April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۹۰۵۶
۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
0
بنابر اعلام مسئولان، سرانجام پس از یک وقفه چراغ برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت با برگزاری مجامع استان خراسان شمالی روشن شد.

چراغ برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت روشن شد

سرانجام ۷ آذر ماه امسال بود که نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی تصویب و اعلام شد.

برگزاری مجامعی که روند برگزاری آن از سال ۹۹ متوقف شد و در این خصوص رئیس سازمان بورس مجید عشقی گفت: در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اشکالاتی در ساماندهی برگزاری مجامع شرکت‌ها اتفاق افتاد که باعث شد روند برگزاری مجامع این شرکت‌ها متوقف شود. از سال ۹۹ هیئت مدیره این شرکت‌ها تجدید نشده و همان هیئت مدیره که مدت ماموریت‌شان تمام شده در این شرکت‌ها حضور دارند. بعد از آن‌که مردم در سال ۹۹ روش مدیریت سهام عدالت خود را انتخاب کردند در انتخاب اعضای هیئت مدیره هیچ نقشی نداشته‌اند. سال ۱۴۰۰ تصمیماتی توسط شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد اتخاذ شد که از برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که اعضای هیئت مدیره آن‌ها توسط دولت تعیین می‌شود جلوگیری شد و به درستی جلوی این کار گرفته شد و مجامع این‌ها برگزار نشد.

در نهایت ۱۶ دی ماه با انتشار آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده شرکت سرمایه گذاری استان خراسان شمالی با نماد وسخراش (وخاش) زنگ برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت نواخته شده است و بعد از آن هم آگهی دعوت به مجمع برای استان زنجان منتشر شده است.

در همین راستا، ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به دو شکل حضوری و الکترونیکی امکان برگزاری دارد. حضوری یعنی این امکان وجود دارد که همانند سابق و به شکل سنتی سهامداران در مجمع حضور داشته باشند. البته در هر صورت رای گیری الکترونیکی خواهد بود یعنی امکان سخت افزاری فراهم است تا سهامداران بتوانند اعمال رای کنند.

این مقام مسئول در ادامه عنوان کرد: شیوه الکترونیکی هم یعنی سهامداران از طریق سامانه دیما بدون طی کردن مسافتی به سامانه مراجعه کرده و می‌توانند در مجمع حضور داشته و اعمال رای کنند و همچنین می‌توانند وکالت دهند.

اما گفتنی است که سهامدارانی که می‌خواهند در مجامع به صورت الکترونیک شرکت کنند باید سجامی شوند.

همچنین جعفری در پاسخ به این پرسش که اگر سهامداری امکان شرکت در مجمع سهام عدالت به شکل حضوری و الکترونیکی را نداشته باشد می‌تواند اقدام دیگری انجام دهد؟ گفت: بر اساس دستورالعمل رویه اجرایی برگزاری مجامع تمام موارد دیده شده است. در این مورد شخص می‌تواند به سامانه مراجعه و وکالت به سهامدار دیگری که سجامی است یا شرکت تعاونی شهرستانی اعطا کند.

در ادامه هم مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اعلام نتایج انتخابات گفت: باید مجمع به حدنصاب ۵۰ درصد+ یک رای برسد؛ نتایج رای گیری هم مانند تمام مجامع مشخص می‌شود و مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت هم از قانون تجارت پیروی می‌کنند.

اما شرکت در مجامع سهام عدالت برای سهامداران چه مزیتی خواهد داشت؟ در این خصوص اکبر ادهم کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: همانطور که در جریان هستید بعد از مدت‌ها توقف بناست شاهد برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت باشیم و با توجه به اعلام شورای عالی بورس باید تمام مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تا شهریور ۱۴۰۳ تعیین‌تکلیف شوند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: اولین استانی که بناست مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خود را برگزار کند خراسان شمالی است. اما حضور سهامداران در مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت چه اهمیتی دارد؟ باید این موضوع برای سهامداران روش غیرمستقیم به شکل کامل مشخص شود تا سهامداران انگیزه حضور و مشارکت را داشته باشند. سهامداران با حضور در مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت می‌توانند علاوه بر کسب آگاهی از شرایط و وضع موجود بر اساس میزان مالکیت خود در تصمیم گیری‌ها موثر باشند و اعمال نظر کنند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: علاوه بر این می‌توانند با پرسش و پاسخ از ابهامات آگاه شوند و نظرات خود را مطرح کنند و همچنین با حضور در مجمع می‌توانند مطالبه گری کنند و از جزئیات مالی بیشتر اطلاعات کسب کنند.

در همین راستا هم مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امیدواریم سهامداران مشارکت خوبی را در این انتخاب داشته باشند چرا که انتخاب آن‌ها سبب می‌شود هیات مدیره خوب و قوی انتخاب شود که این موضوع می‌تواند بر سودآوری سهام آن‌ها اثرگذار باشد.

مهدی حاجی‌وند افزود: هر چقدر هیات مدیره کاربلدتر و توانمندتر باشد قطعا شرکت بهتر مدیریت می‌شود و با عملکرد مطلوب‌تر سودآوری سهامدار هم افزایش پیدا می‌کند. در کل مشارکت در تصمیم گیری از جمله مواردی است که افراد با حضور در انتخابات سهام عدالت می‌توانند در آن نقش داشته باشند.

در نهایت مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برای سهامدارانی است که روش غیرمستقیم را برگزیده‌اند. سهامداران مستقیم می‌توانند در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر حضور داشته باشند و اعمال رای کنند. حالا باید منتظر ماند و دید روند برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت چگونه پیش خواهد رفت؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: