میثم محمدینژاد با اعلام این خبر اظهار کرد: از ابتدای امسال تا کنون با ورود و خروج ۱۸۰ کشتی در مجتمع بندری کاسپین تخلیه و بارگیری شده که با توجه به تخلیه و بارگیری ۱۴۱ شناور تجاری در مدت مشابه سال گذشته آمارها بیانگر رشد ۲۸ درصدی تعداد شناور تخلیه و بارگیری در بندر کاسپین است.
محمدینژاد با اشاره به تخلیه ۱۴۱ فروند کشتی حامل کالای وارداتی و ترانزیتی در مجتمع بندری کاسپین کالاهایی نظیر غلات و نهادههای دامی، روغن خام خوراکی مورد نیاز واحدهای تولیدی کشور، چوب و کالاهای کانتینری و ۳۹ کشتی نیز کالاهایی همچون مصالح ساختمانی و خشکبار، قیر، رب گوجه فرنگی، محصولات نساجی و مواد شیمیایی را به کشورهای حاشیه خزر و چین صادر کرده اند.
وی با اشاره به تامین ۲۵۱ هزار تن روغن خام خوراکی از ابتدای امسال تاکنون از طریق کشورهای حوزه اوراسیا ادامه داد با توجه به افزایش زیرساختهای لجستیکی در مجتمع بندری کاسپین بخش قابل توجهی از روغن خام خوراکی کشور پس از تخلیه در مخازن این مجتمع بندری به واحدهای تولیدی فرآوری و بسته بندی روغن حمل و بارگیری میگردد که این تناژ در سال گذشته ۲۳۱ هزار تن بوده و شاهد رشد ۹ درصدی در تامین روغن خام خوراکی کشور در سال جاری بوده ایم.
سرپرست معاونت امور بنادر و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از اهداف این معاونت تنوع محصول و ورود به بازارهای جدید است ادامه داد در ماههای اخیر برای نخستین بار در بندر کاسپین ترانزیت سوخت، صادرات محصولات باغی و استفاده از کانتینرهای یخچالدار بوده و با توجه به افزایش و توسعه زیرساختهای لجستیکی و بندری شاهد ثبت رکوردهای جدیدی در سال جاری بوده ایم که برخی از آنها شامل ثبت رکورد بیشترین تناژ تخلیه و بارگیری ماهانه شناور در مهر ماه ۱۴۰۲ با تناژ ۹۰ هزار تن، مجموع تخلیه و بارگیری شناور و بارگیری از محوطه به تناژ ۱۶۵ هزارتن در مهر ماه و ثبت رکورد بیشترین تعداد کشتی تخلیه و بارگیری ماهانه در تیرماه ۱۴۰۲ به تعداد ۲۹ فروند کشتی بوده است.
محمدی نژاد افزود: با توجه به اتصال قریب الوقوع ریل به مجتمع بندری کاسپین به زودی امکان فعالتر شدن کریدورهای تجاری از مسیر منطقه آزاد انزلی خواهیم بود و بنادر منطقه آزاد انزلی میتوانند بعنوان حلقه اتصال و شریان اصلی مبادلات تجاری در منطقه تبدیل شوند.
وی با اشاره به امضای موافقتنامه پیوستن جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اقتصای اوراسیا گفت با توجه به اینکه دو کشور روسیه و قزاقستان بعنوان اصلیترین کشورهای حوزه اوراسیا است که با ظرفیت بنادر شمالی کشور امکان حمل و ترانزیت به این دو کشور به صورت مستقیم و بدون نیاز به عبور از کشور واسط مسیر است. در این بین با استفاده از مزیتهای قانونی و جغرافیایی مناطق آزاد؛ بنادر منطقه آزاد انزلی از پتانسیل ویژهای برای این توسعه تجارت برخوردار هستند.
سرپرست معاونت امور بنادر و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی خاطر نشان کرد: برنامههای در دستور کار سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص توسعه دیپلماسی لجستیکی در حوزه کاسپین، فعالسازی کریدوهای بین المللی عبوری از کشور و توسعه اقتصاد دریا محور در بخش بندری و تحقیقات بازار، فعالیتهای بازاریابی برای جذب کالاهای جدید ارائه مشوقهای تجاری اعمال مزیتها و معافیتهای قانونی مناطق آزاد تسریع و تسهیل خدمات بندری و ترانزیتی به فعالان اقتصادی، اجرای تعرفههای ترجیحی اتحادیه اقتصادی اوراسیا به همراه جذب سرمایه گذار و تکمیل و توسعه زیرساختهای لجستیکی مورد نیاز خدمات رسانی در حوزههای مختلف بندری را در دستور کار دارد.