April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با پول‌نیوز بررسی کرد:
کد خبر: ۲۱۷۱۷۳
۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۵
0
مرتضی افقه گفت: این مصوبه مجلس برای فضای فعلی اقتصاد و بهره وری در کشور مضر است.
بازنشستگی پیش از موعد زنان؛ به ضرر دولت، زن و کارفرما
پول‌نیوز - چندی پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی همه سازمان ها و دستگاه های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی را موظف کردند تا با درخواست بازنشستگی کارمندان زن شاغل در دستگاه های دولتی و بیمه شدگان زن تامین اجتماعی در صورت داشتن ۲۰ سال سابقه کار بدون محدودیت سنی موافقت کنند.

موضوعی که خیلی زود موافقان و منتقدان خود را شناخت و در مقابل نکات مثبتی همچون برطرف شدن مشکل بیکاری روز افزون فارغ التحصیلان بیکار و جوانان جویای کار با جایگزینی افراد، انتقاداتی نظیر مردسالانه بودن طرح و ایجاد بار مالی مضاعف برای صندوق ها نیز مطرح شود.

دولت اما اصلی ترین مخالف این طرح شناخته می شود آنگونه که معاون اقتصادی وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی گفته بازنشستگی زنان با 20 سال سابقه بدون شرط سنی بار مالی 10 هزار میلیارد تومانی به صندوق بازنشستگی کشوری تحمیل می کند.

حجت‌الـله میرزایی اعلام کرد: اجرای این قانون، حدود پنج هزار میلیارد تومان برای صندوق بازنشستگی کشوری و حدود 30 هزار میلیارد تومان برای تامین اجتماعی بار مالی دارد. هنوز محاسبه دقیقی از زیان مالی وارده به صندوق ها و از جمله صندوق بازنشستگی کشوری صورت نگرفته است اما به طورتقریبی بار مالی که به صندوق اضافه می شود قابل توجه و غیرقابل جبران است.

وی با بیان اینکه 300 هزار شاغل زن در دولت داریم که یک سوم این زنان مشمول این مصوبه می شوند گفت: دولت به هیچ وجه با سه مصوبه یاد شده موافق نبوده است و به نظر می رسد فشار مدیران صندوق‌ها، دولت را مجاب کرده که باید به شدت نسبت به منافع صندوق ها و صیانت از آن حساس باشد. طرح بازنشستگی زنان نیز یک پیشنهاد الحاقی بود و از سوی دولت مطرح نشد و امکان دفاع و محاجه کارشناسی برای آن فراهم نشد.

موافقان هم که عمدتا از فراکسیون زنان مجلس هستند که اتفاقا طراح اصلی به شمار می آیند؛ به اعتقاد آنها با اجرای این طرح مشکل بیکاری روز افزون فارغ التحصیلان بیکار و جوانان جویای کار با جایگزینی افراد برطرف می‌شود و هم به جای پرداخت ۳۰ یا ۳۵ روز حقوق به فرد بازنشسته تنها ۲۰ روز حقوق به او می‌پردازد و لذا بار مالی کمتری برای دولت دارد.

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه اهواز معتقد است که این طرح با وجود نکات مثبت اما برای اقتصاد کلان کشور زیان بار است و منفی تلقی می شود.

این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار پول‌نیوز گفت: این طرح برای اقتصاد کشور مطلوب نیست و حتی برای زنان نیز مشکلاتی در حوزه اشتغال ایجاد می کند چرا که عاملی می شود تا کارفرمایان به خصوص بخش خصوصی به سمت استخدام زنان نروند.

وی ادامه داد: این طرح را از جهت بار مالی که به صندوقهای بازنشستگی نیز تحمیل می کند می توان ارزیابی کرد؛ در شرایط کنونی اقتصاد، این صندوقها دچار مشکل هستند و نمی توانند بار مالی بیشتری را تحمل کنند.

به گفته افقه؛ بازتاب بعدی این مصوبه تاثیر آن بر استخدام نیروهای با تجربه است چرا که کارفرمایان از استخدام نیروهای با تجربه که تنها چند سال از خدمت 20 ساله آنها باقی مانده است امتناع می کنند. البته در این میان کارفرمایان هم لطمه می بینند چرا که با درخواست بازنشستگی از سوی زنان با سابقه کار 20 ساله نیروی کار با تجربه خود را از دست می دهند.

وی با اشاره به بخش مثبت این طرح که به زعم او عامل تصویب این مصوبه بوده است گفت: ایجاد اشتغال برای جوانان نکته قابل ملاحظه در این طرح است. چرا که اجرای این مصوبه می تواند استخدام نیروهای جدید را در بر داشته باشد و از فشار بیکاران کم کند.

این استاد دانشگاه این کلیات این طرح را منفی عنوان کرد و گفت: این مصوبه مجلس برای فضای فعلی اقتصاد کشور مضر است و تبعات اجتماعی، فرهنگی و بهره وری در پی خواهد داشت. از سوی دیگر از آنجایی که حقوق بازنشستگی در این طرح ناکافی است بازنشستگان را وارد فضای کارغیر رسمی می کند. فضایی که به دلیل ناکافی بودن حقوق بازنشستگی حتی بعد از سی سال نیز دیده می شود.

به گزارش پول‌نیوز، دولت از اصلی ترین مخالفان این طرح است و آن را بار مالی مضاعف برای دولت قلمداد کرده و در حال رایزنی های گسترده با شورای نگهبان است تا این شورا را مجاب کند با در نظر گرفتن تبعات این مصوبه اجازه تصویب نهایی به این قانون ندهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: