April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
پول نیوز یک طرح اشتغالزای دولت را بررسی می کند:
کد خبر: ۲۳۰۸۲۶
۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
0
برخی معتقدند که طرح کارورزی فارغ التحصیلان جوان دانشگاهی عامل ایجاد اشتغال برای بیکاران می شود و در مقابل برخی می گویند که این طرح به نفع کارفرماست و در نهایت به زیان فارغ التحصیلان جویای کار تمام می شود.
اما و اگرهای طرح کارورزی فارغ التحصیلان جوان دانشگاهی
پول نیوز - اواخر سال گذشته و در قالب برنامه ششم توسعه طرحی برای کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی پیش‌بینی شد تا تحصیلکردگان دانشگاهی وارد بازار کار شوند، برای استقبال کافرمایان از این نیروها نیز معافیت بیمه‌ای برای کارفرمایان پیش بینی شد و طراحان را امیدوار کرد که این طرح با مشارکت 70 درصدی افراد مواجه شود.
پس از آن و در از اواخر اردیبهشت ماه سال جاری سامانه طرح کارورزی وزارت کار به منظور ثبت نام متقاضیان کار و فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی آغاز به کار کرد؛ اما چند روز بعد از دسترس خارج شده و مجددا فعالیت خود را از سر گرفت.
در توضیح این طرح علاءالدین ازوجی، گفت: جامعه هدف اجرای این طرح، دانش آموختگان دانشگاهی گروه سنی ۲۳ ساله تا ۳۲ ساله (با احتساب ۲سال خدمت سربازی) در همه رشته‌های دانشگاهی برحسب نیاز بنگاه‌های اقتصادی خصوصی و تعاونی هستند.
وی با بیان اینکه طرح کارورزی ذیل طرح کاج (کارآفرینی و اشتغال برای جوانان) در دستور کار دولت قرار گرفته است گفت: این طرح در سال گذشته در ۸ استان کشور به صورت آزمایشی اجرا شد و امسال به سراسر کشور تعمیم داده شده است که در این زمینه اخیرا و بعد از آغاز اجرای طرح طی جلساتی، تلاش کردیم تا نقاط ضعف طرح را شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام کنیم.

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار با اشاره به اینکه علاوه بر دانش آموختگان دانشگاهی، «کارفرمایان» و «واحدهای متقاضی جذب کارورز» نیز مخاطبان اجرای طرح کاروزی هستند گفت: دوره کارورزی حداقل ۴ ماه و حداکثر ۶ ماه است. وی درباره نحوه جذب متقاضیان بیکار مشمول این طرح گفت: پس از گزارش‌گیری از اطلاعات ثبت شده در سامانه باید بر اساس یکسری شاخص‌ها، افراد حائز شرایط با در نظر گرفتن اولویت‌ها شناسایی و به میزان ظرفیت بنگاه‌ها و با در نظر گرفتن رشته تحصیلی فرد متقاضی از طریق وزارت کار به بنگاه اقتصادی مربوطه معرفی شوند.
وی با بیان اینکه در قالب اجرای طرح کارورزی اشتغال سالانه ۱۵۰ هزار فارغ التحصیل بیکار هدف‌گذاری شده است، درباره حقوق کارورزان گفت: دستمزد این افراد به میزان یک سوم حداقل حقوق مصوب سال ۹۶ از سوی دولت پرداخت می‌شود که حدود ۳۱۰ هزار تومان برای هر فرد است.
مدیر کل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار، آشنایی افراد با محیط کار، تبدیل علوم تئوری به کابردی و مهارت آموزی را سه مزیت اجرای این طرح پیش از ورود حرفه‌ای فرد به بازار کار عنوان کرد و گفت: همچنین کارورز به عنوان یک فرد دانش‌آموخته نیز دانشی دارد که می‌تواند به بنگاه یا واحد مربوطه منتقل کند.
حالا و با گذشت کمتر از یک ماه از اجرای این طرح موافقان و مخالفانی در برابر آن قد علم کرده اند، برخی معتقدند که این طرح عامل ایجاد اشتغال برای بیکاران می شود و در مقابل برخی می گویند که این طرح به نفع کارفرماست و در نهایت به زیان فارغ التحصیلان جویای کار تمام می شود.
انتقادی که به این طرح وارد است تهدید مشغولان به کار در بازارهاست  چرا که کارفرمایان ترجیح می‌دهند از نیروی کاری ارزان‌تر که بیمه هم نمی‌شود، استفاده کنند تا از افرادی که مشمول قانون کار می‌شوند. از سوی دیگر دریافتی کارورزان از این طرح پاسخگوی نیازهای آنها نبوده و دست کاروزران همچنان جلوی خانواده ها دراز خواهد بود. به همین جهت کارشناسان معتقدند این طرح نباید شتابزده اجرا شود و لازم است که چکشکاری روی آن صورت بگیرد.

آنگونه که ذعلی اصلانی به ایسنا گفته؛ زمانی که از جزییات طرح کارورزی شنیدیم تصور کردیم که کاملترین‌ طرحی است که می‌تواند اشتغال جوانان جویای کار را فراهم کند اما وقتی متن طرح را دیدیم همان طرح استاد شاگردی دولت دهم بود.

وی ادامه داد: انتظار این است که طرح کارورزی کاملا متمایز و متفاوت از طرح استاد شاگردی و قوی‌تر و پخته‌تر از آن باشد و تمام شرایط معرفی، به کارگیری و جذب نیروی کار در آن دیده شود.
اصلانی افزود: یکی از ایرادات وارده به طرح، شرط سنی است و ظاهرا به لحاظ سنی کسانی را که مایل به شرکت و ثبت نام در این طرح هستند در بر نمی‌گیرد و از این حیث محدودیت ایجاد کرده است حال آنکه افرادی که در شرط سنی طرح قرار می‌گیرند، حاضر به کار با شرایط آمده در طرح و دریافت یک سوم حقوق نیستند؛ بنابراین باید شرط سنی با در نظر گرفتن ابعاد طرح برداشته شود تا طرح از این حیث دچار مشکل نشود.

این مقام مسئول کارگری متذکر شد: مساله بعدی این است که طرح باید مشخص کند تحصیلکرده‌های چه رشته‌هایی را به خدمت خواهد گرفت آیا رشته‌های هنری، انسانی و فنی همه می‌توانند وارد این طرح شوند که طبعا جامعه هدف گسترده‌ای خواهد شد و مهمتر اینکه کدام بنگاه‌ها و کارخانه‌ها پذیرش کارورز خواهند داشت.

اصلانی ادامه داد: تمام کسانی که در طرح کارورزی ثبت‌نام می‌کنند باید به کاریابی‌های مربوطه مراجعه کنند و برای گذراندن دوره‌ آموزش به کارخانه یا کارگاه معرفی شوند و یک دوره ۴ الی ۶ ماهه را آموزش ببینند.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار با اشاره به پرداخت هزینه آموزش طرح از سوی دولت، گفت: در این طرح عنوان شده یک سوم حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار به کارروز پرداخت می‌شود که اگر ۹۰۰ هزار تومان پایه حقوق سال ۹۶ را در نظر بگیریم رقمی در حدود ۳۵۰ هزار تومان خواهد شد اما آیا جوان فارغ التحصیل با چنین رقمی حاضر است دو سال کارورزی کند؟ و چه تضمینی هست که کارفرما او را بعد از دو سال بخواهد؟
وی با اشاره به معافیت بیمه‌ای کارفرمایان در این طرح به مدت دو سال اظهار کرد: اگر چه نیت طراحان این بوده که با پیش‌بینی مشوق‌هایی برای کارفرمایان امکان جذب نیروی کار را فراهم کنند ولی نگرانی‌هایی در خصوص معافیت بیمه‌ای کارفرما وجود دارد از جمله اینکه اگر کارفرما را از پرداخت ۲۳ درصد بیمه معاف کنیم سازمان تامین اجتماعی چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟
اصلانی گفت: همین حالا ورودی و خروجی تامین اجتماعی با هم نمی‌خواند و دولت هم تمام تلاشش را می‌کند که بدهی خود را به سازمان بپردازد ولی تامین اجتماعی برای پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران مشکل دارد. اگر کارفرمایان دو سال از پرداخت حق بیمه معاف شوند، قطعا به زیان تامین اجتماعی خواهد بود مگر آنکه دولت با پرداخت بدهی خود این خلأ را جبران کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: