April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با پول نیوز؛
کد خبر: ۳۳۴۴۵۸
۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۷
0
در شرایط فعلی کشور، اقتصاد آزاد می‌تواند جایگزین مناسبی برای اقتصاد دستوری باشد تا سهامداران بازار سرمایه هم با فعالیت و رقابت میان بنگاه‌ها و نه به خاطر یک دستور و یا تورم موجود از گذشته، به سود برسند. بدین ترتیب می‌توان امیدوار بود که ارزش پول ملی نیز حفظ شود.

به گزارش پول نیوز، سازمان بورس اوایل تیرماه امسال، از کاهش ۲۰ درصدی کارمزد معاملات خبر داد و به مدیران عامل بورس، فرابورس، سپرده گذاری مرکزی، مدیریت فناوری و رایان بورس اعلام کرد که این کاهش کارمزد‌ها باید از ابتدای مردادماه اجرایی شود.

بر همین اساس نیز هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار کاهش و تخصیص کارمزد‌های ارکان بازار از معاملات سهام و حق تقدم سهام در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس را با هدف کاهش هزینه‌های سرمایه گذاری، تشویق سرمایه گذاران فعال در بازار و حمایت از حقوق و منافع سرمایه گذاران در بازار اوراق بهادار از طریق تخصیص کارمزد ارکان به صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه تصویب کرد.

علی حیدری کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره این تصمیم جدید و تاثیر‌های آن بر بازار در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار کرد: کاهش کارمزد معاملات که سازمان بورس و اوراق بهادار آن را تصویب کرده در وهله‌ی اول و به شکل ظاهری، قدم مثبتی است، اما تاثیری بر بازار سرمایه ندارد.

وی افزود: بهترین کار این است که سازمان بورس اجازه دهد تا اشخاص حقیقی و حقوقی، شرکت‌ها و نهاد‌ها مجوز کارگزاری‌ها را آسان‌تر دریافت کنند، از این جا به بعد رقابت بین کارگزاری‌ها آغاز می‌شود و رقابت بیشتر در بازار سرمایه قیمت اصلی را مشخص می‌کند، بنابراین نیازی نیست سازمان بورس دستوری قیمت را کنترل کند.
 
بیشتر بخوانید:

حیدری در ادامه مطرح کرد: در شرایط فعلی، مقصر دانستن کارگزاری‌ها و تحت فشار قرار دادن آن‌ها به دلیل دریافت کارمزد، کار درستی نیست و راهکار سازمان بورس در این شرایط این است که مجوز ثبت شرکت و راه اندازی کارگزاری‌ها را آسان‌تر کند. بدین ترتیب رقابت بین کارگزاری‌ها ایجاد می‌شود و در این شرایط کارگزاری‌ها به سمت ارائه خدمات بیشتر و دریافت کارمزد کمتر قدم بر می‌دارند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه عنوان کرد: نرم افزار‌هایی که انواع کارگزاری‌ها از آن استفاده می‌کنند، پاسخگوی نیاز فعلی نیستند، زیرا این نرم افزار‌ها ضعیف عمل کرده و سازمان بورس باید برای آن‌ها راه حلی داشته باشد.
 

نجات اقتصاد ایران از حالت دستوری


علی حیدری بیان کرد: امروز زمان آن رسیده که کل صندوق‌های سرمایه گذاری از میان بروند و به جای آن بانک‌ها و نهاد‌های پولی روی کار آیند تا بدون محدودیت امکان رقابت ایجاد شود. در کنار آن بانک‌ها هم از سهام شرکت‌ها با وجود صورت‌های مالی مشخص و مردم حمایت می‌کنند.

وی گفت: علم اقتصاد جدید در حال حاضر، اقتصاد دستوری را نمی‌پذیرد و بهتر است که فضا به بخش خصوصی واگذار شود یعنی مالکیت بخش خصوصی پذیرفته شود و دولت و مسئولین، مسئولیت و مالکیت بخش خصوصی را به رسمیت بپذیرد.
 
گفتگو از: سحر گلی زاده
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: