May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۷۳۶۲
۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
0
در فلسفه پس‌انداز ژاپنی (کاکیبو) تبدیل حقوق ماهانه به پول نقد, تمایل افراد به صرفه‌جویی را به طرز معناداری افزایش می‌دهد.

پس‌انداز به روش ژاپنی‌ها را امتحان کنید

به گزارش پول نیوز، پس‌انداز کار سختی است. در واقع کار بسیار بسیار سختی است. همه تلاش خود را می‌کنید ولی آخر ماه می‌بینید که پس‌انداز زیادی نداشته‌اید؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است پس‌انداز به روش ژاپنی‌ها را امتحان کنید. با گسترش نیوز همراه باشید.

فامیکو چیبا در کتاب پرفروشی به نام  «هنر ژاپنی پس‌انداز» از روش یا در واقع فلسفه پس‌انداز کردن در فرهنگ ژاپن سخن می‌گوید. در ژاپن به این فرهنگ و هنر کاکیبو می‌گویند. در ادامه بعضی از مهم‌ترین عناصر این فلسفه آورده می‌شود.

اول: به‌جای پس‌انداز روی خرج کردن تمرکز کن
چیبما می‌گوید که بیشتر ما باید طرز فکر خود درباره بودجه‌بندی را تغییر دهیم. اگر می‌خواهیم خوب پس‌انداز کنیم باید خوب خرج کنیم و بالعکس. به‌هرحال کار می‌کنیم که از اشیا و امور مختلف لذت ببریم. به قول نویسنده این کتاب: اگر پس‌انداز را صرف‌نظر کردن از کارها و اشیا موردعلاقه بدانیم زندگی زهرمار می‌شود و از خیر پس‌انداز می‌گذریم. فقط زمانی می‌توان پس‌انداز کرد و به خواسته‌های خود رسید که پس‌انداز را این‌گونه معنا کرد: تنظیم دقیق و محتاطانه دخل‌وخرج. قبل از هر چیز باید نگرش خود را تغییر دهید.

دوم: نوشتن را فراموش نکن
بخش زیادی از کاکیبو به نوشتن و یادداشت کردن مربوط می‌شود اما برای این کار باید حتماً از کاغذ و قلم استفاده کنید. بخش زیادی از زندگی امروزی ما هنگام کار با تلفن همراه یا رایانه سپری می‌شود اما اگر دنبال پیاده کردن کاکیبو هستید باید از آنها برای ثبت امور مالی خود استفاده نکنید. چرا؟ کاغذ و قلم و نوشتن زمان لازم برای تفکر درباره جزِییات مخارجتان را شما می‌دهد. به‌این‌ترتیب کاکیبو به‌نوعی تمرین ذهنی و بدنی مداوم و مستمر تبدیل می‌شود. سرعت دنیای ما بسیار زیاد است و این سرعت باعث می‌شود خیلی زود دست‌به‌جیب شویم و خرج کنیم. کاغذ و قلم و نوشتن تا حدی از این سرعت می‌کاهد. کاکیبو باعث می‌شود از سرعت خود بکاهیم, آرامش خود را حفظ کنیم و سنجیده‌تر خرید کنیم.

در آغاز ماه باید میزان درآمد واقعی خود را با جزییات کامل آن بنویسید.  حقوقتان چقدر است؟ اگر کار فرعی دارید دقیقا چقدر عایدتان می‌شود؟ و ... همه را جمع ببندید. فقط در صورت احتساب همه منابع درآمدی است که می‌توانید بفهمید امکان پس‌انداز وجود دارد یا نه؟

در ارتباط با بایدها و خواسته‌ها صادق باشید
عنصر اساسی کاکیبو شناسایی مخارج اضافی و حذف آنهاست. اگر مرحله قبلی را به‌خوبی انجام دهید می‌دانید که چه مقدار پول از راه خواهد رسید و از چه چیزهایی نمی‌توانید صرف‌نظر کنید. حالا وقت آن است که درباره باقیمانده پولتان تصمیم بگیرید. باید دید که چطور می‌توان استفاده بهتری از این پول به عمل آورد. کاکیبو زمانی جواب می‌دهد که مخارج خود را طبقه‌بندی کنید و این کار را با دقت انجام دهید. به‌عنوان‌مثال یکی از طبقات و گزینه‌های اساسی سبک زندگی شما ممکن است خرید غذای آماده و رفتن به رستوران باشد. اکنون باید جزییات این طبقه را یادداشت کنید. این طبقه به‌تنهایی ممکن است موارد زیادی را شامل شود: از یک سفارش غذای مفصل تا خرید یک قهوه. تمام مخلفاتی که طبق عادت سفارش می‌دهید را بیاورید. این طبقه‌بندی را باید در ارتباط با تمام هزینه‌های خود انجام دهید: برای هرکدام یک طبقه مجزا تعریف کنید و جزییات مربوطه را روی کاغذ آورید.

حالا می‌دانید که پول شما دقیقاً چگونه خرج می‌شود. اکنون بایدها و خواسته‌های زندگی خود را مشخص کنید: به چه چیزهایی واقعاً نیاز دارید؟ کدام موارد را حذف کنید اتفاقی نمی‌افتد؟ بدون شک خوردن یک باید است اما صرف غذا در رستوران یا سفارش آن یک خواسته است. لباس هم یک نیاز حیاتی است اما خرید فلان مارک خاص یک خواسته است.

اگر می‌خواهید به درک صحیحی از خواسته‌ها و نیازهای خود برسید مواردی که اگر برایشان هزینه نکنید با مشکل جدی مواجه می‌شوید را یادداشت کنید. این قبیل اقلام معمولاً در تمام سال ثابت هستند و امکان حذف آنها وجود ندارد. معمولاً امکان حذف گزینه‌های دیگر وجود دارد.


پول نقد بهتر از کارت اعتباری


امروزه بیشتر ما به‌جای پول نقد از کارت اعتباری استفاده می‌کنیم. به اعتقاد چیبا همین‌جاست که ایراد کار بسیاری از ما همین است. استفاده از کارت اعتباری ما در هزینه کردن ولخرج و عجول می‌کند. پول فیزیکی و ملموس بودن کاهش آن باعث می‌شود بیشتر به هزینه کردن‌های خود فکر کنیم. چیبا حتی توصیه می‌کند پول خود را در بانک نگذاریم بلکه آن را در خانه نگهداری کنیم, آن را در پاکت‌های مجزا قرار دهیم (هر پاکت مختص یکی از طبقاتی که قبلاً تعریف کرده‌ایم) تا به‌این‌ترتیب مدام یادمان باشد که درآمدمان محدود است. او می‌گوید که این ترفند به‌ظاهر ساده واقعاً جواب می‌دهد و گره پس‌انداز کردن را حل می‌کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: