پولنیوز، محمدعلی دیانتی زاده* - مدتی است که برخی رسانهها ازجمله صدا و سیما در تلاشاند تا در قالب برنامههایی با موضوع کارآفرینی، کارآفرینشدن را راهی برای رهایی از بیکاری معرفی کنند.
هرچند که بهتدریج بر همگان تا حدودی روشن شده است که کارآفرینی بهمعنای اشتغالزایی نیست اما کماکان جامعه به تعریف درست و روشنی از این مفهوم نرسیده است.
کارآفرینی فرایندی است که در حوزه مدیریت، اقتصاد و علوم اجتماعی تعریف میشود، فرایندی برای خلق یک روش جدید در کسبوکار با محوریت ایدهای نو و برخوردار از پشتکاری قوی است که تمهیداتی برای مقابله با ریسکهای احتمالی نیز در آن پیشبینی شده است.
و صرف آموزش دیدن در زمینه یک کسبوکار یا آشنایی اولیه با انواع مشاغل تولیدی و خدماتی کسی کارآفرین نمیشود.
کارآفرین شدن متفاوت از کارفرما شدن است؛ کارآفرینی نیاز به سه عنصر خلاقیت در روش کسبوکار، قدرت تعامل و مدیریت و آشنایی با ملزومات یک کسبوکار ازجمله فرایندها و تخصصهای مرتبط با آن دارد.
به عنوان مثال ممکن است کسی نجار خوبی باشد اما مدیر خوبی نباشد یا هر دو ویژگی را دارا باشد اما ایدهای برای ایجاد یک کسبوکار بزرگشونده در سر نداشته باشد.
روحیه یک فرد کارآفرین با روحیه یک فرد جویای کار کاملا متفاوت است. از سوی دیگر یکی از شاخص کارآفرینی، سهولت کسبوکار است که در ایران بهرغم ارتقای 34 پلهای هنوز هم رتبه پایینی دارد.
از این رو گرچه آشنایی با روشهای کارآفرینی و کسبوکارهای مبتنی بر آن مفید است اما باید در نظر داشت که باید در کنار آن جوانان را تشویق به آموختن نحوه تعامل با دیگران در کار و مهارتآموزی بهجای مدرکگرایی کنیم.
*سردبیر