کد خبر: ۴۰۵۹۰۰
۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
0
مرز نوردوز تنها مرز زمینی اوراسیا و ایران است که مهمترین توسعه آن در زمینه پایانه بوده است و آمار گمرک نشان می‌دهد که به طور فزاینده افزایش صادرات در این مرز و همچنین افزایش ترانزیت را شاهد هستیم

حضور گسترده منطقهازاد ارس در نمایشگاه اوراسیا (+فیلم)

مجید کیانی، مدیرعامل منطقه آزاد ارس در گفت و گو با پول نیوز در خصوص نقش آفرینی منطقه آزاد ارس گفت: دولت سیزدهم رویکردی را تعریف کرده در بحث تعامل با کشور‌های همسایه، کشور‌های منطقه و اطراف به ویژه در بحث اوراسیا و پیوستن ایران به بحث اتحادیه اوراسیا و همچنین از مزیت‌هایی که از پیوستن به این اتحادیه‌ برای ایران ایجاد می‌کند.

 

وی ادامه داد: تنها مرز زمینی ایران با اوراسیا در شمال غربی کشورمان مرز نوردوز قرار گرفته است که آن هم مرزمنطقه آزاد ارس است که همگام با سیاست‌های دولت در طی دو سال گذشته پیش رفتیم. مرز نوردوز تنها مرز زمینی اوراسیا و ایران است که مهمترین توسعه آن در زمینه پایانه بوده است و  آمار گمرک نشان می‌دهد که به طور فزاینده افزایش صادرات در این مرز و همچنین افزایش ترانزیت را شاهد هستیم اتفاقات دیگری هم در داخل کشور و هم در کشور‌های همسایه به خصوص در ارمنستان انجام شده، لازم است که به آن اشاره شود.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس بیان کرد: کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان که تجهیز شده بر روی پایانه و عبور و مرور ماشین‌ها با سرعت بیشتری انجام شود با این کار توقف خودرو‌ها در مرز کاهش می‌یابد در مذاکراتی که بین ایران و ارمنستان انجام شده، افزایش حمل و نقل خودرو‌ها توسعه پایانه و گمرک هم در داخل کشور و هم در کشور ارمنستان ایجاد شود.

 

کیانی در ادامه گفت: بیشتر تجاری که در این منطقه هستند قطعاً کریدور شمال و جنوب که بخشی از بنادر ما هم هستند را انتخاب خواهند کرد از این مسیر به ارمنستان، گرجستان به روسیه و همه کشور‌های اوراسیا و آسیای میانه می‌تواند دسترسی پیدا کند.

 

او گفت: در بحث بعدی پروژه‌های عمرانی که در این منطقه رو به توسعه است جاده‌ای از مرز نوردوز تا ایروان که اصلاً مناسب نیست در حالی که ارمنستان جاده‌ای را تعریف کرده با سرمایه‌گذاران اروپایی که به مناقصه رفته است که یکی از شرکت‌های معروف ایرانی در این مناقصه پیروز شده و و امید هست که این پروژه به زودی اجرایی شود.

 

مدیرعامل منطقه آزاد ارس گفت: در سمت ایران هم جاده تبریز ارمنستان را داریم که در سال‌های گذشته بخش‌های عمده‌ای از این جاده کار شده است و بخشی از این جاده هست که به عهده مس گذاشته شده است و این شرکت مصمم است که ۶۴ کیلومتر از این جاده را به پایان برساند، با نهایی شدن این جاده یک کوریدور ایران ارمنستان که می‌تواند توسعه تجارت بین ایران و اوراسیا را آسان کند که گلوگاه آن همان مرز نوردوز یا منطقه آزاد ارس خواهد بود.

 

وی عنوان کرد: یکی از نعمت‌های ویژه‌ای که به این منطقه خداوند داده است در شمال غرب منطقه جلفا قرار دارد که به لحاظ زیبایی زمین شناسی و از جهت سازنده‌های زمین شناسی ویژگی‌های اساسی دارد که جز سایت‌های منحصر به فرد دنیا است جلفا هم جزء منطقه آزاد ارس است که طی ۱۰ سال گذشته فعالیت‌هایی که ما انجام دادیم برای حفظ و نگهداری و بهره‌برداری سریع از این مناطق و معرفی این منطقه به جامعه بین‌الملل و گردشگران بین‌المللی و داخلی و همچنین گردشگرانی که در زمینه زمین شناسی فعالیت می‌کنند از مناطق زیبای این منطقه استفاده و لذت ببرند.

 

کیانی تاکید کرد: فعالیت لازم برای جلفا را امسال آغاز کردیم و شرایط آن را برای این عزیزان مهیا شده است در واقع ۳۲ منطقه از لوکیشن‌های منطقه جلفا مورد تایید سایت‌های بین‌المللی قرار گرفته و گواهینامه برای ارس در کنار قشم به ایران اعطا شده است که باعث شده است افزایش گردشگران خارجی در این مناطق چشمگیر باشد و با آموزش مردم بومی این منطقه در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم.

 

مدیرعامل منطقه آزاد ارس بیان کرد: از جمله زیبایی های این منطقه می توان به رود ارس از زیبایی خاصی برخوردار است و دارای ساحل‌های فصلی است فعالیت‌هایی آغاز کردیم برای معرفی این منطقه از جمله ساحل زیبای ارس، آبشار ارس.

 

وی در بحث تاریخی این منطقه گفت: در بحث تاریخی هم باید به آن اشاره کرد که جاده ابریشم، کاروانسرای خواجه نظر که امسال ثبت جهانی یونسکو شده است. در زمان گذشته جاده ابریشم برای تجاری که به اروپا و به اوراسیا می‌خواستند بروند بسیار آشنا بوده و از این جاده استفاده می‌کردند و همچنین از آثار بزرگ جاده ابریشم بازار بزرگ تبریز که به جا مانده از آن پدیده بزرگ است.

 

کیانی در خصوص کریدور ریلی گفت: به دلایل اتفاقات سیاسی-اجتماعی که در گذشته رخ داده این کریدور ریلی به فراموشی سپرده شده بود و اکنون خط ریلی که از جلفای تبریز شروع شده، از نخجوان عبور می‌کند و به کشور ارمنستان می‌رسد و همچنین به گرجستان و نهایتاً به روسیه خواهد رسید.

 

مدیرعامل منطقه آزاد ارس در پایان متذکر شد: با رفع شدن مسائل بین‌المللی بین این کشور‌ها بتوانیم شاهد بازگشایی مجدد این راه آهن باشیم که با این اتفاق یک ترانزیت بزرگ بین ایران و اوراسیا رخ می‌دهد این مزیت در کنار خط ریلی که بین استان‌ها از حوزه خزر عبور می‌کند که مجموع کریدور‌های شمال به جنوب می‌تواند نقش آفرینی در توسعه تجارت کشور داشته باشدو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: