یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با پول نیوز عنوان کرد:
کد خبر: ۳۳۸۵۳۱
۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
0
یک کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: سرمایه گذاران حقیقی باید به جای تمرکز بر صف خرید یا فروش، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و یا لیست بودن سهم یک شرکت در صندوق‌های دولتی دارا یکم، دوم، سوم و... باید به قدرت سودآوری شرکت توجه داشته باشند.

ولی نادی قمی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار کرد: میانگین نرخ بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام از ابتدای سال ۱۳۹۰ تا پایان سال ۱۳۹۸ به طور میانگین ۵۱ درصد و میانگین نرخ رشد اسمی سود شرکت‌ها نیز حدود ۴۰ درصد بوده است؛ بنابراین میانگین P/E بازار سهام با لحاظ رشد اسمی سود شرکت‌ها حدود ۹ واحد است.

وی افزود: با توجه به ارزش ۷۵۰۰ هزار میلیارد تومانی حال حاضر بازار سهام و سود برآوردی ۳۷۵ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های بورسی و فرابورسی برای سال ۱۳۹۹، نسبت P/E برآوردی بازار حدود ۲۰ واحد برآورد می‌شود که تقریبا بیش از دو برابر میانگین ۹ سال اخیر است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه عنوان کرد: با عنایت به اینکه میزان مشارکت افراد حقیقی طی یک سال اخیر جهش قابل ملاحظه‌ای داشته است و مهمترین متغیر اقتصاد یعنی تورم نیز هنوز به ثبات نرسیده است، می‌توان انحراف چند واحدی نسبت به میانگین P/E را پذیرفت. البته برخی از شرکت‌ها در بازار سهام گران و برخی دیگر قیمت منصفانه‌ای دارند.
 
بیشتر بخوانید: 
 

نادی قمی اظهار کرد: در حال حاضر شرکت‌ های کامودیتی محور هم از مزیت رشد قیمت‌های جهانی مواد خام در بازار‌های جهانی بهره‌مند می‌شوند و هم از مزیت رشد قیمت دلار آزاد و نیمایی استفاده می‌کنند؛ بنابراین این دسته از شرکت‌ها مورد توجه بازار قرار گرفته‌اند. باید توجه داشت که حتی برای این دسته از شرکت‌ها نیز P/E بالاتر از ۱۲ چندان مطلوب نیست.

وی در ادامه ابراز کرد: سرمایه‌گذاران حقیقی باید به جای تمرکز بر صف خرید یا فروش، یا افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و یا لیست بودن سهم یک شرکت در صندوق‌های دولتی دارا یکم، دارا دوم، دارا سوم و... باید به قدرت سودآوری شرکت توجه داشته باشند.

نادی قمی مطرح کرد: سودآوری همواره معیار مناسبی بزای قضاوت حتی در شرایط منفی و نامطلوب بازار سهام است. با توجه به شرایط ناپایدار اقتصاد و احتمال شرایط ابرتورم در صورت عدم تامین مالی کسری بودجه دولت از طریق انتشار اوراق بدهی، بازار سهام همچنان گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است، اما سهام شرکت‌هایی مناسب است که P/E حداکثر ۱۰ الی ۱۲ داشته باشند. همچنین باید از سرمایه گذاری در سهام شرکت‌هایی که زیان ده هستند و با تجدید ساختار مالی (افزایش سرمایه از محل دارایی ها) نیز امیدی به سودده شدنشان نیست، اجتناب کرد.
 

گفتگو از سحر گلی زاده

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: