April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر برنامه ریزی و توسعه کارگزاری بانک کشاورزی پاسخ داد؛
کد خبر: ۳۳۶۹۹۰
۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
0
مدیر برنامه ریزی و توسعه کارگزاری بانک کشاورزی با بیان اینکه دلیل اصلی افت شاخص بورس به سیاست‌های سرمایه گذاران خرد بازمی گردد، عنوان کرد: سرمایه گذاران خرد به دلیل رشد بازار در کوتاه مدت وارد این بازار شده اند و چون شاخص افت می کند از آن خارج شده و باعث بروز آشفتگی می شوند.
بهنام مرادی
به گزارش پول نیوز، چندی است که بازار سرمایه به یکی از پربازده ترین بازارها تبدیل شده است و با توجه به رشد بی سابقه بورس در چند ماهه گذشته مردم به سوی این بازار هجوم آورده و در این بازار سرمایه گذاری کردند.
 
طی چند هفته گذشته ورق بورس برگشت و شاخص بورس که تا کانال 2 میلیون واحدی اوج گرفته بود به کانال 1 میلیون واحدی بازگشت از این رو بسیاری از سرمایه گذاران از این بابت نگران و این بازار را دیگر بازاری امن برای سرمایه گذاری نمی دانند.
 
اما این سوال مطرح می شود که چه عواملی باعث ریزش شاخص و از بین رفتن اعتماد مردم در این بازار شده است؟
 
در همین رابطه بهنام مرادی مدیر برنامه ریزی و توسعه کارگزاری بانک کشاورزی و کارشناس بازار سرمایه در خصوص علت افت شاخص بورس به خبرنگار پول نیوز گفت: دلیل اصلی افت شاخص بورس در این روزها به سیاست‌های سرمایه گذاران خرد بازمی گردد زیرا به طور هیجانی با این بازار رفتار می کنند و باعث آشفتگی بازار می شوند.
 
وی افزود: ناگفته نماند که اشتباهاتی هم در صندوق‌های سرمایه گذاری رخ داد اما دلیل اصلی افت شاخص، خروج سرمایه گذاران خرد حقیقی از این بازار بود که در قدم اول موجب آشفتگی بازار و در قدم بعدی موجب افت شاخص شد.

این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: به علت افت شاخص بورس، اعتمادی که سرمایه گذاران خرد به بازار داشتند طی بازه 20 روزه از بین رفت. اما این به این معنی نیست که شاخص در کف قیمت خواهد ماند و سرمایه گذاران هم دیگر به این بازار اعتماد نمی کنند.

مرادی خاطر نشان کرد: در بازار سرمایه، برای برخی از نما‌ها اشتباهی صورت گرفته بود و به لحاظ ارزش گذاری، قیمت آن سهام بیش از ارزش ذاتی خود آن سهم بود.

وی ابراز کرد: در چنین شرایطی که شاخص روز به روز در حال رشد بود، اصلاح و افت آن ضرورتی است که باید صورت می گرفت اما افت شاخص به نفع سهامداران است زیرا بازار ایمن و امن تر می شود.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: افت شاخص بورس از جایی رقم خورد که ETF دوم و بحث عرضه محصولات پالایشی مطرح شد اما این دو به تنهایی دلیل افت شاخص نبودند ‌و یک سری سیاست گذاری های ارزی هم بر شاخص تاثیر گذار بود.

مرادی بیان کرد: ماهیت بازار سرمایه افت و خیر شاخص است و سرمایه گذاری در بازارها در تمام کشورهای پیشرفته، به این صورت است که ممکن است روزی با سود روبه رو شوند و روزی با افت. در اوایل سال ۹۹ با شیوع ویروس کرونا در کشور آمریکا، کل شاخص‌های اقتصادی به طور کلی ریزش کرد که با گذشت زمان، این موضوع حل شد.

گفتگو از سحر گلی زاده

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: