کد خبر: ۴۰۴۴۹۶
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
0
افتتاحیه نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۲۳ با استقبال هیات‌های تجاری خارجی، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی از حضور سازمان و شرکت‌های تولیدی همراه بود.

حضور هیات های تجاری خارجی در غرفه سازمان منطقه آزاد ارس

منطقه آزاد ارس با ۷۱ هزار و ۸۰۰ هکتار وسعت در محدوده جلفا، ایری و سیه رود، نوردوز، خداآفرین و قلی بیگلو و داشتن سه گمرک شامل جلفا، نوردوز و خداآفرین از ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی و رونق اقتصادی استان برخوردار است و به عنوان صنعتی‌ترین مناطق آزاد کشور مطرح بوده و در مسیر توسعه صادرات و تجارت با کشور‌های منطقه گام برمی دارد.

این منطقه علاوه بر ایفای نقش در صنعت آذربایجان شرقی، صادرات و واردات استان با داشتن دشت‌های وسیع حاصلخیز، قرار گرفتن در مجاورت رودخانه مرزی و پرآب ارس و ۵۰۰ هکتار اراضی کشت گلخانه ای، در تولیدات و صادرات محصولات این حوزه قطب اصلی کشور و در پیشانی استان قرار داشته و به عنوان یکی از بازیگران اصلی تامین امنیت غذایی پیشتازی می‌کند.

داشتن عنوان هاب لجستیکی (قطب پشتیبانی) شمال غرب ایران در حوزه ورود به اتحادیه اوراسیا و کشور‌های قفقاز، واقع شدن در مسیر سه کریدور بین المللی، برخورداری از خط ریلی برقی، جاده‌های مواصلاتی ترانزیتی و مناسب برای حمل کالا، نزدیکی به فرودگاه‌های تبریز، خوی، نخجوان و ماکو، اتصال به راه آهن سراسری ایران و راه آهن روسیه و اروپا و داشتن انبار‌های سرپوشیده بزرگ و سایت بارانداز از جمله ویژگی‌های مهم این منطقه برای ایفای نقش در حوزه تجارت و صادرات و واردات کالا و محصولات با کشور‌های همسایه است.

منطقه آزاد ارس با برخورداری از زیرساخت‌های اقامتی، تفریحی و خدماتی، طبیعت زیبا مانند پارک کوهستان و منطقه حفاظت شده کیامکی، جنگل‌های ارسباران، رود ارس و نقاط گردشگری متعدد مانند کاروانسرای خواجه نظر، اماکن مذهبی، کلیسا‌های سنت استپانوس و چوپان، حمام تاریخی جلفا، عمارت آینالو، آبشار آسیا، چشمه تراورتن، پل‌های تایخی خداآفرین و موزه‌های گلفرج، خداآفرین و هوراند سالانه با جذب هزاران گردشگر داخلی و خارجی، دستی بر آتش در حوزه گردشگری استان دارد.

 

بنابر اعلام مجری نمایشگاه بیش از ۱۵۰ اقتصاددان، فعال اقتصادی و بازار سرمایه مطرح کشور و مدیران شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی و دولتی در همایش‌های جانبی و نشست‌های تخصصی این رویداد حضور خواهند داشت و ۳۶ نشست تخصصی در این راستا برگزار می‌شود.

بیش از ۱۵۰ شرکت در قالب ۳۰۰ غرفه در نمایشگاه «کیش اینوکس» امسال حضور دارند که تعدادی از آن‌ها را سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تشکیل می‌دهد و سازمان منطقه آزاد ارس نیز با همراهی ۶ شرکت تولیدی خود در این نمایشگاه حضور فعال دارد.

حجت‌الله عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد در افتتاحیه نمایشگاه کیش‌اینوکس ۲۰۲۳ با بیان اینکه ۷۰ درصد ترانزیت کشور از مناطق آزاد انجام می‌شود، اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد طی دولت سیزدهم ۲ برابر شد و به ۲۰۰ میلیون یورو رسید و ۱۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی از مناطق آزاد نشانگر پویایی اقتصاد در این مناطق است.

گفتنی است «کیش اینوکس» نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی است که در آن فرصت‌های سرمایه گذاری کشور معرفی می‌شود و این نمایشگاه از ۱۵ تا ۱۸ آبان ماه در جزیره کیش دایر است.

 

به عقیده کارشناسان و فعالان اقتصادی، توسعه واحدهای تجاری، صنعتی و کشاورزی در این منطقه زمینه اشتغال برای حدود ۱۹ هزار نفر در واحدهای سلولزی، شیمیایی، نفت و گاز، آرایشی و بهداشتی، نساجی، صنایع غذایی، پوشاک و برق و الکترونیک فراهم کرده ولی این منطقه برای ایفای نقش خود در تجارت، جذب سرمایه گذاری خارجی و رونق اقتصادی استان با چالش ها و مشکلاتی مواجه است که نیازمند هم افزایی دولت و مجلس برای رفع این چالش ها و مشکلات پیش رو است.

 

چالش ها و مشکلاتی که می تواند این منطقه را از مسیر توسعه و ایفای نقش در تجارت و رونق اقتصادی استان و منطقه دور سازد و انگیزه و رغب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در این منطقه را کمرنگ و یا از بین ببرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: