April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
نخستین جلسه ستاد برنامه ریزی و راهبری در تعطیلات بصورت گسترده برگزار شد
کد خبر: ۴۱۱۲۸۲
۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
0
نخستین جلسه ستاد برنامه ریزی و راهبری در تعطیلات با حضور گسترده مدیران برگزار شد تا بیانگر عزم سایپا برای جهش تولید با مشارکت مردم باشد.

عزم سایپا برای جهش تولید با مشارکت مردم

آخرین روز‌های سال ۱۴۰۲ خبر دور از انتظار تغییر مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا منتشر شد. اعضای هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا به این نتیجه رسیدند که به دوران مدیریت محمدعلی تیموری پایان دهند و جواد توسلی‌مهر را جایگزین وی کنند. در ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ مراسم تودیع مدیرعامل سابق و معارفه مدیرعامل جدید گروه سایپا با حضور امیرحسین قناتی معاون بهره‌برداری و صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، اعضای هیات مدیره، معاونین، مدیران و جمعی از مدیران عامل شرکت‌های تابعه گروه خودروسازی سایپا برگزار شد.

تغییری شایسته

این تغییر و تحول در روز‌های پایانی سال قدر تعجب برانگیز بود، زیرا تیموری عملکرد قابل قبولی در گروه سایپا داشت و توانسته بود به بسیاری از وعده‌های صنعت خودرو جامه عمل بپوشاند. اما انتصاب توسلی مهر، انتخابی شایسته بود، زیرا مدیرعامل جدید گروه سایپا، فارغ‌التحصیل مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد و یکی از مدیران خوش‌نام و با تجربه صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور است که بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت در حوزه‌های مختلف را دارد.

زلزله مدیریتی در سایپا

تغییرات مدیریتی همواره با تحولات مدیریتی در لایه‌های پایین دستی همراه است، اما این تغییرات به مرور زمان صورت می‌گیرد. تجربه نشان داده مدیر جدید با مدیران پایین دستی جلسه می‌گذارد، عملکرد آنان را مورد بررسی قرار می‌دهد، شرایطی برای ادامه همکاری تعیین می‌کند و پس از گذشت مدتی و البته زمانی که به این نتیجه رسید که نمی‌تواند با مدیری همکاری داشته باشد، به همکاری با آنان پایان می‌دهد و فرد جدیدی را جایگزین می‌کند. اما اینبار ماجرا فرق داشت، زیرا هنوز مدت زیادی از انتصاب توسلی مهر نگذشته بود که زلزله مدیریتی در سایپا رخ داد و جواد توسلی مهر مدیرعامل جدید سایپا طی احکام جداگانه‌ای مدیران عامل ۶ شرکت "سازه گستر، ایسیکو، پارس خودرو، سایپا سیتروئن، زامیاد، رنا و سایپا یدک" را تغییر داد. این تغییرات یک باره نشان می‌دهد که از مدت‌ها قبل با توسلی مهر برای تصدی مدیریت سایپا رایزنی شده بود و او نیز پس از قبول مسوولیت قبل از آنکه حکم رسمی دریافت کند، با برنامه ریزی قبلی برای ادامه مسیر سایپا ورود کرده و تیم خود را نیز از مدت‌ها قبل چیده بود.

بیشتر بخوانید:

فرمان سایپا در دست توسلی‌مهر


برنامه ریزی در تعطیلات

در شرایطی احکام مدیران جدید سایپا صادر شد که در آستانه سال نو قرار داشتیم و تعطیلات نوروز، فرصتی برای بررسی و تمدید قوا فراهم می‌کرد، به همین دلیل انتظار می‌رفت مدیران جدید همسو با دیگر بخش‌های کشور، در آرامش تعطیلات، فرصتی را مغتنم بشمارند، اما ماجرا به نوع دیگری رقم خورد. با توجه به نامگذاری و تعیین سیاست "جهش تولید با مشارکت مردم" به عنوان شعار سال ۱۴۰۳ و تاکید رهبر انقلاب بر نقش مهم تولید به عنوان یک مساله راهبردی در این امر، نخستین جلسه ستاد برنامه ریزی و ترسیم سیاست‌های کلان زنجیره تامین صنعت خودرو در راستای راهبری جهش تولید در روز دوم فروردین ماه، با حضور محمدعلی حیاتی مدیرعامل جدید شرکت سازه گستر سایپا تشکیل شد.

جدیت مدیریت جدید

برگزاری این جلسه آن هم در روز‌های آغازین و تعطیل سال، نشان داد که مدیریت جدید شوخی ندارد، میانه خوبی با وقت کشی ندارد، اهمیتی به تعطیلات نمی‌دهد و در یک کلام بنا دارد نقش خود را در مدیریت آشفته بازار خورد ایفا کند. برای اثبات این ادعا کافی است بدانیم عنوان اولین جلسه، "ستاد برنامه ریزی و ترسیم سیاست‌های کلان زنجیره تامین صنعت خودرو" است و مهمتر اینکه این جلسه باحضور اعضای هیات مدیره، معاونین و تنی چند از مدیران این شرکت تشکیل شد.

در انتظار تحول

اگرچه در این جلسه محور‌های مهم حوزه‌های تامین زنجیره تامین برای پیگیری در حوزه‌های ساخت داخل، کیفیت، تولید، مدیریت هزینه‌ها، توسعه و نوآوری و انجام برنامه‌ریزی‌های دقیق جهت افزایش تولید، توسعه، ارتقای کیفیت، تنوع سبد محصولات و ارتقای زنجیره تامین در دستور کار سال ۱۴۰۳ قرار گرفت، اما مردم تجربه تلخی از جلسات و مصوباتی دارند که هرگز محقق نشده است. به همین دلیل انتظار می‌رود مدیریت جدید سایپا گام‌های بلند و البته محکمی در مسیر مدیریت بحران صنعت خودرو بردارد و بتواند با تحولاتی که در زمینه تولید خودرو رقم می‌زند، فاصله قیمت خودرو از درب کارخانه تا بازار آزاد را به صفر برساند و بساط دلالی در صنعت خودرو را بر چیند. به امید آنکه این مهم را شاهد باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: