May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۲۵۵۳
۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
0
كارشناس بازار مسكن گفت: بخش مسکن در حال حاضر در برزخ قرار دارد و در این برزخ قیمت‌ها بیشتر میل به روند کاهشی دارند و احتمال کاهش قیمت‌ها تا ۴۰ درصد دور از انتظار نيست.

به گزارش پول نیوز، در روزهای اخیر سکته دوم قیمت اوراق وام مسکن، علامت واضح‌تری از «تغییر انتظارات» در سمت تقاضای خرید آپارتمان مخابره کرد. سطح قیمت امتیاز وام مسکن بعد از ثبت قله نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان در اوایل آبان، طی ۳۰ روز گذشته، سه کانال سقوط کرد؛ به‌طوری‌که در ابتدای هفته به میانگین ۶۵ هزار تومان رسید. تحولات بازار اوراق مسکن به‌عنوان پیش‌نشانگر بازار معاملات آپارتمان، نشان می‌دهد خریداران ملک که تا اواسط آبان با شارژ «انتظارات تورمی»، در صحنه معاملات حاضر بودند، اکنون به واسطه «انتظارات کاهشی»، حاشیه‌نشین بازار مسکن شده و منتظر کاهش قیمت‌ها هستند.

تورم ماهانه متوسط قیمت مسکن در مهرماه امسال نسبت به شهریورماه معادل ۱۰ درصد بود که بنابر اعلام بانک مرکزی در آبان ماه به ۱.۸ درصد رسیده است. کارشناسان این امر را نشانگر کاهش سرعت رشد قیمت مسکن در شهر تهران می دانند که یکی از مهترین دلایل آن کاهش نرخ ارز در چند هفته اخیر است.

یک تحلیل کارشناسی از کاهش تورم ملکی گویای آن است که بازار مسکن آماده ثبات قیمت شده است و در صورتی که کاهش قیمت ها در سایر بازارهای موازی ادامه داشته باشد می‌توانیم حتی به ادامه شکست حباب قیمت مسکن در آذرماه امیدوار باشیم.


احمدرضا سرحدی كارشناس بازار مسكن در این باره گفت: بخش مسکن در حال حاضر در برزخ قرار دارد و در این برزخ قیمت‌ها بیشتر میل به روند کاهشی دارند و احتمال کاهش قیمت‌ها تا ۴۰ درصد دور از انتظار نيست.

سرحدی در خصوص تاثیر روند نزولی قیمت ارز بر بازار مسکن گفت: بازار مسکن در مدت اخیر به واسطه رشد قیمت دلار شاهد افزایش قیمت‌های کاذبی بوده است، اما با توجه به اینکه درآمد افراد افزایش نداشته و اعداد و ارقام نجومی در برخی مناطق برای مسکن اعلام می‌شد مردم توان خرید ملک را نداشتند.

وی افزود: جو روانی انتخابات آمریکا باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها در بازار مسکن شد و حتی فروشندگان نیز به دنبال سود‌های بالاتر حاضر به فروش ملک خود نبودند.

بیشتر بخوانید:

دلیل نوسان قیمت اوراق تسهیلات مسکن

کاهش تقاضا باعث کاهش قیمت مسکن شد

تداوم کاهش نرخ ارز قیمت مسکن را کاهش می‌دهد

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به آثار روانی انتخابات آمریکا بر قیمت‌ها گفت: در حال حاضر بعد از فروکش کردن آثار روانی انتخابات آمریکا شاهد کاهش چند هزار تومانی قیمت دلار در بازار بوده ایم که این موضوع بر بازار مسکن تاثیر مستقیم داشته است.

سرحدی با بیان اینکه بخش مسکن در حال حاضر در برزخ قرار دارد گفت: در این برزخ قیمت‌ها بیشتر میل به روند کاهشی دارند که دو دلیل عمده برای آن مطرح است یکی اینکه قیمت‌های اعلامی از سوی فروشندگان بسیار بالا است و خریداران توان خرید ملک را ندارند و به امید کاهش قیمت هستند دلیل دوم اینکه فروشندگان از شکست قیمت‌ها و کاهش سود در آشفته بازار مسکن ترس و واهمه دارند.

وی با اشاره به بررسی‌های میدانی انجام شده در بازار فعلی مسکن گفت: در حال حاضر اکثر افراد میل به فروش ملک خود دارند و فروشندگانی که تا چند وقت پیش قصدی برای فروش نداشتند از ترس ریزش قیمت‌ها فروشنده شدند.

کارشناس بازار مسکن گفت: بسیاری از خریداران با وجود عرضه بالای ملک در روز‌های اخیر به دلیل امید به کاهش قیمت‌ها از خرید ملک منصرف شدند.

وی افزود: با توجه به روند نزولی قیمت دلار و روشن شدن روابط بین الملل پیش بینی کاهش قیمت مسکن در بازار دور از انتظار نیست.

سرحدی با بیان اینکه قطعا شاهد یک شیب به شدت نزولی در قیمت‌های مسکن خواهیم بود، گفت: مسکن از جمله کالا‌های اساسی بود که در مدت اخیر متاثر از شرایط با افزایش قیمت چشمگیری مواجه شده بود.

کارشناس بازار مسکن پیش بینی کرد: حداکثر تا یکی دو ماه آینده قیمت‌ها در بازار مسکن نزولی خواهد شد و احتمال کاهش قیمت‌ها تا ۴۰ درصد نيز وجود دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: