April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۶۱۴۷
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کرد: در سال گذشته تراز تجاری مناطق آزاد به مثبت ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است.

مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد در سال گذشته

حجت‌الله عبدالملکی در نشست خبری امروز در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادرات ایران (اکسپو ۲۰۲۳) اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت و کیفیت محصولات در مناطق آزاد ایران با مشابه این محصولات در کشور‌های پیشرفته جهان قابل رقابت است، یکی از مهمترین اهداف حضور مناطق آزاد در این نمایشگاه معرفی فرصت‌های صادراتی است.


وی ادامه داد: همچنین در مدت برگزاری این نمایشگاه برای سرمایه گذاران علاقمند به مناطق آزاد برنامه‌های متنوع و نشست‌های تخصصی در جهت معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری برگزار خواهد شد.

مشاور رییس جمهور افزود: امروز در دومین روز برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ بیش از ۳۷۰ پروژه و فرصت سرمایه گذاری به ارزش ۵ میلیارد یورو در مناطق آزاد ایران به صورت رسمی معرفی خواهد شد.

وی ادامه داد: تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران سال گذشته برای اولین بار مثبت شد به گونه‌ای که حجم صادرات از این مناطق ۱.۷ میلیارد دلار بود در حالی که حجم واردات به این مناطق فقط یک میلیارد دلار بوده است که نشان می‌دهد تراز تجاری در این مناطق ۷۰۰ میلیون دلار مثبت شده است.

وی همچنین گفت: مناطق آزاد تجاری ایران باید مستعد‌تر شود در این زمینه از زمستان سال گذشته تسهیلاتی برای مجوز‌های کسب و کار قائل شدیم و بسیاری از فرآیند‌های اداری و زمان‌بر در صدور مجوز‌های کسب و کار در مناطق آزاد را حذف کردیم و ضوابط اجرایی مازاد هم از بین بردیم تا به تسهیل کسب و کار در مناطق آزاد کمک کند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور افزود: کشور جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن سرزمین وسیع و اقلیم‌های مختلف به دریا‌های آزاد و اقیانوس‌ها دسترسی دارد و موقعیت جغرافیایی ایران وضعیت مضاعفی برای کشور ایجاد کرده است.

وی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران با ۱۵ کشور همسایه است که حجم واردات این کشور‌ها سالانه هزار میلیارد دلار است و ما می‌توانیم به خاطر دسترسی به آب‌های آزاد و اقیانوس‌ها سهم قابل توجهی از این بازار را به کالا‌های ایرانی اختصاص دهیم.

عبدالملکی همچنین با بیان اینکه ایران به جزیره ثبات در منطقه خاورمیانه معروف شده است، گفت: این مسأله مزیت بسیار قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود که می‌توانند در سرزمین امن سرمایه‌گذاری کنند از طرفی نیروی کار ارزان، انرژی ارزان، زیرساخت‌های ریل، جاده و ترانزیت و همچنین مواداولیه ارزان زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاران خارجی در جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور همچنین گفت: فلسفه ایجاد مناطق آزاد کمک به مسأله جهش اقتصادی و رشد اقتصادی است که در کشور ما هم تا حدی این اتفاق افتاده است البته انتقاداتی به عملکرد مناطق هم وجود دارد، اما در مجموع مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی توانسته به رشد اقتصاد کشور کمک کند.

وی همچنین گفت: مناطق آزاد اقتصادی ایران بر اساس قانون مصوب سال ۱۳۷۲ دارای یک سابقه ۳۰ ساله است و همچنین طبق بند ۱۱ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال ۹۹ توسعه مناطق آزاد در جهت انتقال فناوری و افزایش صادرات و رفع نیاز‌های کشور مدنظر قرار گرفته است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: در حال حاضر ۱۵ منطقه آزاد تجاری و صنعتی در کشور و همچنین ۳۵ منطقه اقتصادی و ویژه فعال در کشور وجود دارد که در مجموع ۵۰ منطقه آزاد، تجاری و ویژه اقتصادی وجود دارند و ۳۰ سال عملکرد آن‌ها از جهتی قابل توجه است.


عبدالملکی این را هم گفت: ایجاد مناطق آزاد باعث عمران و آبادانی مناطق محلی شده است همچنین حجم قابل توجه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال در این مناطق انجام شده است البته نقد‌هایی هم به عملکرد مناطق وجود دارد.

وی همچنین گفت: دو نوع واردات به مناطق آزاد داریم یک نوع به مقصد خود مناطق آزاد است و نوع دیگر مناطق آزاد به عنوان سکویی برای واردات کالا‌ها و تجهیزات مورد نیاز سرزمین اصلی به شمار می‌رود به عنوان مثال شرکت‌های خودروسازی برای تأمین قطعات مورد نیاز تولید خود آن را از طریق مناطق آزاد وارد می‌کنند و از آنجا به سرزمین اصلی منتقل می‌کنند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: با این وجود میزان صادرات مناطق آزاد نسبت به واردات این مناطق در سال گذشته ۷۰۰ میلیون دلار بیشتر بوده و تراز تجاری مثبت شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: