May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک کارشناس بازار کار در گفت و گو با پول نیوز؛
کد خبر: ۲۵۷۵۵۱
۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
۱
نمی‌توان نرخ دقیقی برای ایجاد شغل اعلام کرد چرا که در بخش صنعت گاهی هزینه ایجاد یک شغل به یک میلیارد تومان هم می‌رسد و این در حالی است که در بخش کشاورزی یا خدمات می‌توان با 10 میلیون تومان هم شغل ایجاد کرد.
سرمایه کشور را هدر می‌دهندپول نیوز- قیمت ایجاد هر شغل در کشور ما بین 100 تا 150 میلیون تومان اعلام شده است. این در حالی است که حمید حاجی اسماعیلی عضو سابق شورای عالی کار معتقد است نمی‌توان نرخ دقیقی برای ایجاد شغل اعلام کرد چرا که در بخش صنعت گاهی هزینه ایجاد یک شغل به یک میلیارد تومان هم می‌رسد و این در حالی است که در بخش کشاورزی یا خدمات می‌توان با 10 میلیون تومان هم شغل ایجاد کرد.

او یکی دیگر از موانع ایجاد شغل در بخش صنعتی را وابستگی این شغل به دولت دانسته و افزود: با وجود اینکه ایجاد شغل صنعتی، بسیار مشکل است، در بخش کشاورزی و خدمات رویه کاملا متفاوت است و می‌توان با هزینه کمتر، تعداد بیشتری شغل ایجاد کرد اما موضوع فقط ایجاد شغل نیست. امروز نیروی کار ما کالا را تولید می‌کند اما بازار فروش محصول خود را ندارد.

این کارشناس و فعال بازار کار ادامه داد: نباید با ایجاد شغل ناپایدار سرمایه کشور را هدر داد. کالایی که توسط نیروی کار  ما تولید می‌شود باید جذابیت کافی و به تبع آن قدرت رقابت با نمونه وارداتی را داشته باشد.

اما راه تولید کالای با کیفیت چیست؟ حاجی اسماعیلی اولین قدم را بسترسازی توسط بخش خصوصی با حمایت دولت دانسته و توضیح داد: در حال حاضر هزینه تمام شده کالاهای داخلی ما آنقدر بالاست که صرفه اقتصادی ندارد و بازار 100 درصد به سمت کالای وارداتی مایل است.

«باید برای تولید مزیت نسبی تعریف کنیم.» حاجی اسماعیلی تاکید کرد: دولت به تولیدکننده مشاوره فنی داده و مشوق صادراتی برای کشور تعریف کند. باید باور کنیم که هیچ راهی برای حل بحران اشتغال جز بستر سازی بخش خصوصی وجود ندارد.
برچسب ها: شغل ، پول نیوز ، کشاورزی ، خدمات
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
احمدنظری
Iran, Islamic Republic of
21:09 - 1396/10/22
کوهنوردی رییس برنامه وبودجه قزوین باویتارای دولتی باپلاک شخصی
بدون شک یکی ازمهمترین عوامل اعتراضات مردمی عدم ارتباط مدیران دستگاههای دولتی ازغاطبه مردم واحادجامعه بود تاجایی که عوام ازفاصله مدیران باخودگله کرده وآنان رابهره برداران بیت المال درجهت انتفاع شخصی می نامند.درحالی که برخی ازوزاری کشورهای توسعه یافته به علت تماس تلفنی باهمسریادیگراقربای خویش منجربه استعفامی شوند که خیلی ازمدیران ایران باحقوقهای نجومی وانتصاب رانتی سعی درمصادره بیت المال می باشند تاجایی که اخیراپلاک خیلی ازمدیران درجهت تسهیل دراستفاده شخصی ازپلاک قرمزبه سفیدتغییریافته است .مشاهده کوهپیمایی یاری رییس سازمان برنامه وبدجه استان قزوین درکوههای باراجین این شهرموجب خشم وتاسف شهروندانی بود که باپول وسرمایه آنان این گونه حیف ومیل ودستگاههای نظارتی درخواب نازبسرمی برند.یادمان باشد که درزمان ظاغوت رییس دانشگاه اصفهای برای عیادت یکی ازاساتیدبیمارش ازوزارتخانه اجازه گرفت تاباماشین دولتی درساعت غیراداری یک وظیفه دینی راانجام دهد .دراستان قزوین مصادیقی بارزی وجودداردازجمله معاون سیاسی وامنیتی ،اقتصادی وبرنامه ریزی استاندارکه باپلاک شخصی ویتاراهمیشه درسفرهای برون شهری بسرمی برند.فاصله مدیران بامردم منجربه بی اعتمادی سیاسی ودرنتیجه کاهش مشارکت آنان خواهدشد.
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: