April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۶۹۵۳
۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
0
به گفته کارشناسان، دلار زدایی از ارز‌های مسافرتی علاوه بر کاهش هزینه‌ها برای افراد، در تقویت پول ملی و کاهش تقاضا‌های کاذب بازار ارز هم موثر خواهد بود.

حذف دلار از سبد ارز‌های مسافرتی به کشور‌های همسایه چه مزیتی خواهد داشت؟

بحث حذف دلار از سبد ارز‌های مسافرتی به کشور‌های همسایه مدتی است مطرح شده اقدامی که اربعین امسال هم گام‌های عملیاتی آن برداشته شد و به گفته مسئولان با توجه به نتایج آن بناست توسعه بیشتری پیدا کند.

دلار زدایی از سفر‌های مسافرتی که به تازگی علی سعیدی مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران در خصوص آن مطرح کرده است: برنامه ریزی کرده ایم که بتوانیم ارز کشور‌های همسایه یا مقصد را در اختیار مسافرین ایرانی قرار دهیم.

این مقام مسئول در خصوص برنامه بانک مرکزی برای تأمین ارز‌های مسافرتی سیاحتی و زیارتی اعلام کرد: ارز کشور عراق بصورت دینار، کشور عربستان به صورت ریال، کشور ترکیه بصورت لیر و امارات به صورت درهم پرداخت خواهد شد؛ مطالعات انجام شده و اقدامات اجرایی نیز پیگیری شده است.

سعیدی با تأکید براینکه مسافران میلیونی برای این کشور‌ها داریم و طبیعتا این‌ها تقاضای زیادی برای دلار ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: ما با تمام این کشور‌ها عملا مبادلات تجاری داریم و قرارداد‌های پیمان‌های پولی دوجانبه را با برخی از آن‌ها داریم و با برخی که نداریم هم بانک مرکزی در تلاش برای از سرگیری پیمان پولی دوجانبه است.

پیش از این هم اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: تجربه اربعین امسال در خصوص تخصیص ارز بسیار گرانقدر بود. هر چقدر بانک مرکزی بتواند فشار بر منابع دلاری و یورویی را کاهش دهد علاوه بر امکان پذیری موضوع دلارزدایی در اقتصاد عملا مدیریت بازار ارز هم بهتر امکان پذیر خواهد بود چرا که تقریبا در برخی از مقاطع سال به سبب فشار تقاضا بر دلار و سایر ارز‌ها عملا افزایش نرخ‌ها در بازار غیرسمی اتفاق می‌افتد، اما اگر تقاضا‌ها با ارز کشور مقصد پوشش داده شود دیگر این فشار کاهش پیدا می‌کند و این یعنی مدیریت کارآمد‌تر بازار ارز.

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در ادامه بیان کرد: به نظر می‌رسد این مسئله از نظر کلان و بلند مدت کمک قابل توجهی به موضوع دلارزدایی در اقتصاد ایران خواهد کرد. در حوزه کوتاه مدت و میان مدت نیز عملا راهکار کارآمدی برای مدیریت بازار ارز به شمار می‌آید.

اما این دلار زدایی مزیت‌های دیگری هم خواهد داشت موضوعی که فرزانی کارشناس امور بانکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: در کشور ما روسیه، ترکیه، عراق، عربستان، چین، سوریه و... بیشتر مقاصد مسافرتی هستند که هنگام سفر به این کشور‌ها می‌توان ارز‌های خود آن‌ها را به مسافران فروخت البته که وجود تنوع ارزی در بانک مرکزی و فراهم بودن این ارز‌ها به هنگام عملیاتی شدن طرح بسیار مهم است. در کل دلارزدایی، تقویت پول‌های ملی، مدیریت بازار ارز و کنترل تقاضای کاذب بر بازار‌های ارزی از جمله مزیت‌های پرداخت ارز‌های هر کشور به مسافران آن خواهد بود.

در ادامه هم آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: یکی از اقداماتی که انتظار می‌رفت بانک مرکزی در مسیر حذف دلار عملیاتی کند همین بحث دلار زدایی از سبد‌های مسافرتی بود. اگر بتوان از ابتدا به مسافران اسکناس کشور مقصد را داد برای خود افراد هم راحت‌تر خواهد بود؛ چرا که اگر دلار یا یورو تحویل داده شود افراد دو بار هزینه تسعیر باید بپردازند که با پرداخت ارز مقصد هزینه‌های افراد هم کاهش پیدا خواهد کرد که این به نفع خود افراد است.

به گفته کارشناسان، بحث دلارزدایی در شرایط فعلی یکی از مسیر‌هایی است که در کشور‌های دیگر هم شروع شده است و دلار زدایی از سبد ارزی مسافرتی از جمله اقداماتی خواهد بود که دارای مزیت‌های مختلف برای خود افراد و اقتصاد کشور خواهد داشت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: