April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
در گفتگو با دبیر کل اتاق بازرگانی تهران تاکید شد:
کد خبر: ۳۵۶۹۱۴
۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
0
دبیر کل اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه ترانزیت برای کشور‌ها منافع ملی و حاشیه امنیت به همراه می‌آورد، گفت: اهمیت ترانزیت زمانی مشخص می‌شود که فضای کسب و کار داخلی بهبود یابد.

نجات ترانزیت در گرو کاهش مداخلات دولت

 

بهمن عشقی در گفت و گو با «پول نیوز» با بیان اینکه تا وقتی که رونق داخلی ایجاد نشود، ترانزیت معنا پیدا نمی‌کند، تصریح کرد: به همین دلیل ابتدا باید فضای کسب و کار داخلی تسهیل شود تا کسب و کار داخلی رونق پیدا کند.
وی ادامه داد: در گام دوم باید ظرفیتهای کسب و کار داخلی را در عرصه بین المللی معرفی کنیم و در مرحله سوم نیاز است که امکان حضور بین المللی را در عرصه های ملی فراهم کنیم.

عشقی با بیان اینکه در کشور ما نه تنها هیچ کدام از این سه مرحله طی نشده، بلکه فضای کسب و کار داخلی با مداخله گری بسته شده است، اضافه کرد: موانعی در بخش تولید وجود دارد که باید رفع شود و بر همین اساس سال جاری از سوی رهبری به نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نام گذاری شده است.
وی با بیان اینکه این موانع از سوی دستگاه دیوان سالار دولت و حاکمیت ایجاد شده است، بیان کرد: در این مسیر نه تنها دولت، بلکه سایر قوا هم سنگ اندازی می‌کنند.

دبیر کل اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در کنار اینکه شرط اول رشد ترانزیت در کشور بهبود فضای کسب و کار است، شرط دوم معرفی ظرفیتهای موجود است. به این معنا که پس از آنکه فضای کسب و کار را اصلاح و محصول قابل دفاع تولید کردیم، باید این محصول و محتوا را برندسازی کنیم.
وی افزود: شرط سوم این است که اجازه وصول و دریافت این محصول و محتوا را به کشور‌های خارجی بدهیم. چون ما اگر بهترین محتوا را در کشور تولید کنیم، اما در‌های تعامل با کشور‌های دیگر را ببندیم، در چنین شرایطی ترانزیت فایده‌ای ندارد و معنا پیدا نمی‌کند.

عشقی با تاکید بر اینکه در صورت تحقق این سه اصل کلی، ترانزیت به یکی از منابع درآمدی متنوع، پرتکثر و باظرفیت برای اقتصاد ایران تبدیل خواهد شد، یادآور شد: با رعایت این الزامات سه گانه می‌توانیم انتظار داشته باشیم که ترانزیت با خود دستاورد‌های زیادی را در حوزه‌های گردشگری، توسعه صنعتی، توسعه معدنی و... برای کشور به همراه بیاورد.
دبیر کل اتاق بازرگانی ایران همچنین با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل موانع ایجاد شده از سوی نهاد‌های ذیربط، ترانزیت ایران بسیار افت کرده است، تصریح کرد: در شرایط کنونی ده‌ها سازمان و ارگان ذیربط در حوزه ترانزیت مداخله می‌کنند و مسائل موجود دقیقا از همین دخالت‌ها شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه ترانزیت نهاد‌هایی از قبیل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، گمرگ، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و... مداخله می‌کنند و هر یک ساز خود را می‌زنند ادامه داد: این مداخلات نهاد‌های دولتی و حاکمیتی با هدف ایجاد انحصار است. از سوی دیگر مجلس نیز به صورت ناگهانی قوانین و مقرراتی را در حوزه ترانزیت تصویب می‌کند که در این بین به دنبال جست و جوی رانت هم است.

عشقی همچنین در خصوص راهکار پیشنهادی برای رفع این چالش عنوان کرد: دولت باید در حوزه ترانزیت مداخله گری نهاد‌های متولی را به حداقل میزان ممکن برساند و بر آزادسازی تاکید کند.
دبیر کل اتاق بازرگانی تهران خاطر نشان کرد: در صورت کاهش اختیارات دولت در بخش ترانزیت، می‌توانیم امیدوار باشیم که ترانزیت ما نجات می‌یابد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: