April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
چالش قابل حل کمبود منابع انسانی؛
کد خبر: ۳۰۷۵۶۵
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
0
بر اساس آمار سازمان اتیسم جهانی1درصد تا 10درصد جمعیت کشور ها، متشکل از افراد اتیستیک هستند.
پول نیوز - درمصاحبه ای که با انجمن اتیسم داشت از وضعیت اشتغال بزرگسالان اتیستیک جویا شد. درحالی که انجمن تخصصی اتیسم در ایران فضای نوآوری و خلاقیت را بسته و محدود و فعالیت نوآورانه ی افراد اتیستیک را نادر دانست و تاکید کرد که این روزها برای مبتلایان به اتیسم انجام کارهای تکراری و در انزوا تجویز می شود که امکان کاهش تعاملات اجتماعی و نزول شاخص های گفتاری و رفتاری برای آن ها وجود دارد. پول نیوز متوجه شد، شرکت های بزرگ در کشورهای دیگر از جمله مایکروسافت فضای مناسب و خلاقی برای حضور این افراد فراهم کرده اند.

جور دیگر باید دید!

اتیسم در موفق ترین کمپانی های جهان

به طور مثال مایکروسافت در بخش تکنولوژی های پیشرفته ی خود، از کارگروهی متشکل از افراد اتیستیک استفاده می کند که طبق ادعای این شرکت، این کارگروه یکی از نوآورترین بخش های این مجموعه ی بزرگ است و اتفاقاً برخلاف تصور معمول اتیسم نه تنها آن ها را محدود به انجام الگو های تکراری در فضای کاری نکرده است بلکه خلاقیت از ویژگی های جدانشدنی این بخش معرفی می شود.

مایکروسافت البته تنها شرکتی نیست که اقدام به جذب نیرو های اتیستیک کرده است. شرکت‌های دیگری نیز در حال استخدام مبتلایان اتیسم هستند. اِسپشیالیستِرن، یک شرکت مشاوره ای و نوآور اجتماعی است که تنها افراد مبتلا به اتیسم را جذب می‌کند. این شرکت در اصل در ۱۲ کشور جهان فعالیت می‌کند و در حال حاضر مشغول کار با مایکروسافت است.

در سال‌های اخیر شرکت مخابراتی وودافون و کمپانی بزرگ نرم‌افزارهایSAP آلمان نیز نیرو های اتیسمی بیشتری استخدام کرده و فضای مناسب تری را برای حمایت از آن‌ها در محل کار فراهم کرده‌اند مدیران اجرایی هر دو شرکت بیان می‌کنند که این امر فضای رقابتی را شرکت و بهره‌وری را افزایش داده اند. این وضعیت نشان دهنده مهارت های زیاد افراد اتیسیک است. 

چرا اتیسم یک توانایی متفاوت است؟
حامیان این افراد، وضعیت آن ها را پر از نقاط قوت وصف می کنند. اما این نقاط قوت چه هستند؟
این شرکت های بزرگ کار کردن با مبتلایان اتیسم را شامل مزایای زیادی می دانند از جمله اینکه این افراد استعداد شگفت انگیزی در کار های محاسبای از خود نشان داده اند. طبق امار اسپشیالیسرن، افراد اتیستیک 10% بیشتر از سایر افراد خطاهای کدنویسی و برنامه نویسی را تشخیص می دهند. مطالعات نشان می دهند که مبتلایان به اتیسم، دنیا را متفاوت می‌بینند. بیماری آن ها ظرفیت ادراکی  توانایی پردازش اطلاعات را بیشتر از هر زمانی افزایش می دهد افراد طیف اتیسم دارای هوش جزیره ای هستند که می توانند در بعضی از حوزه ها، کارکرد بیشتری از افراد معمولی از خود نشان دهند.

مبتلایان به اتیسم در چه زمینه هایی موفق هستند؟

چهار حوزه نقاشی، موسیقی، ریاضی و کامپیوتر حوزه هایی هستند که افراد دارای اتیسم عملکرد بهتری در آن از خود نشان داده اند. البته بایستی به میزان ابتلا و شدت آن و همنشینی این اختلال با مشکلات دیگر نیز توجه نمود. جالب توجه است که چون نوع ادراک و احساس این افراد با بقیه متفاوت است، همین موضع سبب نوآوری در این افراد می شود.

شاید جالب باشد بدانیم که این مهارت‌ها استفاده نظامی نیز دارند. مثلاً نیروی دفاع بعضی کشور ها یک واحد اطلاعاتی تخصصی متشکل از تحلیلگران اوتیسم دارد که از مهارت آن‌ها برای ردیابی تهدیدات نظامی استفاده می‌شود. افراد مبتلا به اوتیسم سریعتر و دقیقتر عمل می کنند. آن ها همچنین در مورد دیدگاه های پیش بینی نشده و غیر منتظره در زمینه های بصری عالی هستند و الگو ها را به خوبی تشخیص می دهند و توانایی خوبی در شناسایی و به یاد آوردن صداها دارند.

ناآگاهی، اشتباه تکراری کسب و کار ها

عدم شناخت جامعه از این افراد منجر به تبعیض شده است. طبق تحقیقات انجمن ملی اتیسم انگلستان در سال 2012، تنها 15درصد مبتلایان به شکل تمام وقت در انگلستان شاغل هستند و 61درصد این افراد جویای کار  یا بیکار هستند. این اوضاع در ایران بغرنج تر است. زیرا اولاً آمار و ارقام قابل استناد در دسترس نمی باشد. برای مثال در مورد مبتلایان به طیف اتیسم هر یک از سازمان های ذی صلاح عددی خاص را اعلام می کنند که امکان اطلاع از تعداد افراد جامعه اتیسم را دور از دسترس می نمایاند. اما شاید در ایران بیش از 80 درصد افراد دارای اتیسم، بیکار باشند. دوماً موقعیت های لازم برای حضور این افراد در اجتماع ایجاد نمی شود در نتیجه مبتلایان غالباً مشکل اعتماد به نفس دارند و دچار افسردگی می شوند.

در آخر باید گفت بخشی از چالش کمبود نیرو در کسب و کار ها قربانی ناآگاهی ماست و نباید فراموش کرد که کم توانی یا بهتر بگوییم «متفاوت» بودن نه تنها نقص نیست بلکه می تواند پله ای باشد برای شکوفایی اگر فرصت آن را ایجاد کنیم.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: