کد خبر: ۲۴۵۴۷۷
۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹
0
سلطان احمد را قلب استانبول قدیم می‌دانند، جایی که مجموعه‌ای از هنر و معماری در خیابان‌های پر پیچ و خمش جای گرفته‌اند.
پول نیوز -در میان شهرهای این کشور دو شهر آنتالیا و استانبول گردشگران بیشتری را به سمت خود جذب می‌کنند. به ویژه استانبول که با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی یک مقصد تمام عیار محسوب می‌شود.

سلطان احمد، شهر قدیم استانبول (+عکس)

خود شهر  از دو بخش اروپایی و آسیایی تشکیل شده است که در بخش آسیایی مکان‌های دیدنی بسیار زیبایی در منطقه‌ای با نام سلطان احمد قرار گرفته‌اند و همین امر گردشگران را به سمت این محله سوق می‌دهد.

سلطان احمد، شهر قدیم استانبول (+عکس)

سلطان احمد را قلب استانبول قدیم می‌دانند، جایی که مجموعه‌ای از هنر و معماری در خیابان‌های پر پیچ و خمش جای گرفته‌اند.در بخش شرقی شهر قدیمی قصر توپکاپی قرار گرفته است، قصری که در واقع مرکز حکومت عثمانی و محل اقامت تمام شاه‌های این سلسله برای قرن‌ها بوده است.

سلطان احمد، شهر قدیم استانبول (+عکس)

این قصر رو به تنگه‌ی بسفر و در دهانه‌ی شاخ طلایی واقع شده است و پشت آن دو مرکز دیدنی و مشهور استانبول یعنی مسجد آبی و ایاصوفیه رخ نمایی می‌کنند.

وقتی از میدان هیپودروم (ارابه رانی) عبور می‌کنید، حتما یادتان باشد که سری هم به باسیلیکا سیسترنا بزنید و نگاهی هم به موزه موزائیک با آثار به جا مانده از امپراطوری روم بیندازید و قسطنطنیه آن زمان را مجسم کنید.

سه ساختمانی که موزه‌های باستان شناسی استانبول را تشکیل می‌دهند، مجموعه‌ای بی نظیر از مصنوعات متعلق به تمدن باستانی هستند که زمانی بر آنتالیا و مناطق اطراف حکومت می‌کردند.

ایاصوفیه را می‌توان بزرگترین اثر معماری به جا مانده از امپراطوری روم دانست که هزاران سال است به عنوان بزرگترین و مهمترین اثر تاریخی-مذهبی دنیا شناخته می‌شود. با ورود به این مسجد در ابتدا گنبدهای کوچک ممکن است فریبتان دهند، ولی کمی که جلوتر می‌روید با گنبد بزرگی روبرو می‌شوید که به اندازه ۱۸ طبقه ارتفاع دارد. گنبدی که با هزاران کاشی طلایی و ۴۰ پنجره مزین شده است. از نظر اندازه، تنها کلیسای سنت پیترز در رم است که می‌تواند در برابر ایاصوفیه قد علم کند.

وقتی وارد این مسجد می‌شوید تازه می‌توانید مفهوم نامی را که برای آن انتخاب شده است دریابید. داخل این مسجد با ۲۰۰۰۰ کاشی فیروزه‌ای ، ۲۶۰ شیشه رنگی، خطاطی و الگوهای پیچیده گل‌دار پوشیده شده است.

طراحی رنگارنگ و پر نور، این مسجد  را در برابر ایاصوفیه کاملا متمایز می‌کند. طراح مسجد آبی محمد آغا از شاگردان معروف معمار سنان آغا بوده است و قصدش از طراحی این مسجد رقابت با دستاورد یوستینیانوس یعنی همان مسجد ایاصوفیه بوده است.




منبع:کجارو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: