کد خبر: ۴۰۱۶۷۵
۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
0
نوسازی ناوگان هوایی و ورود چندین فروند هواپیما به بخش حمل‌ونقل هوایی می‌تواند زمینه‌ساز بهبود وضعیت صنعت هوایی کشور شود.

ناوگان هوایی کشور تا پایان سال نونوار می‌شود

نوسازی ناوگان هوایی کشور یکی از برنامه ها و اولویت‌های دولت طی امسال است که در این حوزه باید از توان و ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کرد.

در حال حاضر صنعت هوانوردی کشور بسته به اقلیم و تعداد فرودگاه‌ها و جمعیت کشور، به ۵۵٠ فروند هواپیما نیاز دارد که برای تحقق این هدف‌ و بهبود شرایط ناوگان، چهار سیاست تعیین و تبیین شده‌ که یکی از این سیاست‌ها افزایش تاب‌آوری صنعت هوانوردی در مقابل تحریم‌ها از طریق بازگشت هواپیماهای زمین‌گیر به مدار بوده‌ است.

هم اکنون ٣٣٠ فروند هواپیمای زمین‌گیر در ناوگان هوایی کشور وجود دارد از این تعداد ١۶ فروند هواپیما بیش از ١٠ سال است که زمین‌گیر هستند، ۶٨ فروند هواپیما کمتر از ١٠ سال و بیشتر از ۵ سال و ٣٩ فروند هواپیما هم بین ٢ تا ۵ سال زمین‌گیر بوده‌ اند.

طبق آمارها حدود ۵ درصد از جامعه از طریق بخش هوایی سفر می کنند و برای جابجایی این تعداد از مسافران نیاز است که ناوگان بخش هوایی کشور نوسازی و یا بازسازی شوند که با توجه به برنامه های صورت گرفته و از طریق توان و دانش مهندسان کشور امروز بخشی از هواپیماهای زمین گیر سرخط و فعال شده و وارد مدار شده اند.

متوسط عمر ناوگان هوایی را به زیر ۲۰ سال کاهش می‌دهیم

چندی پیش رئيس سازمان هواپیمایی کشوری از افرایش تعداد هواپیما‌های فعال به ۲۵۰ فروند تا پایان سال خبر داد و گفت: در طول ۲۰ ماه گذشته ۶۰ فروند هواپیمای جدید به کشور وارد شده که ۳۰ فروند از این هواپیما‌ها تاکنون عملیاتی شده است.

محمد محمدی بخش گفت: متوسط عمر ناوگان هوایی کشور از ۲۸.۵ سال در ابتدای دولت سیزدهم امروز به ۲۶ سال رسیده است و عمر ناوگان نه تنها ۲ سال جوان‌تر شده بلکه ۲ سال از پیری ناوگان جلوگیری شده است و در نظر داریم متوسط عمر ناوگان را به زیر ۲۰ سال کاهش دهیم.

تعداد هواپیماهای کشور تا پایان سال به ۲۵۰ فروند می‌رسد

همچنين در همین رابطه جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر برنامه ریزی برای نوسازی و نونوار کردن ناوگان حمل ونقل هوایی در حال انجام است و سازمان هواپیمایی به شدت پیگیر این موضوع است.

به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور شرکت های هواپیمایی در حال حاضر از ۶۰ فروند ناوگان هوایی که وارد شده ، تعدادی را وارد ناوگان هوایی خود کرده و امیدوار هستیم هرچه سریعتر این موضوع بتواند زمینه ساز نوسازی صنعت هوایی کشور شود.

او می گوید: تا پایان سال تعداد هواپیماهای کشور به ۲۵۰ فروند می‌رسد و این امر نقش بسیار موثری در افزایش ظرفیت ناوگان هوایی کشور خواهد شد.

بر اساس این گزارش صنعت حمل ونقل هوایی پیشران توسعه کشور است و این صنعت در ایران بیش از ۴۳ سال است که در جنگ تمام عیار قرار دارد و از تحریم گذشته است.

به گفته بسیاری از کارشناسان، صنعت حمل ونقل هوایی به عنوان ایمن‌ترین بخش حمل ونقلی کشور است که علی رغم قرار داشتن در شرایط سخت تحریم، شرکت های هواپیمایی یاد گرفته‌اند که چگونه این صنعت را حفظ کنند و در حوزه ایمنی و امنیت رتبه قابل قبولی را در سطح دنیا کسب کرده‌اند.

رفع نیاز‌های این صنعت در قالب یک برنامه ده ساله و ۴ راهبرد از جمله تاب آوری، نهضت تعمیر قطعات، تامین نقدینگی برای نوسازی ناوگان و ساخت هواپیمای بومی تعریف شده است که به گفته کارشناسان، بخشی از این برنامه ها با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان تحقق می‌یابد.

استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان یک راهبرد در صنعت حمل و نقل هوایی

در همین رابطه محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است: استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان یک راهبرد در صنعت حمل و نقل هوایی است تا جایی که امروز نه تنها هیچ موتور و قطعه‌ای برای تعمیر به خارج از کشور ارسال نمی‌شود بلکه تعدادی از شرکت‌های صاحب سبک قطعات‌شان در ایران تعمیر می‌شود.

بر اساس این گزارش، استفاده از توان داخلی کشور برای اورهال و تعمیر کردن ناوگان هوایی یکی از مهم ترین برنامه هایی است که طی چند سال گذشته عملیاتی شده و همین اقدام باعث شده است که تحریم ها در حوزه هوایی کشور در حوزه نوسازی ناوگان بی تاثیر باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: