April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
تداوم حضور سرمایه‌گذاران خارجی در منطقه آزاد ارس؛
کد خبر: ۴۰۶۵۹۰
۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
0
در ادامه‌ی روند روبه‌رشد سرمایه‌گذاری در منطقه، طرح سرمایه‌گذاری تولید فویل آلومینیومی جهت استفاده در خازن‌های الکترولیتی در کمیسیون اقتصادی سازمان منطقه آزاد ارس به تصویب رسید.‌

یک چینی دیگر به جمع سرمایه‌گذاران ارس پیوست/ تولید محصول صادراتی برای اولین‌بار در خاورمیانه

مناطق آزاد ایران برای توسعه تولید و صادرات و تجارت ظرفیت‌های خوبی دارند، منطقه آزاد ارس با موقعیت خاص جغرافیایی و ژئوپولوتیکی در مسیر این کریدور قرار داشته و می‌تواند نقش خوبی در توسعه مراودات اقتصادی داشته باشد.

منطقه آزاد ارس در طی سال‌های گذشته شاهد توسعه صنعتی، کشاورزی، اقتصادی و جمعیتی بوده است، اما این رشد با کاهش ظرفیت تحمل منطقه همراه بوده است. منابع آبی منطقه در سه بخش شرب و بهداشت، کشاورزی و صنعتی مصرف شده‌اند. بخش عمده منطقه آزاد ارس در جوار رودخانه ارس قرار گرفته و سه سد بزرگ روی این رودخانه احداث گردیده است برآورد رودخانه ارس در پایین دست منطقه آزاد ارس نشان می‌دهد که کاهش منابع آبی سطحی در منطقه می‌باشد.

یک چینی دیگر به جمع سرمایه‌گذاران ارس پیوست/ تولید محصول صادراتی برای اولین‌بار در خاورمیانه

با احداث کریدور ریلی ارس و پل آغ بند قطعا برای اقتصاد این منطقه همراه با منافع مالی خواهد بود. چهاردهم مهرماه امسال در نشست روسای کمیسیون‌های مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان صورت جلسه اجرایی شروع عملیات پل آغبند برای تعیین جزییات اجرایی و صورت جلسه اجرایی عبور مسیر ریلی از خاک ایران در احداث کریدور ریلی ارس امضا شد. بر اساس این صورتجلسه پلی برای خط آهن بر روی رود ارس با سرمایه‌گذاری طرف آذربایجانی ساخته خواهد شد. این پل به موازات پل آغبند که مسیر خودرویی بر روی رود ارس است، احداث می‌شود.

طرح پیشنهادی ایران با عنوان «کریدور ارس» یا «ایران راه»، ناظر به احداث مسیری از آغبند تا جلفا به عنوان مسیر شرق به غرب در ایران است که نقش مهمی در برنامه جامع ارتقای ترانزیت ۱۵ میلیون تنی دارد.

گفتنی است این طرح مورد تاکید سران دو کشور در دیدار‌های اخیر بوده و به اجرایی‌سازی توافقنامه ایجاد کریدور راه ارس تاکید کرده‌اند؛ با دستور رئیس جمهور آذربایجان بودجه ۸ میلیون دلاری برای اجرای پروژه پل آغبند کلاله اختصاص یافته و طرح اتصال ریلی نیز در آینده با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری کشور آذربایجان انجام خواهد شد.

 

با سرمایه‌گذاری ۱۹ میلیون دلاری چینی‌ها در منطقه آزاد ارس به اجرا درمی‌آید و در فاز اول پروژه ضمن اشتغالزایی مستقیم برای ۵۰ نفر، یک میلیون و دویست متر مربع در سال فویل آلومینیومی تولید خواهد شد.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس درباره این طرح گفت: شرکت مذکور تنها تولیدکننده فویل آلومینیومی در خاورمیانه خواهد بود و برنامه بلند‌مدت‌شان راه‌اندازی کارخانه تولید خازن‌های الکترولیتی در منطقه است.

علی نوید افزود: تنها ۵ کارخانه مشابه در کشور‌های چین و تایوان فعال‌اند و با راه‌اندازی واحد تولیدی در ارس در زمینی به مساحت ۲۲ هزار متر مربع و در بازه زمانی یک ساله، ۱۰۰ درصد محصولات به چین صادر و برای کشور درآمد ارزی خواهد داشت.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: