April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کارشناس خودرو در گفت و گو با پول نیوز؛
کد خبر: ۳۲۷۷۸۶
۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
0
کاکایی درباره عملکرد صنعت خودرو در سال 98 گفت: این صنعت با تمام چالش‌ها از سال 98 بسیار سربلند بیرون آمده و چشم انداز روشن و مثبت برای سال 99به لحاظ فناوری می‌بینیم.

امیرحسین کاکایی عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در ادامه گفت و گو با پول نیوز و درباره وضعیت صنعت خودرو در سال ۹۸ گفت: خودروسازان در سال 98 از لحاظ صنعتی موفق عمل کرد اما؛ از لحاظ اقتصادی کاملاً مشخص است که عملکرد غلطی را پیش گرفته که نتیجه دستورهای بالادستی بوده و ربطی به خود صنعت خودرو نداشته است.
 
وی ادامه داد: با وجود شرایط سختی که خودروسازان با آن دست و پنجه نرم می کردند، در همین مدت طراحی خودروهای جدید را هم در برنامه خودروسازان قرار دادند و سال آینده طبق قولی که داده شده، خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا ۴ محصول جدید را به بازار عرضه خواهند کرد.
 
این کارشناس خودرو بیان کرد: ما 28 خودروساز دیگر هم در ایران داریم که قبلا حدود ۱۰ درصد بازار را در اختیار داشتند و به دلیل اینکه همه مونتاژ کار بوده و توانایی کامل را نداشتند به تدریج تعطیل شدند.
 
وی در مورد دو خودروساز ایران خودرو و سایپا عنوان کرد: این دو خودروساز با تمام چالش‌هایی که با آن مواجه شدند خوب عمل کردند و در حال حاضر در سال 99 اگر مشکل قیمت‌گذاری حل شود صنعت خودروی آماده به کاری را خواهیم داشت.
 
کاکایی اضافه کرد: این خودروسازان ظرفیت‌های داخلی سازی را بالا برده و استقلال لازم را پیدا کرده است و در عین حال آماده برای عرضه خودروهای جدید است.
 
وی افزود: اتفاق دیگری که افتاد تصمیم بر این شد که خودروها با استاندارد یورو ۵ به جای یورو ۴ در سال 99 بیرون بیاید که این هم خود یک حرکت بزرگ در شرایط تحریم است که توسط متخصصان ایرانی در صنعت خودرو و به طور خاص توسط طبقه تامین که همان قطعه سازان است مکان‌پذیر شده و واقعا اتحاد بسیار زیادی بین خودروسازان و قطعه‌سازان در سال ۹۸ شکل گرفت و کامل‌تر شد و صنعت خودرو با هم رشد کرد و همه دست به دست هم دادند چون صنعت خودرو حوزه شکننده ای است که همه این اتفاق‌ها بر اساس غیرت صورت گرفت.
 
عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت درباره امکانپذیر بودن خودکفایی در صنعت خودرو با توجه به تحریم های امریکا گفت: اگر اقتصاد کشور درست شود مسلما میتوان شعار خودکفایی را عملی کرد اما باید این را مدنظر قرار داد که در واقع هیچ صنعتی نمی‌تواند با بسته شدن کامل درها به حیات خود ادامه دهد حداقل باید یکسری مواد اولیه را از خارج بیاورد و در این شکی نیست اما موضوع این است که وقتی ما صحبت از داخلی‌سازی می‌کنیم منظور این نیست که همه مواد اولیه باید از داخل کشور تامین شود خیلی از اینها از خارج وارد شده و اگر به نوعی حلقه بسته تر شود و همان مواد اولیه را هم نتوانیم از خارج بیاوریم، صنعت خودرو با چالش جدی روبه‌رو خواهد شد اما میتوان مسیرهایی پیدا کرد تا بتوان تحریم ها را دور زد البته هرچه حلقه تحریم‌ها تنگ تر شود هزینه دور زدن تحریم ها هم بیشتر خواهد شد.
 
وی تاکید کرد: در ادامه شعار خودکفایی باید بدانیم داخلی سازی قطعات خودرو باعث شد توانمندی ها در داخل کشور رشد کند یا حداقل به کار گرفته شود اما بحث نگران کننده بعد از داخلی سازی یا حتی کپی کاری پیشرفته، بحث توسعه محصول جدید است که این قطعاً چالش‌هایی را خواهد داشت و هزینه‌ها را بالا خواهد برد و از لحاظ فنی این اتفاق شدنی نیست اما تاکید بر این است که این اتفاق شدنی است اما نه با بسته شدن تمام درها و این کار هم در حال انجام است.
 
امیرحسین کاکایی افزود: هرچه در صنعت خوب عمل کردیم اما؛ در اقتصاد به بدترین نحو ممکن مدیریت کردیم به خصوص با قیمت‌گذاری غلطی که  انجام شده است زیان شدیدی به خودروسازان وارد کردیم. دو خودروساز بزرگ ما در زمینه صنعت عملکرد خوبی داشتند و از همه مهمتر مجموعه قطعه‌سازان ما هستند که افتخار کشور ایران بوده و توانستند خودروسازی را ساپورت کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: