April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
افزایش قیمت‌ها به خانه هم رسید
کد خبر: ۴۱۰۵۲۲
۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵
0
بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت‌ها در بازار مسکن طی دو هفته گذشته رشد نسبی داشته‌ و خانه‌هایی با متراژ کم‌تر سهم بیشتری از این رشد قیمت را تجربه کرده‌اند.

مسکن منتظر سال جدید نماند

این درحالی است که هرساله در نیمه نخست سال، قیمت مسکن افزایش پیدا می‌کند و اصولا در نیمه دوم سال شاهد آرامش در بازار بوده‌ایم.

 

بسیاری از فعالان بازار روند قیمت‌ها در بازار سکه و ارز را عامل گران شدن خانه طی دو هفته اخیر عنوان می‌کنند و افزایش بیشتر قیمت‎‌ها در سال جدید را دور از ذهن نمی‌دانند.

 

مازیار کاشمری کارشناس بازار مسکن درباره علت افزایش قیمت مسکن به پول‌نیوز گفت: افزایش نرخ دلار یکی از عوامل افزایش قیمت در بازار مسکن است و از طرف دیگر مردمی که قصد خرید خانه را دارند به دلیل ترس از افزایش بیشتر قیمت‌ها در سال جدید، سعی می‌کنند تا هرطور که شده قبل از عید خانه خود را خریداری کنند و این مسئله باعث افزایش تقاضا در بازار شده است.

 

وی ادامه داد: البته همچنان بازار مسکن در رکود بی سابقه‌ای قرار دارد و بسیاری از خریدارن نیز به امید اینکه قیمت‌ها کاهش یابد از انجام معامله خودداری می‌کنند.

 

کاشمری درباره علت رکود در بازار اظهار کرد: مهمترین عامل این رکود قدرت خرید مردم است که توانایی خرید خانه را ندارند. این موضوع باعث می‌شود قشر متوسط جامعه به حومه شهرها مهاجرت کنند و به همین دلیل معاملات در شهرها هر روز کمتر می‌شود.

 

این کارشناس افزود: در حال حاضر در شهر تهران قیمت یک واحد آپارتمانی 60 متری با عمر 20 سال ساخت در یک جای معمولی تهران حدود 4 تا 5 میلیارد تومان است و با این اوضاع معلوم است که اقشار متوسط جامعه قدرت خرید خانه را نخواهند داشت.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا در سال جدید باید انتظار افزایش بیشتر قیمت‌ها در بازار مسکن را داشته باشیم؟ گفت: اگر نرخ ارز همچنان روند صعودی به خود بگیرد؛ حتما بازار مسکن هم به عنوان بازار موازی افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد و باید منتظر افزایش قیمت در این بازار  هم باشیم.

 

این کارشناس ادامه داد: البته کمی‌ طول می‌کشد تا بازار مسکن با توجه به افزایش قیمت ارز خود را وقف دهد و اگر بازار ارز دوباره روند نزولی به خود بگیرد، مسکن نیز شاهد افزایش قیمت چشمگیری نخواهد بود.

 

کاشمری درباره نرخ اجاره‌بها نیز گفت: براساس اعلام دولت هرسال حدود 20 تا 25 درصد مقدار اجاره‌بها افزایش پیدا می‌کند که بسیاری از مالکان این سقف را رعایت نمی‌کنند و بیش از سقف تعیین شده توسط دولت، مبلغ اجاره یا ودیعه را افزایش می‌دهند که اگر افزایش قیمت ملک در سال جدید تحقق یابد، بدون شک روی میزان افزایش اجاره‌بها تاثیر خواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید: فروش مصالح ایرانی با برند عمان

 

این کارشناس ادامه داد: متاسقانه آشفتگی در بازار مسکن باعث شده تا روند افزایش اجاره‌ها نیز سرسام آور شود و بسیاری از مستاجران توانایی ماندن در کلان شهرها را ندارند و به اجبار به اطراف شهرها می‌روند.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: