April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۰۲۵۹
۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
در حالی که دولت در تلاش برای به ثبات رساندن بازار مسکن است سعی دارد در کنار تولید مسکن اقدام به شناسایی خانه‌های لوکس کند که تا به امروز تعداد این واحد‌های لوکس به ۱۲۰ هزار رسیده است.

شناسایی خانه‌های لوکس از ۱۰ هزار واحد مسکونی به ۱۲۰ هزار واحد رسید

در حال حاضر شناسایی خانه‌های خالی و خانه‌های لوکس یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت به شمار می‌رود که در این زمینه همکاری تمامی دستگاه‌ها از جمله سازمان امور مالیاتی کشور و همچنین بانک مرکزی و وزارت راه وشهرسازی نقش موثری در اجرایی شدن این قانون دارد.

براساس این گزارش شناسایی خانه‌های خالی و همچنین شناسایی خانه‌های لوکس از جمله قوانین خاک خورده‌ای هستند که طی دو سه سال گذشته در دستور کار دستگاه‌ها قرار گرفته است و یکی از دستگاه‌های که در این زمینه پای کار آمده است سازمان امور مالیاتی کشور است که در سال گذشته حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی لوکس را شناسایی کرده بود و امسال به ۱۲۰ هزار واحد مسکونی رسید.

بر اساس ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم، هر خانه‌ای که بیش از ۱۲۰ روز در یک سال مالیاتی خالی باشد مشمول دریافت مالیات است، شناسایی این خانه‌ها براساس ماده ۱۶۹ همان قانون، از طریق سامانه املاک و اسکان انجام می‌شود.

پیش از ارسال فهرست به مالکان در قالب ارسال پیامک یا نامه، اخطار لازم داده شده تا اطلاعات افراد ساکن در واحد‌های مسکونی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند. بر اساس بند پنجم تبصره هشتم ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، اشخاص حقیقی و حقوقی که در مهلت مقرر نسبت به تکمیل اطلاعات سکونت، مالکیت و ملک خود اقدام ننمایند به عنوان خانه خالی، به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌شوند. به طوری که در این زمینه محمد هادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: شناسایی ۱۲۰ هزار خانه لوکس در پایتخت توسط یک شرکت دانش بنیان انجام شده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: سال گذشته برای شناسایی املاک لوکس تقریبا در کل کشور حدود ۱۰ هزار واحد را شناسایی کردیم که امسال موفق شدیم با ظرفیت یکی از شرکت‌های دانش بنیان فقط در تهران حدود ۱۲۰ هزار خانه گران قیمت را در تهران شناسایی کنیم.

این در حالی است که دولت همچنان در اندر خم دریافت مالیات از خانه‌های خالی است و در حال حاضر طی چند ماه گذشته آمار‌ها در این زمینه رشد پیدا نکرده است به طوری که در این همین رابطه هادی عباسی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی گفته بود: در مرحله اول اطلاعات ۱۹ هزار و ۲۹۰ خانه خالی برای سال مالیاتی ۱۴۰۱ معرفی شده بود. از ابتدای امسال در مجموع ۵۹ هزار و ۵۰۳ واحد مسکونی خالی بر اساس سامانه املاک و اسکان طی دو نوبت به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است.

عباسی با بیان وی تصریح کرد: پالایش و بررسی برای سایر املاک مسکونی در حال انجام است و به محض اتمام فرآیند، واحد‌های مسکونی که خالی تشخیص داده شوند، برای اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی خواهند شد.

عباسی با بیان این‌که سال ۱۴۰۰ حدود ۶۶ هزار واحد مسکونی برای اخذ مالیات خانه‌های خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده بود، اضافه کرد: تمام مالکان و مستاجران موظفند برای ثبت اطلاعات خود به سامانه املاک و اسکان به آدرس amlak.mrud.ir مراجعه کرده و اطلاعات ملکی و سکونتی خود را ثبت کنند تا این منازل خالی تلقی نشود.

براساس این گزارش در همین رابطه هم فرشید ایلاتی کارشناس مسکن با بیان اینکه اجرای طرح خانه‌های خالی و شناسایی خانه‌های لوکس نقش موثری در بازار مسکن نداشته است گفت: اجرای این طرح تا یک بخشی می‌تواند بازار مسکن را به سمت ثبات هدایت کند، اما برای بازار مسکن این اقدام تنها راهکار موثر نیست و باید دولت برنامه ریزی دقیق تری را در دستور کار خود قرار دهد.

او اظهار کرد: در حال حاضر بازار مسکن نیازمند افزایش تولید مسکن است و در صورتی که دولت بتواند زمینه را برای افزایش تولید مسکن در دستور کار خود قرار دهد به طور قطع شاهد بهبود قیمتی و جلوگیری از سوداگری در بازار مسکن خواهیم بود. دولت در حال حاضر برای بهبود وضعیت بازار مسکن باید تمامی دستگاه‌ها را پای کار بیاورد تا بتوان بازار مسکن را به سمت ثبات هدایت کرد.

درحال حاضر دولت برای ورود به سال جدید باید اقدامات وبرنامه ریزی‌های لازم از جمله شناسایی خانه‌های خالی را با کمک تمامی دستگاه‌ها در دستور کار خود قرار دهد تا بازار به سمت ثبات و رونق هدایت شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: