April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۳۲۷۹
۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
در شش ماهه نخست امسال یک میلیون و ۹۵۸ هزار خودرو با پلاک غیربومی وارد منطقه آزاد ارس شدند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۸۷۲ هزار خودرو بود افزایش ۱۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

رشد ۱۲۵ درصدی ورود مسافر به منطقه آزاد ارس

تدوین فرصت‌ها و بسته‌های سرمایه‌گذاری متعدد در حوزه گردشگری و ثبت جهانی ژئوپارک ارس در جذب سرمایه‌گذار برای تقویت زیرساخت‌ها و ارتقاء کیفیت خدمات‌رسانی موثر واقع بوده است و با معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در توسعه این منطقه بعنوان مقصد گردشگران و سرمایه گذاران خارجی مثمر ثمر باشد.

 

منطقه آزاد ارس جایگاه و ظرفیت‌های بخصوصی دارد که آن را از دیگر مناطق آزاد متمایز می‌کند. موقعیت جغرافیایی خاصی که امکان کشاورزی و دامداری صنعتی را مهیا می‌کند. ظرفیت متفاوت گردشگری در زمستان و تابستان که هر کدام می‌تواند گردشگران بخصوصی را جذب کند. صنایع متنوع که به تولید مشغول هستند. گردشگر درمانی که می‌تواند باعث رونق مراکز درمانی منطقه شود و بسیاری موارد دیگر که در صورت شکوفا کردن، می‌تواند به رونق اقتصادی منجر شود. جدی‌ترین مساله‌ای که در این زمینه مطرح می‌شود، شناساندن این منطقه آزاد به علاقمندان است، مسوولیتی سنگین که بر عهده مدیران منطقه آزاد ارس است و تاکنون نیز بخوبی صورت گر فته و چشم انداز خوبی برای آینده دیده می‌شود. اما شناساندن منطقه آزاد ارس باید با دقت و درایت ویژه‌ای صورت پذیرد. به نظر می‌رسد باید کاری ریشه‌ای انجام شود و در قالب برنامه ریزی اصولی پیش برود.


یکی از مهمترین راهکار‌ها برای شناساندن منطقه آزاد ارس، برقراری ارتباطات ریشه‌ای است که برای تحقق این مهم باید به دیدار‌های تخصصی و بستن قرارداد‌های بزرگ اقدام شود. در صورتی که قرارداد‌های بزرگ و تاثیر گذار با دیگر کشور‌های جهان بسته شود، اخباری که در این قرارداد‌ها بسته می‌شود، تاثیرگذاری لازم را خواهد داشت. نکته دیگر اجرای این قراردادهاست که باعث می‌شود طرف قرارداد، به کشورمان سفر کند و چنانچه کالایی را برای واردات به کشورش از ایران بخرد یا کالایی را برای فروش به ایران بیاورد، ارتباطاتی برقرار می‌شود که تاثیرات خود را برجای خواهد گذاشت.

 

محمدزاده معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس گفت: براساس آمار در شش ماهه نخست امسال یک میلیون و ۹۵۸ هزار خودرو با پلاک غیربومی وارد منطقه آزاد ارس شدند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۸۷۲ هزار خودرو بود افزایش ۱۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.


محمدزاده  خاطرنشان کرد: بیشترین مسافران و گردشگران ورودی به منطقه آزاد ارس به ترتیب از استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، تهران، البرز، اردبیل، اصفهان، خراسان‌رضوی، کرمان، فارس و گیلان بودند.

وی با بیان اینکه تبلیغات رسانه‌ای و موج خبری ثبت جهانی ژئوپارک ارس در ترغیب افراد برای حضور در این منطقه موثر بود گفت: در نیمه دوم امسال تلاش می‌شود با برگزاری رویداد‌ها و جشنواره‌ها حضور گردشگران در ارس استمرار یابد.

وی اظهار کرد: طی امسال میزبانی از اینفوتور‌ها و آشنایی لیدر‌های گردشگری با جاذبه‌های منطقه در افزایش تعداد تور‌های گردشگری به مقصد ارس موثر واقع شده است.

ایجاد جاذبه‌های مصنوعی و زیرساخت‌های متنوع، به‌عنوان یکی از کارکرد‌های اصلی مناطق آزاد کشور در حوزه گردشگری شده که متناسب با جغرافیای متفاوت ایجاد شده است. تفاوت جغرافیایی کشور به اندازه‌ای است که وقتی گردشگر در جزیره کیش وارد آب دریا می‌شود، با یک ساعت پرواز می‌تواند در منطقه آزاد ارس اسکی کند.

گردشگری یکی از شاخص‌های مهم مناطق آزاد است که می‌تواند تاثیر چشمگیری در عملکرد مناطق آزاد داشته باشد. ارس تلفیقی از گردشگری، صنعت و کشاورزی است که هنوز کار‌های زیربنایی و زیر ساختی بسیاری باقی مانده تا بشکوفایی برسد. هرچقدر ظرفیت‌های ارس به گوش مردم برسد، باعث جذب بیشتر سرمایه گذار و گردشگر به منطقه آزاد ارس می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: