کد خبر: ۴۰۷۳۲۱
۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
0
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دلگان از تحویل ۳۴ عدد ظرف سفالی تاریخی به این اداره با ریش‌سفیدی بزرگان منطقه خبر داد.

تحویل ۳۴ ظرف سفالی متعلق به هزاره سوم قبل از میلاد به میراث‌فرهنگی دلگان

عیسی مزاری‌فرد بیان کرد: باتوجه‌به اینکه در سال‌های دور برخی از افراد به‌صورت غیرمجاز اقدام به حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های تاریخی خصوصاً چگردک کرده بودند این احتمال داده می‌شد که تعدادی از اشیاء تاریخی که میراث ملی و باستانی محسوب می‌شوند توسط شهروندان کشف و در منازل آن‌ها نگهداری شده باشد.

وی افزود: در همین راستا با استفاده از ظرفیت ریش‌سفیدان منطقه و معتمدین مردمی سلسله جلساتی با شهروندان در مناطق هدف برگزار و پیرامون بازگشت این آثار تاریخی به موزه‌ها مباحثی مطرح شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دلگان تصریح کرد: باتوجه‌به اینکه مردم در منطقه بلوچستان احترام زیادی به سخنان بزرگان طائفه داشته و از آن‌ها حرف‌شنوی دارند خوشبختانه روز گذشته تعداد ۳۴ عدد ظرف سفالی و یک عدد تبر مفرغی قدیمی که عمدتاً مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد است توسط مردم به این اداره بازگشت داده شد.

به گفته مزاری‌فرد، در بررسی‌های اولیه احتمال می‌رود که این اشیاء طی سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ و از محوطه چگردک شهرستان دلگان کشف و توسط افراد عادی در منازل نگهداری شده است که خوشبختانه روز گذشته این آثار تحویل شد که جای تشکر و قدردانی دارد.

وی تأکید کرد: این اشیا ارزشمند پس از بررسی توسط کارشناسان در موزه‌های استان نگهداری و به‌عنوان میراث ملی در معرض دید عموم قرار می‌گیرند و از همه بزرگان طوائف و مردم فهیم شهرستان دلگان نیز بابت مشارکت در این امر فرهنگی مهم قدردانی می‌کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: