May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کودکان معصوم فدای طمع والدین؛
کد خبر: ۳۲۵۷۴۲
۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
0
با پررنگ شدن جایگاه و نقش شبکه‌های اجتماعی، جامعه شاهد شکل‌گیری نوع جدیدی از سوءاستفاده از کودکان اما این بار با لباس‌های پر‌زرق و برق، عکس، فیلم، رقص و... با عنوان "کودکان کار مجازی" برای کسب درآمد شده است.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، فضای مجازی به‌ویژه اینستاگرام، چندی است تبدیل به فضایی برای تبلیغات و به بیان بهتر کسب درآمد شده است. اینکه این فضا می‌تواند فرصت مناسبی برای اشتغالزایی باشد، عالی است اما نکته قابل توجه آن است که گاهی کاربران از این فضا سواستفاده کرده و استفاده نابجایی از این ابزار می کنند.

وقتی نام "کودک کار" به گوش می رسد تصور بسیاری از افراد جامعه  به سمت کودکانی از خانواده‌های ضعیف می‌رود که در سرمای زمستان در چهارراه‌ها در حالی که دستانشان یخ‌زده، مشغول فروش گل، فال و... هستند. از خردسال ها تا نوجوانانی که در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز در گوشه و کنار کوچه و خیابان‌ها و مترو و اماکن شلوغ، مشغول کسب درآمد هستند. این برای همه ما دلخراش است. کودکانی که به جای کودکی کردن مجبورند دست به کارهایی بزنند که مناسب سن‌شان نیست تا درآمدی هرچند اندک برای خانواده‌هایشان داشته باشند.

دیده شدن و شهرت در فضای مجازی باعث شده که برخی خانواده برای نوزاد چند روزه‌ شان صفحه اینستاگرامی بسازند و با خرید فالوور و جمع کردن افراد زیاد این صفحه را پر مخاطب کنند.

این در حالی است که با کمی دقت می توان دید که تعداد کودکانی که از آنها در فضای مجازی سواستفاده می شود بسیار زیاد شده و شیرین زبانی و حرکات گاه جذاب این کودکان، ذهن ما را از این مقوله دور می کند و متوجه این نیستیم که دارد چه بلایی بر سر این کودکان می آید.

حال به این نکته دقت کنید که بارها شنیده‌ و دیده اید که بسیاری از کودکان کار با برانگیختن احساسات مردم درآمدزایی می کنند. کودکانی که اغلب لباس درستی به تن ندارد و یاد گرفته‌اند از هر طریقی شما را احساساتی کنند. اتفاقی که این روزها در فضای مجازی و به خصوص در اینستاگرام به شکل دیگری در حال رخ دادن است. این بار لباس‌های پر زرق و برق و عکسهای آتلیه‌ای و حتی رقصیدن کودکان معصومی که از هیچ چیزی خبر ندارند قرار است برای خانواده‌هایشان درآمدزایی کنند تا «کودکان کار» فضای مجازی نام بگیرند.

در این فیلم و عکس ها به ظاهر ارتباط صمیمی کود و مادر را میبینید و تصاویری که در نگاه اول شیرین و جذاب است اما وقتی به عمق داستان بنگرید خواهید دید این دختربچه‌ و پسر بچه ها کودکانی هستند که نگاه آنها عاری از کودکانه‌ها و شیطنت‌های بچگانه است و آنها را شبیه سلبریتی‌هایی می‌کند که باید لایک بیشتری دریافت کنند.

این تصاویر برای مرم جالب و دیدنی است و مردم هم ناآگاهانه و بدون اینکه اندک تصویری از تبعات زندگی این کودک در بزرگسالی داشته باشند، بی‌مهابا فیلم‌ها را منتشر می‌کنند.

هیچوقت این سؤال پرسیده نمی‌شود که آیا وقتی این کودک در بزرگسالی در پی هویت، علاقه و شغل خود برود، از بابت تصاویری که از او باقی مانده است شرمگین نخواهد شد؟

در حالی که این کودکان که فرشته های کوچکی هستند که در این سن و سال فقط باید کودکی کنند و از این دوره زندگی شان که دیگر تکرار نخواهد شد لذت ببرند اما؛ جدای از تامین نیازهای مالی خانواده، عملاً تأمین‌کننده کمبودها و عقده‌های روانی والدین خود نیز می‌شوند چرا که در موج چشم و هم‌چشمی و سلبریتی‌سازی‌‌ها مجبورند با نمایش بدن و لباس خود به رقابت با سایر کودکان و خانواده این کودکان بپردازند، چیزی که اصلا خودشان هم خبر ندارند که دارند چه می کنند.

این رفتار والدین دو حالت دارد که یکی مطرح شدن و معروف شدن است و دیگری کسب درآمد. آنچه که به وضوح دیده می‌شود درجه اهمیت کسب لایک و فالوور و به طور کلی توجه مخاطبان اجتماعی به حدی برای این والدین بالاست که آسیب هایی که به کودکان در حال وارد شدن است عملا نادیده گرفته می‌شود و صرفا جنبه مادی کار در بالاترین اولویت خودنمایی می‌کند. پدر و مادری که این شیوه را برای کسب درآمد انتخاب کرده‌ است تنها و تنها به تعداد فالوورهایشان توجه دارند، این درحالی است که متخصصان امر بارها در این خصوص هشدار داده‌اند و از خانواده‌ها خواسته‌اند که کودکان و رفتارهای آن‌ها ابزار کسب درآمد نیستند و نباید به خاطر طمع، فرزندان‌ را فدا کنند.

در تمام دنیا کودکان زمانی که به سن قانونی برسند می توانند از والدینشان به دلیل نقض حریم خصوصی شکایت کنند. با توجه به اینکه هر روز شاهد افزایش قارچ‌گونه این صفحات در اینستاگرام هستیم، انتظار می‌رود سازمان‌های فعال در این عرصه اقدام کرده و اجازه ندهند حقوق کودکان اینگونه ضایع شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: