کد خبر: ۴۱۰۳۳۱
۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
0
مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: «هزینه‌های پایین تولید»، «زیرساخت‌های خوب»، «دسترسی عالی به بازارهای جهانی»، «سهولت کسب و کار» و «معافیت‌های مالیاتی و گمرکی» ویژگی‌های منحصربفرد مناطق آزاد ایران هستند که در هیچ کجای دنیا توأمان وجود ندارد.

پنج ویژگی منحصربفرد مناطق آزاد ایران و بهشت سرمایه‌گذاری کلان هستند

بستر سرمایه‌گذاری و تولید در مناطق آزاد کشور فراهم است و با ظرفیت‌های موجود در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی این مناطق به بستر سرمایه‌گذاری و تولید مبدل شده‌اند. سرمایه گذاری در کل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نشانگر اینست که پنجره جدید توسعه‌ای در حال شکل گرفتن است. وجود همزمان پنج ویژگی مشترک در مناطق آزاد از جمله پایین بودن هزینه‌های تولید، زیر ساخت‌های توسعه یافته، دسترسی خوب بازار‌های هدف، سهولت کسب و کار، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله و معافیت گمرگی همیشگی یکی از برگ‌های برنده در این مناطق بوده و فرصت سرمایه گذاری کم حجم را دو چندان کرده است.

 

حجت الله عبدالملکی، در همایش هم اندیشی «مستلزمات مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی» با بیان اینکه تراز تجاری مناطق آزاد مثبت است افزود: هزینه تولید در ایران پایین است، اما در مناطق آزاد بسیار پایین است، از این رو به عنوان بهشت سرمایه‌گذاری از آن می‌توان نام برد.

تراز تجاری مثبت ۱۴ میلیارد دلاری مناطق

عبدالملکی با اشاره به اینکه حدود ۱۸ میلیارد دلار صادرات مناطق آزاد بوده، ادامه داد: با توجه به مصرف حدود ۴ میلیارد دلار در مناطق، تراز تجاری مناطق آزاد حدود ۱۴ میلیارد دلار مثبت است.

اشتغال‌زایی ۷۰۰ هزار نفری مناطق برای کشور

وی به برخی عملکرد‌های مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ از این مناطق آزاد ۱۸ میلیارد دلار صادرات انجام شده که یک‌سوم کل صادرات غیرنفتی کشور را شامل می‌شود؛ یعنی مناطق آزاد بار تامین یک‌سوم ارز مورد نیاز کشور را به دوش می‌کشد؛ حدود ۷۰۰ هزار نفر اشتغال‌زایی برای مناطق ایجاد کرده است، در حالی‌که جمعیت این مناطق در حدود ۱/۱ میلیون نفر است؛ همچنین از نظر ترانزیتی نیز حدود ۸۰ درصد ترانزیت کالایی کشور از طریق مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی انجام می‌شود؛ علاوه بر این مناطق آزاد از نظر عمران و آبادانی مناطق جغرافیایی این مناطق خود و مناطق هم‌جوار آن‌ها تاثیر زیادی داشته‌اند.

مشاور رئیس جمهور افزود: در برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های انجام شده، انتظاری که داریم این است که در پایان برنامه گام دوم، تمامی این موارد ذکر شده رشد ۵ برابری داشته باشند.

جذب ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه ظرف ۲.۵ سال

عبدالملکی به میزان جذب سرمایه جدید در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه در مناطق آزاد جذب شده است.

دیگر از شرکت‌های صوری در مناطق خبری نیست

عبدالملکی با تاکید بر اینکه فرآیند ثبت شرکت‌ها در دولت سیزدهم اصلاح و دو مرحله‌ای شده است، اظهار کرد: بر این اساس شرکتی که در مناطق آزاد ثبت شده در یک دوره ۳ تا ۶ ماه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اگر فعال باشد که مجوز موقت شرکت تمدید می‌شود، در غیر اینصورت مجوز موقت لغو خواهد شد.

مناطق آزاد، بهشت سرمایه‌گذاری ایران

مشاور رئیس جمهور در مورد طراحی بسته سرمایه‌گذاری نیز گفت: یک‌هزار بسته سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، تجاری، فرهنگی، خدمات، انبارداری و... به ارزش ۹۰۰ همت (معادل ۲۰ میلیارد یورو) طراحی کرده‌ایم که این پروژه‌ها در دسترس عموم قرار دارد.

عبدالملکی گفت: در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ تقاضا برای سرمایه‌گذاری ۲۴۵۰ طرح به ارزش ۷۴۰ همت به علاوه ۳ میلیارد یورو که مجموعا ۸۸۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. از این تعداد ۱۸۶۸ طرح به ارزش ۳۵۰ همت (۳۲۸ همت+ ۳ میلیارد یورو) تائید شدند و ۱۵۲۲ طرح آن به ارزش ۱۱۵ هزار میلیارد تومان (یعنی ۱۱۳ همت به‌علاوه ۱۳ میلیون یورو) آغاز شده است.

 ۵ ویژگی منحصر به فرد مناطق آزاد ایران

وی، یکی از الزامات جذب سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد را هزینه‌های پایین تولید عنوان کرد و گفت: در مناطق آزاد ایران، هزینه تولید پایین است که از سرزمین اصلی نیز پایین‌تر است؛ علاوه بر این، کشورمان دارای زیرساخت‌های خوب، دسترسی عالی به بازار، سهولت کسب و کار و معافیت‌های مالیاتی و گمرکی است که این موارد در هیچ کجایی دنیا توأمان وجود ندارد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: در گذشته تمرکز روی صادرات محصولات خود مناطق آزاد یا صادرات مجدد از این مناطق بود، اما رویکرد ما در چند سال گذشته علاوه بر موارد قبلی، صادرات از سرزمین اصلی را نیز دنبال می‌کنیم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه قوانین خاص مناطق آزاد در طول سال‌های گذشته دستخوش برخی تغییرات شده‌اند، گفت: متاسفانه برخی قوانین سرزمین اصلی در مناطق آزاد هم اجرا می‌شود که این موضوع باید تغییر کند

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: