کد خبر: ۳۷۸۶۲۰
۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
0
خیمه جشنواره گل‌محمدی لاله‌زار در شهرستان بردسیر در حالی برای دوره چهاردهم و پس از ۲ سال وقفه کرونایی امسال برپا می‌شود که شروع آن با عطرافشانی و گلباران مزار سردار دل‌ها و شست و شوی مزار مطهر این شهید و دیگر شهیدان گلزار شهدا با گلاب ناب این خطه از استان کرمان خواهد بود.
جشنواره ملی گل‌محمدی لاله‌زار در بام ایران معطر به نام سردار دل‌ها
خیمه جشنواره گل محمدی بخش لاله زار شهرستان بردسیر در ایستگاه چهاردهم در حالی برپا می‌شود که در آخرین لحظات ممکن برای تصمیمی سخت درباره برگزاری یا برگزار نشدن این رویداد، با مطالبه عمومی کشاورزان، مردم محلی، فعالان فرهنگی، اجتماعی و رسانه ای، چراغ جشنواره دوباره روشن می‌شود تا بر سفره هزاران کشاورز، کارگر و مردم روستایی و عشایر، نور، برکت و رحمت بباراند.

امسال بر خلاف سال‌های پیشین، برگزاری جشنواره گل محمدی لاله زار در هاله‌ای از ابهام و بلاتکلیفی قرار داشت و با شروع فصل گل چینی، کم کم همهمه‌ها به هم پیوست و یکصدا برگزاری جشنواره‌ای که چراغ خانه‌های بسیاری را در این مرز و بومِ شگفت و زیبا روشن می‌کند، درخواست شد.

مسئولان متولی می‌گفتند باتوجه به اینکه از قبل از سال یا اوایل امسال نمی‌دانستند تکلیف ویروس کرونا چطور می‌شود و آیا فرصت برگزاری جشنواره هست یا نیست در برگزاری مردد بودند که با ورود رسانه‌ها و تصمیم گیری در سطح مدیران شهرستان، اجرای آن کلید خورد.

پویش جشنواره گل محمدی لاله زار شکوفا شد و ستاد برگزاری آن در هفته نخست خرداد ماه شکل گرفت و نشست‌های هماهنگی نیز یکی یکی برگزار شد تا به امروزرسید که همه سخت در تلاش و تکاپو هستند تا آخر هفته‌ای زیبا و به یاد ماندنی را این هفته در قالب چهاردهمین جشنواره گل محمدی لاله زار بردسیر بیافرینند.

لاله زار بردسیر که شهره است به آب و هوای بی نهایت خنک و گلستان‌های وسیع گل محمدی و عطر ناب گلاب، با غلظت عصاره ۹۸ درصدی گلهایش، بیش از هر اقلیم دیگر ایران سربلند است و با سه هزار و ۲۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا به بلندترین شهر ایران مفتخر است و بام ایران نیز نام دارد که گوی سبقت را در ارتفاع از شهرکرد که به علت مرتفع‌ترین مرکز استان کشور به بام ایران شهرت دارد، ربوده است.

کیفیت برگزاری جشنواره

سرپرست فرمانداری بردسیر می‌گوید: به دلیل شیوع کرونا طی ۲ سال اخیر، امسال پیش‌فرضی برای برگزاری این رخداد در نظر گرفته نشده بود؛ لذا کار ستاد جشنواره که همیشه از دیماه سال قبل آغاز می‌شد به واپسین روز‌های اردیبهشت افتاد و در نهایت هفته اول خرداد تصمیم قطعی برای برگزاری این جشنواره اتخاذ شد.

حمزه وفایی از برگزاری جشنواره ملی گل محمدی لاله زار در روز‌های ۲۶ و ۲۷ خرداد ماه ماه در محل سایت گردشگری منطقه لاله زار خبر داد و افزود: شروع این جشنواره ملی، با آیین گلباران مرقد مطهر سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی و شست و شو با گلاب لاله زار خواهد بود.

به گفته وی در ادامه برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در روز‌های پنجشنبه و جمعه برگزار می‌شود و بخش‌هایی نیز به صورت مستقیم از شبکه استانی کرمان و سایر شبکه‌های سیما پخش خواهد شد تا همه علاقه‌مندان بتوانند در این رویداد حضور داشته باشند.

به گفته سرپرست فرمانداری بردسیر، این جشنواره ملی است و اتفاقات مهمی در حوزه گردشگری، کشاورزی، رونق تولید و صادرات گل محمدی وابسته به این عرصه ذیل جشنواره رقم خواهد خورد.

آیینی ملی بدون ردیف بودجه

وی اظهارداشت: جشنواره از سال ۱۳۸۳ برگزار شده و به جز ۲ سال در دهه هشتاد و ۲ سال اخیر به علت شیوع کرونا، هر ساله برگزار می‌شده است. همچنین آیین گلاب گیری لاله زار در سال ۹۷ و جشنواره گل محمدی در سال ۹۸ به ثبت ملی رسیده، ولی ردیف بودجه برای آن تعریف نشده است.

وفایی بیان کرد: آیین جشنواره گل محمدی لاله زار بردسیر در تقویم رویداد‌های ملی کشور به ثبت رسیده، ولی شامل ردیف بودجه نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوال در خصوص بودجه مورد نیاز برگزاری جشنواره گفت: جشنواره با استفاده از امکانات داخلی شهرستان و حمایت بخش خصوصی و مساعدت کشاورزان منطقه لاله زار برگزار می‌شود و چیزی از اعتبارات دولتی در آن هزینه نمی‌شود.

وی افزود: با وجود افزایش هزینه‌ها و تورم موجود، تلاش کردیم هزینه‌های برگزاری جشنواره را تا حد ممکن کاهش دهیم.

وفایی نفس برگزاری جشنواره را موجب تقویت اقتصاد منطقه دانست و گفت: امروز ۱۰ کارخانه کوچک و بزرگ و ۸۰ واحد صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی گلاب گیری در لاله زار داریم که بخش اعظمی از این صنایع در نتیجه توسعه یا فرآیند‌های ناشی از جشنواره رقم خورده است.

وی گفت: لاله زار از معدود نقاط کشور است که هم تولیدکننده گل و هم صادرکننده اسانس و غنچه خشک به کشور‌های حوزه خلیج فارس و اروپا به شمار می‌رود.

سرپرست فرمانداری بردسیر افزود: اینک در شهرستان بردسیر سه هزار و ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی داریم که از این میزان سه هزار و ۲۰۰ هکتار آن در متطقه لاله زار قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به سرمازدگی بهاره و کاهش تقریبی ۵۰ درصدی برداشت گل، پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۶ هزار تن گل در این منطقه برداشت شود.

سرپرست فرمانداری بردسیر درباره مساله ترافیک روز‌های برگزاری جشنواره نیز گفت: بنابر تصمیم اتخاذ شده پلیس راه بافت و پلیس راه باغین در کنار دیگر نیرو‌های انتظامی و پلیس راهور شهرستان بردسیر در حوزه ترافیکی و امنیتی با یکدیگر همکاری خواهند داشت.

فصل گل چینی از اوایل اردیبهشت ماه شروع می‌شود و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد که حدود پنج هزار کارگر فصلی از نقاط مختلف کشور وارد منطقه لاله زار می‌شوند.

هرسال تامین آب، آذوقه و محل اسکان کارگران منطقه با چالش جدی مواجه می‌شود که متولیان شهرستان در این فصل با پیش بینی شرایط، همه توان خود را برای حل و فصل این مشکلات به کار می‌گیرند.

لاله زار در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب غربی بردسیر و مرکز شهرستان بردسیر در فاصله ۶۰ کیلومتری غرب مرکز استان کرمان قرار دارد. این منطقه دارای آب و هوای خنک است به طوری که این روز‌ها باوجود گرمای هوا در بیشتر نقاط کشور، شب‌ها در بعضی نقاط لاله زار، بدون استفاده از پتو یا بخاری، شهروندان دچار مشکل خواهند شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: