاح شده و در دستورکار شوراست، گفت: طرح تامین مالی تولید و زیرساخت است که ابهاماتی بود و به مجلس ارسال شد و نامه‌ای از هیات نظارت داشتیم که مغایرت‌هایی را به ما اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه چهار اساسنامه را هم بررسی کردیم که اولین مورد اصلاح سهام برق منطقه‌ای گیلان که مغایر قانون نبود، افزود: اصلاح اساسنامه شرکت زیرساخت هم مغایر قانون‌ نبود.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه بررسی اساسنامه مناطق آزاد را داشتیم و خلاف موازین شرع و قانون نبود، گفت: اصلاح اساسنامه صنایع کوچک را داشتیم که خلاف موازین شرع نبود.

طحان‌نظیف درباره مصوبه افزایش سن بازنشستگی اظهار کرد: این موضوع در برنامه هفتم به تصویب رسیده و هنوز در شورا بررسی نشده است. برای بررسی برنامه هفتم برای اینکه بتوانیم در زمان قانونی اعلام نظر کنیم ۱۵ جلسه غیررسمی برگزار کردیم، اما موضوع هنوز در صحن شورا طرح نشده است.

وی درباره آزمون شفاهی مجلس خبرگان گفت: هفته گذشته آزمون کتبی خبرگان برگزار شد. ۳۲۸ نفر دعوت به آزمون کتبی شدند که اکثریت حاضر شدند و ۶۹ نفر غایب بودند. ما در یکی دو هفته آینده که در ادوار گذشته آزمون قبلی را قبول شدند برای آزمون شفاهی دعوت می‌کنیم و کسانی که قبلا آزمون دادند در آذرماه دعوت به آزمون می‌شوند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره قانون سربازی گفت: نسبت به مفاد باید به متن برنامه هفتم برسیم تا اظهارنظر کنیم.

وی ادامه داد: ارزیابی از تغییرات برنامه هفتم ندارم که کم بوده یا زیاد؛ اختیار مجلس است در متن تغییر داشته باشد، اما نباید تغییر به صورتی باشد که شاکله آن تغییر کند.

طحان‌نظیف گفت: شورای نگهبان توصیه پذیر نیست و به دنبال انجام وظیفه قانونی خود است. ممکن است در فضای سیاسی رقبا حرف‌هایی را بزنند، لذا شورای نگهبان وظیفه خود را انجام‌ می‌دهد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در بحث شفافیت منابع مالی نامزد‌ها، شاهد اجرای قانونی هستیم که مرتبط به سال ۹۸ است. داوطلبان هنگام ثبت نام شماره حسابی را اعلام کردند که حساب انتخاباتی آنهاست و میزان هزینه کرد داوطلبان را مشخص می‌کند.

وی افزود: نکته دوم این است یکی از مولفه‌های اصلی پاکدستی و سلامت اقتصادی افراد است و افراد باید به تعهدات مالی خود پایبند باشند، مثلا فرار مالیاتی نداشته باشند و در بررسی صلاحیت‌ها به این موارد توجه می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره این‌که چرا هیات‌های اجرایی برای ردصلاحیت‌ها دلیل‌ها را اعلام نکردند؟ اظهار کرد: اینکه چه سازوکاری هیات‌های اجرایی داشتند را باید از خودشان و مراجع مربوط به آن‌ها بپرسید. هیات‌های اجرایی شأن مستقلی دارند و ارتباطی به شورای نگهبان ندارند که چگونه عمل کردند.

طحان‌نظیف در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص برگزاری الکترونیکی انتخابات گفت: ما در این موضوع تعاملاتی با وزارت کشور داریم و در حال کارشناسی هستیم و به محض اینکه نظر شورا مشخص شود آن را اعلام می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: یکی از مزیت‌های قانون جدید انتخابات زمان بندی بود. زمان بررسی هیات‌های اجرایی ۱۵ روز و هیات‌های استانی ۵۰ روز و برای شورای نگهبان ۳۰ روز است. تغییرات لازم بود، اما کافی نیست.

طحان‌نظیف بیان کرد: برای انتخابات خبرگان فعلا ثبت نام انجام شده و ردصلاحیت در اختیار فقهای شورای نگهبان است. ما هنوز وارد بررسی صلاحیت‌ها نشده‌ایم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: قانون سه مرحله در احراز هویت داوطلبان مجلس پیش بینی کرده است، یک مرحله هیئت‌های اجرایی و مرحله بعد هیئت‌های نظارت استانی هستند، یک مرحله هم خود شورای نگهبان است.

وی افزود: ۵۲۸۸ نفر از طریقه سامانه داوطلب اعتراض خود را به ما اعلام کردند، نظر نهایی هیات‌های نظارت استانی تا ۱۴ دی ماه به داوطلبان اعلام می‌شود البته این نظر نهایی نیست و ممکن است با نظر هیئت‌های اجرایی متفاوت باشد.

طحان نظیف اظهار کرد: در بررسی صلاحیت‌ها معیار انطباق افراد با شرایط قانونی است. انچه مهم است افراد شرایط قانونی را داشته باشد، چون سه مرحله هیات‌های اجرایی و دیگری هیات‌های استانی و دیگری شورای نگهبان است. فعلا عدد و رقم را نمیتوان به طور دقیق اعلام کرد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: درباره اینکه خارج از کشور بودن خانواده‌های نامزد‌ها در بررسی صلاحیت‌ها تاثیرگذار است؟، گفت: این موضوع فی نفسه نمی‌تواند باعث رد صلاحیت شود.

طحان‌نظیف گفت: براساس قانون امکانات عمومی و دولتی باید به طور برابر در اختیار نامزد‌ها باشد. در فصل ششم قانون انتخابات در ماده ۷۹ آمده که درج اگهی علیه نامزد‌ها و گروه‌ها ممنوع است. امکانات دولتی باید برای کاندیدا‌ها برابر باشد. صداوسیما هم اخیرا اقداماتی را انجام داده و می‌خواهد صفحاتی را در اختیار نامزد‌ها قرار دهد. اگر جایی بحث تخریب باشد قانون این پیش بینی را دارد و در رسانه‌ها ممنوع است. چون نامزد‌های انتخابات هنوز مشخص نشده‌اند، لذا هیچ شکایتی به دستمان نرسیده است.

وی بیان کرد: هنوز لایحه عفاف و حجاب را در مرحله دوم از مجلس دریافت نکردیم. اطلاعی از مستندات ردصلاحیت افراد توسط هیات‌های اجرایی ندارم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: